Annonce
Biler

Træk på alle fire hjul ændrede folks opfattelse af Audi

Den første Audi Quattro blev præsenteret på biludstillingen i Genève i marts 1980. Foto: Audi
For 40 år siden præsenterede Audi sit Quattro-system. Det var teknikken, der ændrede verdens opfattelse af firehjulstræk og ikke mindst af Audi.
Annonce

"Automobilteknik årgang 2000 kan leveres allerede i dag."

Sådan lød det, da Audi i 1980 lancerede sit firehjulstrukne Quattrosystem på biludstillingen i Genève.

Den første Audi kom som et chok for publikum, for træk på alle fire hjul var en sjældenhed og har været med til at løfte Audi derop, hvor man ej blot er en folkevogn med fire ringe i næsen, men et mærke, man nævner i samme åndedrag som BMW og Mercedes.

Historien bag systemet bæres endda i væsentlig grad af en af bilverdenens absolutte legender, Ferdinand Piëch, som dengang var hentet til Audi fra Porsche, og som senere blev sat i spidsen for Volkswagen-gruppen - og barnebarn af legenden Ferdinand Porsche.

Quattro var en af de første nyskabelser af Ferdinand Piëch, der som kun 35-årig var teknisk chef hos Audi.

Ferdinand Piëch havde allerede vundet den interne "religionskrig" om forhjulstræk i stedet for baghjulstræk og bevist styrken i selv de ekstreme udgaver af Audi 100 og 200 med turboladere.

Men der skulle mere til for at få Audi til at fremstå som et alternativ til BMW og Mercedes-Benz.

Piëch var diplomingeniør, så løftet skulle ikke ske ved hjælp af opulent luksus, men ny, brugbar teknik. Og på en af de sædvanlige vintertest, hvor ledelsen skulle præsenteres for de tekniske fremskridt, gjorde terrænbilen Iltis et overbevisende indtryk. Det var i virkeligheden en Volkswagen, men som Audi var i færd med at udvikle til den tyske hær. Trods de sølle 75 hk ydmygede den på sne og is de kamuflerede Audi 200-prototyper.

Og det fik en gruppe Audi-teknikere til at starte udviklingen af et nyt bilkoncept med firehjulstræk som Iltis, flere hestekræfter og et fornuftigt personbilskarrosseri.

Quattro

Quattro betyder firehjulstræk hos Audi, og princippet med de fire trækkende hjul er et af mærkets bærende elementer, hvilket det har været i over 40 år siden lanceringen af Ur-Quattroen på biludstillingen i Genève i 1980. Den 200 hk stærke Ur-Quattro forblev som serieproduceret model i programmet frem til 1991, og den fik flere tekniske opgraderinger undervejs.
Annonce

Udvikling kører på partisanmaner

Hvo intet vover, intet vinder. I 1977 begyndte Piëch og staben af ingeniører så udviklingen af en Audi Coupé med kraftig motor og firehjulstræk.

Projektets nøgleord var: Gran Turismo-karakter, coupé-karrosseri, firehjulstræk, turbomotor. Men bortset fra det var der intet sammenligningsgrundlag med eksisterende bilmodeller.

Godt nok havde det engelske firma Jensen bygget en firehjulstrukket personbil i 1966, men den blev hurtigt lagt i mølpose. Subaru havde også opnået en pæn salgssucces med firehjulstræk, men var et nichemærke i Europa. Men snart blev projektet anerkendt højere oppe i koncernen.

Den belgiske journalist Paul Frère blev også som den første uden for koncernen indbudt til at prøvekøre prototypen. "Pragtfuld," kommenterede han, "men det går ikke uden mellemdifferentiale", står der i magasinet Autorevue fra 1991.

Testkøreren var heller ikke hr. hvem som helst, for Frère havde blandt andet kørt Le Mans hele otte gange.

Annonce

Det endelige gennembrud

En morgen lå der et håndtegnet udkast på et tegnebræt hos Franz Tengler, afdelingsleder i konstruktionen af gearkasser. Han havde fundet løsningen med en hul drivaksel, som både driver fordelerdifferentialet og rummer forakslen.

Ferdinand Piëch kunne med det samme se, at den hule aksel havde løst differentiale-problemet, og i løbet af 1979 blev muligheden for en serieproduktion konkret. Der fandtes allerede syv prototyper i en ny form, som var udviklet parallelt med Audi 80 Coupé, blot hårdere, mere kantet og mere kraftfuld. Største virkemiddel var skærmforøgerne, som var en nyskabelse, der blev taget op af andre producenter og i dag igen er blevet et element i de nye Audier.

Bilen manglede nu bare et navn.

Efter inspiration fra en ny Jeep med en gearkasse, der blev kaldt Quattratrac, var projektgruppens favorit Quattro. Men afgørelsen skulle dog træffes i koncernens produkt-strategikomité, hvor man havde et andet forslag liggende på bordet: Carat.

Ikke et kunstigt ord, men en forkortelse for Coupé All Rad Antrieb Turbo.

Projektlederen Walter Treser havde hørt en lille fugl synge om det og havde også erfaret, at der fandtes en billig tysk parfume med samme navn. Han købte en flaske, og da navnet Carat dukkede op i løbet af mødet, tog han flasken frem og spurgte, om man virkelig skulle opkalde den bil, som man ville erobre verden med, efter en tysk Hausfrauparfume.

Derefter hed bilen Quattro.

Ferdinand Piëch var teknisk chef hos Audi og manden, der drev udviklingen fremad. Han blev senere topchef i Volkswagen-koncernen. Foto: Audi
Annonce

Præsentationen

I marts 1980 blev Audi Quattro præsenteret på biludstillingen i Genève. Succesen var enorm.

Typiske overskrifter i de dage var "Genistreg", "Audibombe", "Stjerne i Genève", "Storslået på alle fire", "Ny epoke i bilens historie", "Det sker kun én gang hvert 50. år", "Porsche-dræber" og "Retningsstabilt lynnedslag".

Og der blev sat en milepæl med overskriften: "Automobilteknik årgang 2000 kan leveres allerede i dag".

Dyr var den dog og kostede i Danmark omkring en halv million kroner, hvilket var det samme som en mellem-Porsche.

Ud over firehjulstrækket havde Ur-Quattroen, som den kaldes i dag, en femcylindret rækkemotor på 2,2 liter med turbolader og 200 hk, 0-100 km/t.-tiden var 7,1 sekunder, og topfarten 222 kilometer i timen.

Det var der også andre biler, der kunne klare dengang, forskellen var, at Quattro også gjorde det på våd vej og angiveligt også på løst underlag.

Hvis Quattro-konceptet virkelig var så revolutionerende og overlegent, ville en traditionel strategi dog ikke give produktet en passende introduktion. Måske ville Quattro slet ikke få den plads på markedet, den fortjente, og dermed sygne hen som en biting for nogle få velhavende bilfreaks.

En hurtig, direkte sammenligning mente Ferdinand Piëch, at der skulle til. Og det kunne kun betyde, at Audi måtte involvere sig i verdensmesterskabet i rally. Tyskeren Walter Röhrl, Stig Blomquist og den franske kvinde Michelle Mouton sørgede for en lang række af sejre til den nye Audi Quattro, og det tvang konkurrerende producenter til at komme op med lignende højt specialiserede rallybiler, for eksempel Ford RS200 og Peugeot 205 Turbo 16.

I 1984 tilføjede Audi den eksklusive Sport Quattro med 306 hk til modelprogrammet, og i 1986 blev det manuelt spærrende midterdifferentiale, som Ur-Quattro blev lanceret med, erstattet af torsendifferentialet, der kunne fordele trækkraften variabelt.

At firehjulstræk til personbiler ikke bare var en salgsgimmick, skulle Audis deltagelse i motorsport bevise med held. Fra 1982 til 1984 stod der Quattro på flere VM-titler i rally. Foto: Audi
Annonce

Vilde produktionstal

Endnu mere imponerende end de mange sejre i motorsport er den salgsmæssige succes, som Audi har nydt godt af siden introduktionen i 1980.

Modelprogrammet er nemlig blevet udvidet ganske kraftigt. Når man gør regnskabet op efter 40 år, ser det ret imponerende ud. Frem til slutningen af 2019 har Audi produceret 10.448.406 biler med firehjulstræk, og alene i 2019 blev der produceret 804.224 styk.

I 2019 var knap 45 procent af alle producerede Audi-modeller udstyret med Quattro-firehjulstræk.

I dag er de første generationer Quattro ægte samlerobjekter. Den første Ur-Quattro koster typisk mellem 40.000 og 80.000 euro, mens den heftige Quattro Sport let koster 400.000 euro.

Annonce

Mest læste

Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

Caféansat blev stukket med køkkenkniv i halsen - men er nu uden for livsfare

Annonce