Sport

Rejste til Thailand med corona i hælene: - Flere syntes vi skulle skynde os hjem

Familien Tolstrup Nielsen havde en fed ferie i Thailand, selv om virakken om corona-virus til sidst kom tæt på. Foto: Morten Pedersen
Torsten Tolstrup Nielsen og hans familie blev mødt af et tocifret antal politibetjente, da de i denne uge ankom til Københavns Lufthavn efter en ferie i Thailand. Heldigvis nåede de at have en rigtig god tur, inden corona-virussen satte sit aftryk til sidst.

Skals: Chefinstruktør i ashihara karate i Viborg Kampsport og direktør for virksomheden Mysupport, Torsten Tolstrup Nielsen, var én af de danskere, som opholdt sig i udlandet, da regeringen lukkede grænserne for at mindske spredningen af corona-virus.

Sammen med sin kone Henriette og børnene Johanne og Anders på henholdsvis syv og fem år var han på ferie i Thailand - knap 9000 kilometer væk fra bopælen i Skals.

Familien Tolstrup Nielsen tog af sted den 8. marts, og på det tidspunkt var der ikke noget i Udenrigsministeriet rejsevejledning, som kunne ødelægge forventningerne om en dejlig ferie.

Udenrigsministeriet illustrerer sikkerhedsniveauet i verdens lande med fire farver - grøn, gul, orange, og rød - og Thailand var grøn, som betyder ingen fare, hvis du bruger din sunde fornuft.

- Mens vi stod i Københavns Lufthavn fik vi så en sms om, at den grønne bjælke ved Thailand var blevet fjernet. Der var faktisk ikke nogen lande, som var grønne længere, og det betød, at vi skulle være opmærksom på vores sikkerhed. Men vi hoppede på flyveren, og vi mærkede intet til corona i den første uges tid dernede, siger Torsten Tolstrup Nielsen.

Annonce
Torsten Tolstrup Nielsen og familien er ikke i corona-karantæne og kan nyde det gode forårsvejr i Skals. Foto: Morten Pedersen

Bekymring hjemmefra

Familien havde købt rejsen gennem Spies, og det skulle vise sig at blive en stor fordel.

For fredag den 13. marts tonede statsminister Mette Frederiksen frem på tv og proklamerede, at de danske grænser ville lukke dagen efter klokken 12.

På Torsten og kompagnis hotel var der dog stadig feriestemning.

- Vi oplevede slet ikke det kaos, som vi fra distancen kunne følge med i var tilfældet i Danmark. Spies var dygtig til at give os informationer, og vi skulle ikke selv opsøge noget undervejs. Det var mere fra familie og venner hjemmefra, at vi oplevede bekymringer, og flere syntes, at vi skulle skynde os hjem, siger Torsten Tolstrup Nielsen.

Så i det store hele fortsatte ferien på samme måde med sol, varme, badning og god mad, men det var alligevel svært at være upåvirket.

- Det var super nederen at have corona-situationen liggende i baghovedet. For hvad nu hvis vi blev syge dernede, og hvad nu hvis de thailandske myndigheder foretog ændringer, som ville betyde noget for os, siger Torsten Tolstrup Nielsen

Rart at komme hjem

I første omgang lød meldingen fra Spies på, at de så vidt muligt fortsat skulle forsøge at nyde ferien. Senere kom en besked om, at rejseselskabet arbejdede på højtryk for at få dem hjem før tid, men det endte med, at de skulle flyve hjem som planlagt - søndag den 22. marts.

- Vi tjekkede, hvad det ville koste, hvis vi selv skulle booke flybilletter til en tidligere hjemrejse. Det var godt nok dyrt, og vi skulle desuden mellemlande i Rusland eller et andet land, hvor vi ikke havde lyst til at strande.

- Vi blev enige om, at vi ikke kunne stille os i en bedre situation, hvis vi gjorde noget selv. Jeg har tidligere rejst i Japan og andre lande langt væk, hvor jeg har arrangeret min egen rejse, men denne gang var jeg glad for, at jeg kunne sætte min lid til, at Spies, Udenrigsministeriet og forsikringsselskabet havde styr på situationen, siger Torsten Tolstrup Nielsen.

I dagene op til afrejsen kunne Torsten Tolstrup Nielsen godt mærke, at situationen ændrede sig. Der var ikke længere så mange ved stranden, restauranter og barer lukkede, og han fandt ud af, Thailand nu kun ville lade udlændinge komme ind i landet, hvis de kunne fremvise en erklæring om, at de ikke var syge og havde forsikret sig for minimum 100.000 dollars.

- De sidste par dage snakkede jeg med Henriette om, at det var rart nok, at vi snart skulle hjem. Vi kunne godt mærke, at myndighederne begyndte at skrue på nogle håndtag, siger Torsten Tolstrup Nielsen.

Den står primært på hjemmehygge de næste 14 dage. Foto: Morten Pedersen

Alvorligt og lidt komisk

Efter en 12 timers flyvetur blev familien fra Skals sent mandag aften klar over, hvor alvorligt corona-virussen blev taget i Københavns Lufthavn.

- Der var noget turbulens inden landingen, og Johanne blev dårlig og brækkede sig. Oppe ved toilettet hørte Henriette, at personalet på flyet blev instrueret i, at der var politibetjente klar til at tage imod os.

- Det viste sig, at der stod over 30 betjente og sikkerhedsfolk, som holdt øje med, at vi havde afstand til hinanden. Vi fik strenge ordrer om, at vi altså kunne få en bøde, hvis vi ikke gjorde det. Det var alvorligt, men også en lille smule komisk, for vi havde lige siddet i et fyldt fly i 12 timer med kun en halv meter mellem hinanden, og da vi havde hentet vores bagage, skulle vi stå som sild i en tønde i en shuttlebus for at komme hen til vores parkerede bil, siger Torten Tolstrup Nielsen.

Selv om trætheden var stor, valgte familien at droppe en planlagt overnatning i København og køre direkte hjem til Skals.

- Vi vidste jo ikke, om vi var smittede med corona-virus, og vi havde ikke lyst til at smitte andre. I stedet drak jeg noget kaffe og så satte jeg mig bag rattet. Turen tog fire en halv time, så vi var først hjemme klokken halv fem om morgenen, siger Torsten Tolstrup Nielsen.

Ikke i karantæne

Torsten, Henriette, Johanne og Anders kom hjem tirsdag morgen i denne uge, og de har tænkt sig at blive hjemme i 14 dage.

- Men jeg er glad for, at vi ikke er i karantæne. Jeg ringede til Sundhedsstyrelsen, fordi jeg havde brug for at få sat to streger under, hvordan reglerne er, siger Torsten Tolstrup Nielsen, som nu har fået hentet sin computer på kontoret, så han kan arbejde hjemmefra.

Set i bagklogskabens lys fortryder han ikke, at familien valgte at tage til Thailand.

- Havde anbefalingen fra myndighederne været anderledes, end den var på det tidspunkt, så var vi blevet hjemme, men vi mærkede ikke super meget til corona dernede, og vi havde generelt en rigtig god tur.

- Vi snakkede åbent om situationen med børnene, som fik lært noget om hygiejne og vigtigheden af at vaske hænder og spritte af. Og så fik vi facetimet (videosamtale via mobiltelefonen, red.) lidt mere med familie og venner, end vi ellers ville have gjort, siger Torsten Tolstrup Nielsen

Træning online

Mens Torsten Tolstrup Nielsen var i Thailand måtte han på de sociale medier informere om, at Viborg Kampsport midlertidigt har lukket for alle aktiviteter - også selvtræning.

- Vi har heldigvis en meget beslutningsdygtig bestyrelse, som hurtigt fandt ud af, hvad vi skulle gøre. Det er selvfølgelig super ærgerligt, at der er lukket ned, men sådan er det.

- Men der er jo ingen grund til at gå i stå mere end højest nødvendigt. Jeg har foreslået, at vi holder den planlagte generalforsamling online, og vi skal på samme måde have gang i nogle udfordringer og måske endda nogle træninger, så vi kan holde hinanden i gang, siger Torsten Tolstrup Nielsen.

- Ellers tror jeg i hvert fald, at jeg bliver rastløs.

Forsiden netop nu
Kultur

Dyrebakken ikke klar til at åbne