Annonce
Viborg

Svingbane-projekt giver mod på mere

Michael Nøhr er meget glad for både de nye svingbaner, og de erfaringer,? tilblivelsen af dem har givet ham som lokalpolitiker. Foto: Niels-Chr. Jönsson

Hele processen fra forslag til realisering har været noget af en øjenåbner for byrådsmedlem Michael Nøhr.

Han har allerede én gang fået ros for at holde sit valgløfte om en venstresvingsbane i krydset Søvej/Skivevej, så det får han ikke mere af i denne omgang, men byrådsmedlem Michael Nøhr (V) fra Klejtrup vil nu alligevel gerne have lov til at være begejstret for, hvad svingbaneprojektet har givet ham som lokalpolitiker af erfaringer, og hvad han håber, det kan være medvirkende til at betyde fremover.

Annonce

»Det har helt sikkert været med til at få mine øjne op for, både hvad man kan, og hvad det kræver af tid og planlægning at få ting gennemført, og så har det nok også været medvirkende til, at vi alle i teknisk udvalg har fået endnu større fokus på trafiksikkerhed - og hvad vi har af muligheder indenfor de økonomiske rammer, vi nu en gang har i den kommunale verden,« siger Michael Nøhr.

Han peger i den sammenhæng på, at man i Klejtrup har fået ikke bare én venstresvingsbane, men faktisk hele tre, fordi man blandt andet ikke har været fastlåst på, at der nødvendigvis skulle være et helleanlæg i forbindelse med svingbanen, men har kunnet »nøjes« med markante afstribningsmarkeringer i midten af den udvidede kørebane.

Det har betydet, at der udover svingbanen fra Skivevej ind til Søvej, når man kommer østfra, også er blevet markeret venstresvingbaner vestfra ind til Horshøjvej og til en privat indkørsel, som ellers kunne risikere at blive nærmest umulig at komme ind til med etableringen af svingbanerne.

»Det har da fået mig til at tænke over, at man måske ikke altid skal have den allermest optimale løsning på andre områder, for eksempel når det handler om bedre forhold for cyklister. Hvis vi nu ikke har råd til at etablere en dobbeltrettet cykelsti i eget tracé, kan vi måske godt etablere en såkaldt cykelbane markeret i siden af vejen, i stedet for at vente til vi får råd til en rigtig cykelsti. Det kan jo være, at vi aldrig får det,« siger Michael Nøhr.

Sådan en løsning har man for nylig vedtaget for vejstrækningen mellem Skals og Viborg, men Michael Nøhr kunne godt forestille sig, at man også kunne gøre det på nogle af kommunes mindre veje.

»Der er helt sikkert en del af de ganske trafikerede, men smalle, veje, der bør gøres bredere, og hvis vi kan finde frem til at få det løst, er det da bare naturligt, at vi i den forbindelse også tænker på at gøre noget for cyklisterne,« siger Michael Nøhr.

Han glæder sig for øvrigt også over, at netop trafiksikkerheden er et af de områder, hvor der så at sige altid er enighed på tværs af partierne.

»Vi har selvfølgelig allesammen nogle områder, hvor partitilhørsforholdene også skinner igennem i lokalpolitikken, men det er nu meget sjældent, og jeg har ikke oplevet det på trafiksikkerhedsområdet, og det er da en af de glædelige oplevelser ved at være lokalpolitiker - at man snakker sig frem i fred og fordragelighed til langt de fleste løsninger,« siger Michael Nøhr.

Han er i forbindelse med anlæggelsen af svingbanerne ofte blevet mødt med spørgsmålet om, hvorfor man ikke også har etableret en højresvingsbane fra vest ind på Søvej.

»Det havde jeg egentlig også selv tænkt som oplagt, men det er faktisk af sikkerhedsmæssige årsager, da man ville have svært ved at se biler, der kom fra vest, hvis man holdt på Søvej og skulle ud på Skivevej, og der samtidig var en, der drejede ind i højresvingsbanen, og det giver faktisk god mening, hvis man tænker over det,« siger Michael Nøhr.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Dyrebakken ikke klar til at åbne

Læserbrev

To politiske veje for Danmark

Annonce