Annonce
Erhverv

Stresscoachs råd til at undgå stress: Hold øje med de små signaler

- Faktisk har rigtig mange af os i dag en stor viden om stress. Men vi glemmer at bruge vores viden, mener Birthe Buhl, som har arbejdet med stressramte i flere år. Hun står også bag en mindfulnessapp, der blandt andet skal hjælpe folk med at finde indre ro og til at sove bedre om natten. Foto: Axel Schütt
Når stress på arbejdspladsen fører en sygemelding med sig, står stresscoach Birthe Buhl klar til at hjælpe. Men allerhelst så den 61-årige kvinde, at man på arbejdspladser landet over tog de nødvendige forbehold for at forebygge stress på arbejdspladsen.
Annonce

AARHUS: Birthe Buhl ved alt om de signaler, man skal være opmærksom på, hvis man vil undgå stress.

Og hun deler gerne ud af sin viden. Derfor holder hun flere gange om året foredrag på virksomheder landet over om, hvordan man forebygger stress på arbejdspladsen. For det er muligt at forebygge stress, mener den 61-årige stress- og mastercoach, som har arbejdet med stressramte gennem de seneste syv år. - Det er vigtigt, at man i en virksomhed har en stresspolitik, så der er en klar strategi for, hvad man skal gøre, hvis en medarbejder bliver ramt af stress, understreger Birthe Buhl og indskyder, at man for eksempel kan nedjustere arbejdsmængden, hvis det er det, der presser medarbejderen. - På den måde bliver der en bedre balance mellem de krav og forventninger, der er, så man undgår en sygemelding, forklarer hun.

Vidste du at...

Stress - næst efter rygsmerter - er det mest udbredte arbejdsbetingede helbredsproblem i EU-landene.

Kilde: Arbejdstilsynet

Annonce

Vigtigt med åben dialog

Ifølge den uafhængige medlemsorganisation Stressforeningen koster sygefravær på grund af arbejdsbetinget stress det danske samfund 27 milliarder kroner om året.

Der er derfor flere gode grunde til at have fokus på netop forebyggelse af stress på arbejdspladsen, da en sygemelding med stress både på et personligt og på det økonomiske plan kan være en bekostelig affære.

Men selvom Birthe Buhl oplever, at flere virksomheder i dag tager stress alvorligt, ser hun også tegn på, at flere ledere er træt af snakken om stress.

- Nogle steder er der begyndt at være en tendens til, at man siger: "Nu skal vi jo heller ikke gøre alt til stress." Og det er så bittert, for det er så vigtigt, at det er legalt at sige, hvis man føler sig presset, så man kan bede om hjælp, siger Birthe Buhl og tilføjer:

- For hvis ikke der er plads til det, og den enkelte medarbejder hele tiden bare kæmper, jamen så tipper vedkommende på et tidspunkt.

Hun opfordrer derfor til, at virksomhedsledere går forrest og åbner op for dialogen om stress. Netop for at undgå, at medarbejderne går og putter med det selv.

Annonce

Blind for egen stress

- Jo mere åbenhed, der er, og jo mere opmærksomme vi er på, at vores kollegaer husker at få holdt frokostpauser og ikke bare sidder ved skrivebordet dag efter dag med en klapsammenmad, jo bedre, understreger hun.

Selvom det går at spise foran skrivebordet en dag eller to, kan netop isoleringen fra kollegafællesskabet være et begyndende tegn på stress. Og netop den slags tegn er særligt vigtige at holde øje med, understreger Birthe Buhl.

- Meget ofte er det faktisk den stressramte, der sidst finder ud af det, forklarer stresscoachen og uddyber:

- Vi kan have en tilbøjelighed til at tænke, jeg skal bare liiiige hen til påsken, så kører det for mig. Eller jeg skal bare liiige være færdig med denne her opgave.

- Det er derfor ret vigtigt at lære signalerne at kende, da det er en af måderne, som kan hjælpe os med at holde øje med, om en kollega har det svært, tilføjer hun.

Vidste du at...

Andelen af voksne danskere med et højt stressniveau er steget fra 21 procent i 2010 til 25 procent i 2017. Det er i øvrigt særligt kvinder, der rammes af stress. Således havde 29 procent af kvinderne i 2017 et højt stressniveau, mens det samme gjaldt for 21 procent af mændene.

Kilde: Danskernes Sundhed – Den Nationale Sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen

Annonce

Lys i sigte

Ifølge Birthe Buhl er der særligt tre typer af signaler på stress, som man skal være opmærksom på. De første signaler tæller ting som sommerfugle i maven, midlertidig hjertebanken, kortvarige muskelspændinger og uro i kroppen.

Alt sammen signaler, der er helt almindelige, og som kan opstå i situationer, hvor det er helt i orden at opleve lidt stress.

- Jeg har for eksempel en datter, der er oppe til eksamen i dag. Og det kan jo godt være hun har lidt sommerfugle i maven og lidt uro i kroppen. Men lige så snart, at eksamenen er færdig, så er der jo ro i kroppen igen. Det er hverdagsstress, og det er helt ufarligt. Det må vi gerne have, forklarer Birthe Buhl.

Derefter følger signaler på stress, der kræver lidt mere opmærksomhed. Det kan for eksempel være ting som dårlig søvn, en kortere lunte, at man får lettere til tårer og oplever mere modstand mod daglige opgaver.

- Det er nogle stress-signaler, som vi faktisk kun må have i relativt kort tid; i nogle timer eller allerhøjest nogle dage. Og når vi har de signaler, er det vigtigt, at der skal være lys for enden af tunnellen, understreger Birthe Buhl.

Vidste du at...

Stress har en betydelig social slagside. Mens knap hver femte i beskæftigelse har et højt stressniveau, gælder det omkring halvdelen blandt arbejdsløse, førtidspensionister eller mennesker, der på anden vis er uden for arbejdsmarkedet.

Kilde: Danskernes Sundhed – Den Nationale Sundhedsprofil 2017, Sundhedsstyrelsen



Annonce

Overfyldt kaffekop

De alvorlige signaler på stress, som kræver, at man standser op og får set nærmere på sin situation, er ting som, at man bliver mere glemsom og fraværende, at man måske går fra at være irritable til at være mere aggressive og udadreagerende, får uforklarlige smerter eller har mindre lyst til at være social med andre.

- Og her kommer den manglende erkendelse af stress også typisk ind, forklarer Birthe Buhl. Hun bruger en metafor om en kaffekop, der langsomt fyldes op, til at forklare udviklingen i stress; jo flere stress-signaler man har, jo mindre plads er der tilbage i koppen til ens ressourcer.

- Der er så mange af os, der hele tiden kører i overhalingsbanen, og det kan vi ikke holde til på den lange bane, siger Birthe Buhl.

For når stressen først rammer, så kan det påvirke alt fra ens hjerte-kar-system til kroppens immunforsvar, hjernens evne til at planlægge og strukturere, ens koncentrationsevne og hukommelsen, hvilket gør, at man kan få tilbøjelighed til at se alt i sort eller hvidt.

- Og så er det, at selv små opgaver pludselig virker uoverskuelige, forklarer hun.

Hvad er stress?

Stress opstår typisk, når du står overfor større udfordringer i arbejdslivet eller privatlivet. Kortvarig stress er ikke skadeligt, men langvarig stress over en længere periode kan gøre dig alvorligt syg.

Kilde: sundhed.dk

Annonce

Fra ’to-do’ til ’juhu’

Heldigvis er der ifølge Birthe Buhl flere ting, som vi selv kan gøre for at forebygge en stress-sygemelding.

Blandt de vigtigste hører det at få forståelsen af, at stress-signalerne, hvor små de end er, altid udløses af en årsag.

- Det er faktisk meget vigtigt at kunne koble signalerne med årsagen, fordi på den måde kan du gå ind og årsagsbehandle og ikke bare symptombehandle stressen, understreger Birthe Buhl og uddyber:

- Hvis du eksempelvis har fået en arbejdsopgave, hvor du kan mærke uroen indfinde sig, fordi du ikke har tid nok eller har de rette kompetencer til at løse den, så kan det være en god idé at handle på de første signaler, mens du stadig har ressourcerne til at håndtere stressen.

- For gør du det ikke, så er det, at du kan ryge ud i den alvorlige stress. Derfor er det vigtigt og ret så afgørende, at du reagerer, allerede når de første signaler melder sig, understreger hun.

Derudover anbefaler hun også om motion, en god nats søvn og mindfulness, der alt sammen kan medvirke til at skabe mere balance og ro i kroppen.

- Rigtig mange stressramte har en kæmpestor to-do-liste med, hvad de bør og skal, og når jeg lytter til dem, bliver det ofte tydeligt, at juhu-listen er uendeligt lille. Folk glemmer at mærke efter, hvad de har lyst til, og hvad der lader dem op, siger Birthe Buhl, der derfor anbefaler, at man finder en fritidsinteresse, der giver energi og livskvalitet.

Bag om Birthe Buhl

  • Har klinik i Aarhus
  • Er oprindeligt bankuddannet, men har arbejdet med coaching siden 2012 og stressramte siden 2013
  • Får omkring 60 procent af sine klienter ind gennem arbejdsgivere, mens resten er privatpersoner, der selv opsøger hende
  • Er ude hos virksomheder cirka en gang om måneden for at holde foredrag om, hvordan man bedst forebygger stress
Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Annonce