Annonce
Læserbrev

Trafik. Parkering og trafik handler også om cykler

Læserbrev: Mangler der p-pladser i Viborgs midtby? Er der kunder, der søger i ti minutter for at finde en p-plads lige op ad gågaden? Eller helst helt inde i butikken? Eller er der bortset fra få dage med spidsbelastning (gratis) p-pladser nok i centrum?

Et dobbelt opslag og chefredaktørens leder var tirsdag d. 26. novemberviet til, hvad der på forsiden blev annonceret som et tema om parkeringsforholdene i Viborgs bymidte. Der er ingen tvivl om, at det sikkert er et emne, der optager både borgere, handlende og politikere.

Men siden Folkebladet nu vælger at behandle emnet så snævert, at det udelukkende kommer til at dreje sig om bilen som transportmiddel for det arbejdende og handlende folk, der skal ind til centrum, vil vi i Cyklistforbundet gerne bidrage med at udvide perspektivet lidt. Faktisk mener vi ikke, man kan drøfte det emne uden at tage et andet transportmiddel og mulighederne for at parkere det i betragtning, hvis man vil diskutere parkerings- og transportforholdene i byens centrum. Cyklen, såmænd. En levende bymidte er nemlig også en bekymring for os cyklister.

Jeg skal ikke bebrejde hverken borgmesteren eller handelschefen, at de kun taler om bilparkering. De bliver kun spurgt om det. Chefredaktøren, der inddrager mange relevante spørgsmål for at sætte emnet i en lidt større sammenhæng, skriver også om biler og parkering. Nu ved vi jo allerede, at Lars Norup holder af at køre bil og at gå, så måske forklarer det noget.

Når vi føler os kaldet til at ringe med cykelklokken og kommentere tirsdagens tema, så er det, fordi vi ikke mener, man i dag kan behandle parkeringsproblemer – og man kunne tage trængsel, tilgængelighed, miljø og sundhed med i samme omgang – uden at tale om den ”grønne” transportform cyklen, som ellers ifølge diverse kommunale planer burde have et betydeligt fokus.

Lad mig bare nævne nogle af vores pointer i den forbindelse. Cyklisterne er ifølge undersøgelser fra større byer, hvor transport- og parkeringsproblemer er endnu tydeligere end i Viborg, venner af handelslivet i bymidterne. P-pladser til cykler optager begrænset plads. Hvis ellers cykelstativerne er der - at det så ikke er tilfældet i Viborg, er så en anden gammel sag for os - kan man komme tæt på målet, det være sig arbejde, handel eller fornøjelse. Ikke ”helt inde i butikken”, som Helle Sørensen nævner som visse bilisters drøm, bare sådan nogenlunde tæt på, fordi det er realistisk med den beskedne plads, vores tohjulede optager.

Kunder kører altså også på cykel, selvom ikke alle altid kan nøjes med det, det er klart, men det blev altså nødvendigt lige at gøre opmærksom på det. Vi tager i Cyklistforbundet også gerne miljø- og sundhedspolitik med i vores argumentation for sagen, og derfor kan de lokale politikere også se frem til en henvendelse fra os om cykel- og trafikpolitik i Viborg. Det er også parkeringspolitik.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce