Annonce
Bjerringbro

Tange Sø: Spørgsmål om vandprocenter og jordkørsel

I august 2020 besøgte miljøminister Lea Wermelin (S) Tangeværket. Her ses hun sammen med Kristian Pihl Lorentzen (V) og formanden for Gudenåcentralen Hanne Bæk Olsen. Arkivfoto: Johnny Pedersen
Folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen (V) undrer sig over, hvem der har trukket procenttal frem.
Annonce

Tange: Skal lastbilerne køre frem og tilbage med læssevis af jord hver dag i mange år? Og hvem har fundet på, at det netop er 80 procent af Gudenåens vand, som skal ledes uden om Tange Sø?

Sådan lyder et par spørgsmål fra det lokale folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen (V) til miljøminister Lea Wermelin (S) dagen før det sidste møde i sø-arbejdsgruppen. Han erkender, at det er i 11. time at stille spørgsmål til sagen, men han mener, at det er vigtigt at få alle fakta-oplysninger frem.

- Jeg undrer mig over, hvor tallet på de 80 procent, som Danmarks Naturfredningsforening taler om, kommer fra. Umiddelbart kan jeg ikke se, at der står noget i EUs vandrammedirektiv om, at et omløbsstryg ved Tange Sø skal have mindst 80 procent af Gudenåens vandføring, siger han.

Annonce

120.000 læs jord

- Derfor har jeg nu spurgt ministeren, om hun kan bekræfte, at EUs vandrammedirektiv ikke stiller krav om 80 procent i stryg, og at det i sidste ende er en politisk beslutning, hvordan de enkelte hensyn afvejes. Jeg vil også gerne vide, i hvilken grad de miljømæssige mål i vandrammedirektivet skal opfyldes, tilføjer Pihl Lorentzen.

Et andet spørgsmål til ministeren er, hvor mange kubikmeter jord og andre materialer, der skal graves op og transporteres væk, hvis løsningen bliver at etablere et op til 13 kilometer langt omløbsstryg øst om Tange Sø.

- Jeg har hørt beregninger på, at det svarer til op mod tre millioner kubikmeter, hvilket svarer til omkring 120.000 lastbillæs. Det betyder, at lastbiler skal køre frem og tilbage mange gange hver dag i flere år. Det bliver meget dyrt og vil betyde en meget stor udledning af CO2. Jeg tror faktisk ikke, at det forslag er helt gennemtænkt, siger Pihl Lorentzen.


Jeg har hørt beregninger på, at det svarer til op mod tre millioner kubikmeter, hvilket svarer til 120.000 lastbillæs. Det betyder at lastbiler skal køre frem og tilbage mange gange hver dag i flere år. Det bliver meget dyrt og vil betyde en meget stor udledning af CO2. Jeg tror faktisk ikke, at det forslag er helt gennemtænkt.

Kristian Pihl Lorentzen, folketingsmedlem.


Annonce

På dupperne

Den snart 30 år lange konflikt nærmer sig formodentlig en løsning, idet arbejdsgruppen onsdag 10. februar holder sit sidste møde, før den i følge arbejdsgruppens formand Sebastian Jonshøj indstiller 'en håndfuld' løsningsforslag til ministeren.

- Jeg kan mærke, at folk virkelig er oppe på dupperne. Alle snakker om sagen lige nu, fordi det er så tæt på. Men der er brug for en en ordenlig analyse af, hvad de enkelte forslag koster. Det er farligt at læne sig op ad et forslag uden, at der er lavet en ordentlig analyse af, hvad det koster. Det handler om viljen til kompromis, men det vigtigste er, at der i vid udstrækning bliver taget hensyn til lokalbefolkningens ønsker, og der har jeg forklaret ministeren, siger Pihl Lorentzen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Her er forklaringen på kaos: Regionen indkalder langt flere end der er vacciner til

Annonce