Annonce
Erhverv

Terma sender studerende i praktik på en af verdens største fabrikker

Lockheed Martin beskæftiger 100.000 ansatte på verdensplan og 16.000 alene på flyfabrikken i Fort Worth, Texas. Det er godt 1000 flere end der er indbyggere i Grenaa. Selve fabrikshallen er 1,6 kilometer lang - og det tilstødende kontormiljø er det samme fra ende til anden. Foto: Randy A. Crites/Lockheed Martin
Terma sender hvert år studerende på halv-årige praktikophold hos samarbejdspartneren og flyproducenten Lockheed Martin i Texas. I foråret var 11 praktikanter afsted - to af dem, Tim Pedersen og Mads Thinggaard Pedersen, der begge læser til civilingeniør ved Aarhus Universitet, fortæller her om deres oplevelser Over There.

Grenaa/Fort Worth: Alt er ligesom bare større i USA.

Det gælder lige fra colaen og burgermenuen til faciliteterne i industrien. Tag for eksempel flyproducenten Lockheed Martins fabrik i Fort Worth, Texas. Eller rettere kæmpemæssige produktionsmiljø.

Her arbejder 16.000 ansatte i døgndrift blandt andet med at samle Danmarks kommende kampfly F-35 Joint Strike Fighter. Og 11 af dem var i første halvdel af året praktikanter fra den østjyske underleverandør Terma.

- Den fedeste oplevelse var at gå ind og stille sig midt i produktionshallen og kigge først i den ene retning og så i den anden. Der var en halv mile hver vej svarende til 0,8 kilometer. Flyene er bygget op af 10.000-vis af forskellige dele og komponenter, og der er forholdsvis meget manuelt arbejde, som foregår på hele strækningen, forklarer Tim Pedersen, der er i gang med sit sidste år på sin kandidatuddannelse ved Aarhus Universitet, før han kan kalde sig civilingeniør i mekanik.

Det samme gælder Mads Thinggaard Pedersen, der var blandt de ni studerende fra Aarhus Universitet, Aalborg Universitet eller Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby, som rejste til Texas i januar og vendte retur i juni en masse både personlige og professionelle erfaringer rigere, mens to praktikanter var udstationeret hos Lockheed Martin i Marietta ved Atlanta, Georgia.

- Fabrikken i Fort Worth er en by i sig selv med eget brandvæsen og security. Det er én stor kasse uden vinduer, så det ikke er muligt at kigge ind udefra, og landingsbanerne ligger lige udenfor, så når vi spiste frokost ude, var det også med et kampfly hængende over hovedet, tilføjer Mads Thingaard Pedersen.

Annonce

50 års flyhistorie

1969: Per Udsen Maskinfabrik (senere Per Udsen Co. Aircraft Industry) får de første ordrer til flyindustrien. Der er tale om brændstoftanke og haleror som kompensationsordrer, der fulgte med Danmarks køb af 46 Draken-kampfly hos Saab i Sverige. Der kommer hurtigt flere nye ordrer på dele til Drakens efterfølger, Viggen, og til skoleflyet T-17 - begge ligeledes produceret af Saab.

1975: Danmark beslutter at købe nye F-16 kampfly hos General Dynamics (nu Lockheed Martin) i Texas, USA. Ledelsen i Grenaa er igen med i kapløbet om modkøbsordrer og lander blandt andet ordrer på pylons og haleror. Flere end 14.000 pylons til F-16 er siden produceret i Grenaa.

1980-1982: Virksomheden indgår kontrakt med Gulfstream Aerospace Corp. i Georgia, USA på produktion af winglets (opadgående vingespidser) til business jetflyene Gulfstream G-III og G-IV. Relationen er langvarig. Produktionen stopper først mere end 30 år senere efter levering af flere end 1.000 shipsets.

1983: Firmaets entreprenante grundlægger Per Udsen dør. Udover engagementet i flyindustrien spænder forretnings-cv'et bredt over boligbyggeri, skibsbyggeri, og smedevirksomhed.

1985-1986: Medarbejdertallet stiger gradvist og topper i midt-80’erne med 260 mand. Samtidig begynder virksomheden at gøre de første erfaringer med kulfiber og kompositmaterialer. Det viser sig senere at være en fremsynet investering.

1990'erne: Ordretilgangen svigter på grund af ugunstige konjunkturer og markeder under forandring.

1999: Terma overtager aktiviteterne ved årsskiftet. Samtidig begynder involveringen i F-35 Lightning II Joint Strike Fighter-programmet, der på det tidspunkt er én blandt flere kandidater til at afløse F-16 som det danske forsvars kampfly.

2004: Terma får den første udviklingskontrakt til F-35, og i årene efter følger af en række ordrer på dele og komponenter i kulfiber, komposit og aluminium til det amerikanske kampfly. I Lystrup lander ordrer på elektronik til F-35.

2016: Danmark vælger F-35 som sit kommende kampfly og indgiver bestilling på 27 af slagsen. Terma og især fabrikken i Grenaa er forlængst dybt involveret i produktion. Trods finanskrise undervejs og et uafklaret kampflyvalg beslutter Termas ledelse på et tidligt tidspunkt i processen at foretage omfattende investeringer i avanceret teknologi til flyproduktion i kulfiber- og kompositmaterialer.

2019: F-35 produktionen udgør omkring 85 procent af aktiviteterne i Terma/Grenaa på langtidskontrakter med amerikanske og britiske virksomheder som Lockheed Martin, Northrop Grumman, BAE Systems, Marvin Engineering og General Dynamics. 50 år efter den første Draken-produktion beskæftiger fabrikken i Grenaa 450 medarbejdere. Det er forventningen, at antallet vil stige til omkring 550 ansatte, når produktionen af F-35 Lightning II inden for få år når op i fuld skala - det vil sige i underkanten af 200 fly per år.

Samarbejde med vokseværk

Lockheed Martin har samlet set 100.000 medarbejdere på verdensplan, og Terma har arbejdet sammen med den amerikanske gigant i mere end 40 år. Fra F-16 udviklet af Generel Dynamics - hvis flydivision Lockheed Corporation (senere Lockheed Martin) købte i 1993.

Danmark besluttede i 1975 at købe F-16 fly. Og som modydelse landede ordrer på blandt andet haleror hos Per Udsen Co. Aircraft Industry i Grenaa.

Samarbejdet er kun vokset siden. Det er udvekslingsaftalen omkring praktikophold via Terma hos Lockheed Martin blandt andet et udtryk for.

- Det er en del af vores strategiske samarbejde med Lockheed Martin. Vi begyndte med at sende to praktikanter afsted i 2015, og indtil videre har 30-40 studerende været på ophold derovre. Næste år håber vi at kunne sende lidt flere end de 11, der fik muligheden denne gang - blandt andet flere it-studerende, siger Peter Rankenberg Thomsen, HR Business Partner hos Terma.

Mens Terma sender praktikanter over Atlanten i forårssemestret, så har den hollandske flyproducent Fokker og det tekniske universitet i Delft en tilsvarende aftale i løbet af efteråret.

- For os som virksomhed har det stor værdi at arbejde tæt sammen med en af vores største partnere, der befinder sig i vores største vækstmarked. Samtidig får vi et endnu bedre kendskab til potentielle medarbejdere i fremtiden, mens de studerende styrker deres faglighed og får en unik indsigt i industrien og kulturen på amerikanske arbejdsmarked, vurderer Peter Rankenberg Thomsen.

Kontor med 400 kolleger

Terma har leveret komponenter i kulfiber, komposit, aluminium og elektronik til næste generations amerikanske kampfly F-35 tilbage fra 2004, og længe før aftalen om at sende 27 færdige fly fra fabrikken i Fort Worth til Danmark blev underskrevet for tre år siden. Produktionen til flyet udgør i dag 85 procent af aktiviteterne på Termas fabrik i Grenaa, mens kampflyet fylder 25 procent af Termas totale omsætning på 1,8 mia. kroner.

Produktionskapaciteten hos Lockheed Martin er p.t. på 120 F-35 fly om året, men tallet vil nærme sig 200 i fuld skala. Det betyder samtidig flere arbejdspladser hos Terma i Grenaa, som forventer at øge antallet her fra 450 til 550 ansatte i de kommende år.

- De begyndte med at producere ni fly i Fort Worth i 2011, og der er foreløbigt leveret 435 færdige fly ud af et samlet salg på 3000 fly i de tre forskellige modeltyper, så der er tale om et lave serieantal og med høje krav til fleksibiliteten, fortæller Mads Thinggaard Pedersen, der efter praktikken har fået studiejob hos Terma i Grenaa.

Under praktikken hos Lockheed Martin beskæftigede han sig blandt andet med opsætning af produktionsmiljøer og konfigurationsstyring. Og i et kolossalt kontormiljø med 400 kolleger omkring sig.

- Vi havde allesammen hvert vores beigefarvede cubicle i et mile-langt område som fabrikken (1,6 kilometer, red.). Det er en noget anden måde at arbejde på, end jeg er vant til. Man siger måske, at med globaliseringen er det ligemeget, hvor man arbejder. Alt ligner hinanden, men det her var altså en kæmpe-forskel, siger Mads Thinggaard Pedersen.

Terma

  • Terma er grundlagt i 1944 i Aarhus af brødreparret Orla og Svend Aage Jørgensen med fremstilling af termometre og manometre i fokus - deraf navnet Terma. Aktieselskabet bliver stiftet i 1949 under navnet Fabrik for Måleinstrumenter Terma A/S.
  • Den højteknologiske virksomhed Terma udvikler i dag produkter og systemer til civile, militære og sikkerhedsmæssige formål, herunder kommando- og kontrolsystemer, radarsystemer, systemer til beskyttelse af fly, rumfartsteknologi og strukturdele til flyindustrien.
  • Hovedkvarteret ligger i Lystrup ved Aarhus. Derudover har Terma produktion i Grenaa og en afdeling i Herlev, der dels laver software til kommando- og kontrolsystemer, til maritimt selvbeskyttelsesudstyr og til beskyttelse af kritisk infrastruktur, dels software til rumfart og dele af forretningsområdet Service.

  • Terma beskæftiger omkring 1500 ansatte på verdensplan - 1300 i Danmark og 200 i udlandet.

Købte it for 50.000 kroner

Tim Pedersen havde plads i afdelingen for kvalitetssikrings-løsninger (Quality Technology). Her handler arbejdet især om udvikling af automatisering i kvalitetskontrollen.

- De bruger blandt andet droner til at undersøge om alt indeni og uden på flyet er, som det skal være - og flere gange undervejs i processen. Jeg var en del af en gruppe på tre danske praktikanter i afdelingen, som typisk bestod af bachelorer. Derfor var vi dem med det højeste uddannelsesniveau, og vi fik frie tøjler og et stort budget til at fordybe os i et projekt, der kombinerer machine learning og robotteknologi - jeg som maskiningeniør og de andre som henholdsvis datalog og matematiker - og det handlede mere om software end mekanik, siger Tim Pedersen og tilføjer, at han til en start fik lov til at købe it for 50.000 kroner.

Langt fra den virkelighed, han har oplevet i Danmark.

- Men danske og selvstændigt arbejdende studerende er meget velsete derovre, fordi de kan levere noget unikt, og det er med til at åbne døre. Både vi og Lockheed Martin har gode erfaringer med praktikaftalen, som vi vil bygge videre på i fremtiden, slutter Peter Rankenberg Thomsen.

Holdet af Terma-praktikanter hos Lockheed Martin anno 2019. Ni af dem gjorde ophold på fabrikken i Fort Worth, hvor de stillet tre biler og tre lejligheder til rådighed i et kompleks i byen med privat pool og træningscenter. Foto: Alexander H. Groves/Lockheed Martin
Tim Pedersen. Foto: Alexander H. Groves/Lockheed Martin
Mads Thinggaard Pedersen. Foto: Alexander H. Groves/Lockheed Martin
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Hvis de nu kunne få en ny bus, så!

Annonce