x
Annonce
Læserbrev

Transport. Nu står vi så her på perronen, og toget er kørt

Læserbrev: Folkebladet fortalte den 5. februar, at Arriva fra 11. december ikke længere vil have personlig betjening på stationen. Vi kan ikke længere købe billetter, ikke længere få vejledning med hensyn til rejser.

Arriva begrunder ændringen med, at færre og færre køber billetter, salget er faldet med 70% de seneste frem år. Men der er altså stadig 30% tilbage. Arriva henviser til de elektroniske løsninger, og det er jo rigtigt, at disse muligheder findes, men det er lige så rigtigt, at en del ikke er eller bliver i stand til at bruge disse muligheder, i hvert fald med de muligheder vi kender i dag, og det er vel netop for at sikre disse gruppers rejsemuligheder med tog, billetsalget findes.

Den 11. december er valgt, fordi en ny kontraktperiode begynder, og det er i den forbindelse, Arriva har "fået lov til" at nedlægge salgsstederne. Venstres transportordfører i Folketinget, Kristian Phil Lorentzen, bekræfter i et indslag i TV Midt/Vest, at man gav Arriva denne mulighed - man har så også sparet staten penge. Vi må gå ud fra, at Transportministeriet slipper billigere ved denne aftale, og at Arriva har kunnet indsende et billigere bud end ellers.

Nu står vi så her på perronen, og toget er kørt. Forskellige handicapgrupper bliver efterladt, mange ældre bliver efterladt, selv om flere og flere ældre i de kommende år bliver i stand til fra deres tidlige liv at bruge de elektroniske muligheder, vi får her bekræftet bibelens ord om at: "Der vil altid blive sparet en lille rest" - her på perronen.

I juli 2017 skrev vi et læserbrev med titlen: "Skal vi leve i et reservat?" Spørgsmålet blev rejst, fordi det var forudset, at DSB fra 2020 ikke længere vil køre gennemkørende tog gennem Midt- og Vestjylland bl.a. til København, da hovedstrækningerne bliver elektrificerede, og det kan jo nås endnu - f.eks. fra 11. december, hvor den nye køreplan begynder, hvis ellers arbejdet er gjort færdigt til den tid. Manglende gennemkørende tog vil volde mange vanskeligheder for nogle handicapgrupper og ældre.

Nu får vi så bekræftet, ved standsningen af billetsalget, at vi skal leve i et reservat, hvor vi ikke engang kommer med toget, men bliver efterladt på perronen.

Kan det være en fleksjobopgave fordelt på flere medarbejdere at overtage opgaven? Måske en opgave for Viborg Kommune i samarbejde med Arriva at etablere denne service.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Hverdagsbetjentenes storhedstid

Annonce