Annonce
Rundt om Viborg

Togstop-drømme lever endnu i Sparkær

Det er her mellem den tidligere station og togoverskæringen, at der lægges an til at etablere togstoppet. Foto: Morten Pedersen
Teknisk udvalg har sendt oplægget til at etablere et togstop i Sparkær videre til budgetforhandlingerne i august, og det vækker glæde i byen.
Annonce

Sparkær: Det bliver op til det samlede byråd at beslutte, om Viborg Kommune skal etablere et togstop i Sparkær. Det sker, når byrådet samles til budgetseminar i august for at lægge det kommunale budget for de kommende år.

Teknisk udvalg har på et møde i sidste uge sendt oplægget til etableringen af togstoppet videre til budgetforhandingerne. Det sker efter, at udvalget har set nærmere på en rapport som firmaet Atkins på byrådets foranledning har lavet om muligheden for at etablere togstoppet. I rapporten anslås udgiften til mellem ni og 11 millioner kroner alt efter omfanget af parkeringspladser.

- Det er en artig pris, og det er jo noget, der ligger ud over det, teknisk udvalg selv kan tage ud sit budget, så det er en byrådsbeslutning. Og det skal jo holdes op mod andre anlægsønsker, når vi mødes til budgetseminaret i august. Det er råt og brutalt, men sådan er virkeligheden. Men det betyder ikke, at vi vender tommelfingeren ned til projektet. Det er en ganske udmærket idé, og vi har selv lagt an til at se på at gøre togdriften mere effektiv, så det står vi selvfølgelig ved, siger Johannes Vesterby (V), der er formand for teknisk udvalg.

Annonce

Luft i budgettet

Prisoverslaget er inklusive store poster til uforudsete udgifter. Banestyrelsen selv lægger altid 50 procent oven i prisen, og også kommunen arbejder med en post, der kalder tværgående omkostninger som udgør 35 procent, så det lokale togstandsningsudvalg mener, at den reelle pris for togstoppet nærmere er godt syv millioner kroner for den dyreste løsning.

- Der er jo lagt et stort overlæg fra Banestyrelsen, hvilket man altid gør, og man kan så diskutere, om det er overdrevet, men det vil så også blive drøftet på budgetseminaret, siger Johannes Vesterby.

Kristian Olesen, der er med i det lokale togstandsningsudvalg, der i en årrække og med skiftende medlemmer har presset på for togstoppet, er godt tilfreds med, at projektet er sendt videre.

- Det er vi godt tilpasse med. Det er da en sten på vejen, der nu er væk, og så venter der bare en mere, siger Kristian Olesen.

Kristina Olesen (tv.), Jesper Jensen og Karin Stavnskær er med i Togstandsningsudvalget i Sparkær. Foto: Morten Pedersen

Togstoppet i Sparkær er formelt set og på papiret allerede en realitet, for det var en del af en bred politisk aftale på Christiansborg fra juni 2017 om rammerne for togdriften blandt andet på linjen mellem Aarhus, Langå og Struer, at en kommende operatør er forpligtet til at betjene en kommende togstation i Sparkær.

Men det er altså op til kommunen at afgøre, om man vil bruge pengene på at etablere den 90 meter lange perron.

Sparkær har frem til 1979 haft sin egen togstation. Bygningen er i dag private boliger, og det skal der ikke ændres på.


Det er vi godt tilpasse med. Det er da en sten på vejen, der nu er væk, og så venter der bare en mere.

Kristian Olesen, Togstandsningsudvalget i Sparkær.
Annonce
Annonce
Bjerringbro

Ung tømrer med stor succes

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Snart kommer turen til Preislers Plads

Sport For abonnenter

Viborg FF-anfører glad for ekstra præstationspres - nu er der ingen undskyldninger

Annonce