Læserbrev: Et lille supplement til Lars Norups leder om digitalisering - og ikke mindst overgangen til Mit-id. Hvis man som vi og mange andre vil have nummerviser i stedet for app’en, skal man en tur omkring borgerservice. Dem skulle vi ringe til. En digital tidsbestilling var umulig.
Efter at have ventet i telefonsløjfen i en rum tid, fik vi et venligt menneske i røret, som kunne fortælle os, at alt var optaget en tre-fire uger frem, og at der ikke kunne bestilles tid over en længere tidshorisont. Så prøv igen.
Viborg Kommune har, som Lars Norup skriver, været nødt til at ansætte fire nye medarbejdere i borgerservice for at kunne klare det ekstra pres, der nu er blevet lagt på dem. Der er 94 kommuner i Danmark, og går vi fra, at Viborg er en gennemsnitskommune, når vi hurtigt frem til, at der på landsplan er ansat omkring 400 nye borgerservice-medarbejdere.
Der er 94 kommuner i Danmark, og går vi fra, at Viborg er en gennemsnitskommune, når vi hurtigt frem til, at der på landsplan er ansat omkring 400 nye borgerservice-medarbejdere.
En årlig ekstra lønudgift på den ubehagelige side af 150 millioner kr. Ubehageligt, fordi det er os lønmodtagere, der skal betale. Og ubehageligt, fordi vi ikke får mere service for pengene.
Vi har endnu ikke helt forstået, hvad der er idéen med omlægningen fra Nem-id (der som Lars Norup så rigtigt skriver bestemt ikke er nem = falsk varebetegnelse). Begrundelsen skulle være, at Mit-id skulle være mere sikkert. Nu er det altså noget nemmere at hacke en iPhone, end det er at hacke et stykke papir. Så hvori ligger sikkerheden?
I 1969 sang den dygtige og charmerende skuespiller Hans W. Petersen en forrygende sjov vise af Meincke og Sørensen. Den hed: ”Ih, hvor er det kommunalt”. Med nogle få ændringer i teksten kunne man lave en ny udgave til sommerrevyerne 2022 med titlen: ”Ih, hvor er det digitalt”.