Annonce
Digitalt

Test af Creative Outlier Gold: Gylden konkurrent til dyre øretelefoner

Etuiet er lige stort nok, app'en kan kun afspille downloadet musik og til opkald er lyden ikke for god. Men derudover er der rigtig meget for pengene i Creative Outlier Gold. Foto: Silas Bang
Creatives andet forsøg på et par true wireless trådløse øretelefoner, kaldet Outlier Gold, er et særdeles godt bud, hvis du ikke vil have den helt store pengepung frem.
Annonce

Vi har anmeldt adskillige true wireless øretelefoner på Gear-redaktionen til omkring eller over 2000 kroner. Men hvor meget får man egentlig i ørerne for langt mindre?

Det har Creative et godt bud på med deres Outlier Gold, der er efterfølgeren til de sorte Outlier Air. Som navnet antyder er Outlier Gold ikke sorte, men har mere et champagne-farvet ydre på både øretelefonerne og etuiet.

Ligesom forgængeren ligger prisen på omkring 700 kroner. Og det - vil jeg godt afsløre allerede nu - er billigt for, hvad man får.

Om produkterne

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen kan indeholde affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.


Annonce

Stort etui med stort batteri

I pakken er der opladerkabel - heldigvis i den nye standard usb-c - øretipper i small og medium samt etuiet og de to øretelefoner.

Etuiet fylder lidt rigeligt i min lomme ved siden af og sammenlignet med mine Airpods, og etuierne til B&Os E8 og Sennheisers Momemtum True Wireless er også både mindre og mere stilede. Men det er også øretelefoner til mellem 1500 og 2000 kroner mere.

Creative Outlier Golds etui er glat og futuristisk, men det er smart, at der er plads til en batteristatus i den ene ende. Der behøver man dog ikke kigge ret ofte, for der loves hele 39 timers musik i etuiet og op til 14 timer i øretelefonerne mellem hver opladning. Forvent ikke helt så meget, men det er mere end i de dyre konkurrenter, der dog har hurtigopladning.

Når øretelefonerne skal frem, skubbes den ene ende ud af cylinderen. Og det er her, de smarte funktioner rigtig begynder at åbenbare sig.

Annonce

Pulserende lysring

Et rødt lys pulserer i en ring på hver øretelefon, som skifter til blåt, når man tager dem op. "Connected" lyder det fra dem.

Udover mine Airpods har jeg ikke oplevet øretelefoner, der opretter forbindelse til min Iphone så hurtigt og gnidningsløst. Det sker via Bluetooth 5.0 og uden forsinkelse.

Creative Outlier Gold modstår desuden sved med IPX5-standard og sidder godt og sikkert "skruet ind" i i hvert fald mine ører. Men der er ikke aktiv støjreducering som i for eksempel Sonys ligeledes store WF-1000XM3. Lyden dæmpes dog betydeligt uden.

Øretelefonerne går ikke helt så langt ind som B&Os E8, men i støjreduktion virker de så godt, at min kone flere gange har set på mig irriteret, når jeg ikke hører hende med dem i. Når først musikken spiller, er det helt umuligt, og der kan jeg godt savne E8s mulighed for transparant lyd, hvor omgivelserne kan lukkes ind igen med et tryk.

Hver øretelefon har dog en knap med flere funktioner - samt én stor ulempe.

Det futuristiske udseende fortsætter, når etuiet åbnes, hvor en rød lysring pulserer på hver øretelefon. Den skifter til blå, når man tager dem op. Foto: Silas Bang
Annonce

En rigtig knap på hver

Man kan både pause/starte, skifte sang frem og tilbage, tilkalde Siri eller Google Assistant og endda skrue op og ned for musikken med ét langt tryk. Ulempen er, at det er en rigtig knap, der skal trykkes ind. På den måde skubbes øretelefonen hver gang ubehageligt længere ind i øregangen.

Uden touch-betjening slipper man dog for at komme til at skifte sang ved en fejl.

Det problem har jeg heller ikke i app'en til Creative Outlier Gold kaldet SXFI App. Der er nemlig kun én sang i app'en, jeg kan afspille.

Creative har indbygget lydteknikken Super X-Fi holografisk lyd i øretelefonerne, hvilket skal give en mere rummelig og realistisk lyd. Det virker da også tildels - på den ene sang.

Problemet er, at man skal downloade sangene ned på sin mobil, for at de kan spille i app'en. Min musik via Spotify kan derimod ikke sendes derind, og jeg går dermed glip af den bedste lyd fra Outlier Gold.

I enden af etuiet vises om etuiet eller øretelefonerne mangler strøm. Foto: Silas Bang
Annonce

God lyd uden app'en

Heldigvis er lyden direkte fra Spotify stadig god. Den er varm og vil noget i øret, omend den til tider godt kan lyde en smule metallisk. Og jeg savner indimellem lidt mere bas og muligheden for at justere lyden efter min smag. Her er B&O, Sennheiser og Sony foran, ligesom jeg foretrækker det elegante design hos de to første.

Men de 1500 til 2000 kroner sparet varmer nu godt i lommen ved siden af det store etui. Til prisen er der imponerende meget funktionalitet, batteri og lyd i Creative Outlier Gold.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce