Annonce
Erhverv

Trump spænder ben for Thise Mejeris eksport af Vesterhavsost

Thise Mejeri har ramt plet med sin "Vesterhavsost". Amerikanerne vil gerne betale en god pris for Thise Mejeris "Vesterhavsost", men en handelskrig mellem USA og EU kan stikke en kæp i hjulet for eksporten. Alle er forvirrede over, hvad der kommer til at ske, fortæller økonomidirektør Per Godsk Nielsen. Foto: Thomas Maxe.
USA’s trussel om straftold på varer fra EU, kan sætte en kæp i hjulet for eksport af tonsvis af Thise Mejeris populære Vesterhavsost.

THISE: Lad det være sagt med det samme: ”Vesterhavsost” fra Thise Mejeri i Salling må være enhver marketingmands våde drøm om et produkt.

Først og fremmest smager produktet helt fantastisk, og så rummer den en knaldgod historie om alt det, som vi synes er dansk og dejligt: Frisk økologisk mælk fra køer, der har gået og græsset i den vilde natur i Vestjylland, og så bliver osten lagret i hele 30 uger i den salte vesterhavsluft ved Bovbjerg Fyr.

Af samme grund står der ikke kun ”Vesterhavsost” på etiketten. Der står også ”Nordsee Käse” og ”North Sea Cheese”, for det er en helt oplagt eksportvare for Danmark, som i forvejen er kendt og elsket i hele verden for sine fine mejeriprodukter.

Med en aftale med Kroger, en af USA’s største detailhandelskæder, fik Thise Mejeri i 2017 sat gang i en eksport til Krogers 800 største butikker med personalebetjent delikatesseafdeling med oste.

Eksporten af nogle tons Vesterhavsost til USA udgør ganske vist ”kun” knap én procent af Thise Mejeris årlige omsætning på en milliard kroner (det vil sige i underkanten af 10 millioner kroner), men aftalen har været et flot og meget vigtigt gennembrud i ”the land of opportunity”, hvor 327 millioner mennesker går til bords hver dag.

Annonce

Amerikanerne elsker ost

  • De 327 millioner borgere i USA spiste i gennemsnit 17,3 kilo ost i 2018. Det lyder måske vildt, men Danmark har faktisk førstepladsen i verden med 28,1 kilo pr. indbygger.

  • Mens salget af frisk mælk er støt faldende i USA, så er forbruget af ost bare steget og steget. Målt over en generation er forbruget steget hele 41,6 procent siden 1995.

  • I Danmark elsker vi en skive Danbo-ost allerhøjest, men amerikanernes foretrukne ostevariant er Mozzarella, skarpt fulgt af Cheddar – med andre ord oste, som er velegnede til at smelte oven på ”junk food” så som pizza, burritos og nachos.

  • Generelt er forbruget af ”processed cheese” (for eksempel smelteost) faldende i USA, mens man spiser mere af de ”naturlige oste”. Importen af osten, herunder fra Danmark, er også stærkt stigende.

  • USA’s straftold som gengældelse for ulovlig statsstøtte til Airbus, nævner eksplicit italienske specialoste, for eksempel parmesan, som amerikanerne også holder meget af.

  • Straftolden lugter dog ikke kun af ost. Det lugter også som et belejligt påskud for at reducere USA’s gigantiske pukkel af amerikansk ost. Ifølge fødevaremagasinet Dairy Foods var der i november 2018 helt nøjagtigt 612.349.700 kilo ost på lager i USA – en stigning på syv procent sammenlignet med året før.

  • Danmark eksporterede i 2018 cirka 7500 tons ost til USA. Det er et lille fald sammenlignet med året før og kun peanuts sammenlignet med de 200.000 tons, der blev eksporteret til vores tre vigtigste ostemarkeder: Tyskland, Sverige og UK.

Kilde: Det amerikanske landbrugsministerium (USDA), International Dairy Foundation og Mejeriforeningen.

Det begyndte med et tweet

Desværre kan USA’s præsident Donald Trump spænde ben for den spirende eksport af Vesterhavsost med truslen om en hård straftold rettet mod en lang række varer fra EU.

- Det kom som et lyn fra en klar himmel, at dansk landbrug kan blive ramt af en straftold. Jeg tror ikke, der er noget rationale bag, ud over at man har ønsket at skyde med skarpt – og helst et sted, hvor det gør ondt, for eksempel på EU’s eksport af de italienske specialoste, lyder analysen fra Thise Mejeris økonomidirektør Per Godsk Nielsen.

Og så er det endda ikke hverken Danmark eller Italien, som Trump har set sig gal på – og heller ikke engang landbruget.

Næh, det begyndte med, at verdenshandelsorganisationen WTO gav USA medhold i, at den franske flyproducent Airbus har fået ulovlig statsstøtte i form af særlige konkurrencefordele. Det er naturligvis til ugunst for amerikanske Boeing, og så var Fanden løs i Laksegade – eller i hvert fald på Twitter.

- The EU has taken advantage of the U.S. on trade for many years. It will soon stop!, skrev Donald Trump på Twitter 9. april i år.

Eller oversat til dansk: ”EU har udnyttet USA i handelen i mange år. Det vil snart få en ende!”

Forbrugerne får regningen

Og nu er enden så nær, konstaterer de danske mejerier.

- Vi har først 8. oktober fået endelig bekræftet, at vi vil blive omfattet af den varslede straftold på 25 procent. Men vi ved faktisk stadig ikke, om det betyder, at den nuværende toldsats på 10 procent bliver hævet til i alt 25 procent, eller om der bliver lagt 25 procent oveni, så toldsatsen fremover bliver 35. Det ser desværre ud til, at det sidstnævnte scenarium er det mest sandsynlige udfald, siger Per Godsk Nielsen.

Det får konsekvenser, og i den sidste ende er der kun forbrugerne til at betale. Og prisen kan blive høj.

- Der er trods alt ikke tale om et forbud mod at eksportere ost til USA, men det er da synd for de amerikanske forbrugere, at de skal betale så meget mere. Hvis toldsatsen bliver hævet med 25 procent, kan man ikke bare sige, at prisen stiger med 25 procent i USA. Det bliver endnu mere, for alle led i forsyningskæden skal jo have deres udgifter dækket ind også – lige fra mejeriet til den butik, som køber osten, forklarer økonomidirektøren.

Det tager 30 uger at producere Thise Mejeris berømte Vesterhavsost. En stor del af tiden ligger den på lager i den salte luft i Bovbjerg ved Vesterhavet. Men det hele begynder her i Thise. Foto: Thomas Maxe

Stor forvirring

Konsekvensen kan også blive hård for Thise Mejeri, som havde kalkuleret med et stigende salg til blandt andet USA. Og efter som det tager cirka 30 uger at producere en Vesterhavsost, så er der altså en ret stor portion ost, som ligger til modning i Bovbjerg – uanset, om amerikanerne vil købe osten eller ej.

Thise Mejeri er derfor i tæt dialog med forskellige interessenter, som desværre alle sammen pt. er omtrent lige så forvirrede over, hvad der sker og hvornår.

- Vi får mange informationer fra vores kunder og samarbejdspartnere i USA. Og ellers er vi i kontakt med Dansk Industri, Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer, som virkelig er oppe på mærkerne for at få overblik over konsekvenserne af en eventuel straftold, siger Per Godsk Nielsen.

Den truende handelskrig mellem USA og EU kommer oveni en masse anden geopolitisk uro: Usikkerheden om Brexit og risikoen for handelskrig mellem Kina og vestlige lande. Og som om det ikke var nok, så ser det ud til, at den økonomiske vækst i Danmarks vigtigste eksportmarked, Tyskland, er ved at have tabt pusten.

Thise Mejeri har investeret 100 millioner kroner i et nyt osteri med større kapacitet. Her er det Vesterhavsost, som bliver pakket. Foto: Thomas Maxe

Thise overgiver sig aldrig

Heldigvis er folk fra Salling ikke sådan lige at slå omkuld.

- Vi har det godt på Thise Mejeri. Og vi skal nok klare det her også. Vi er vokset op i modvind, født ud af en tid, hvor økologi ikke var noget, man regnede for noget. Og vi havde også nogle svære år efter finanskrisen, men vi har 70 andelshavere, altså danske økologiske mælkeproducenter, som bakker helhjertet op om vores udviklingstiltag og er ”med på den”, når vi gerne vil prøve noget nyt af. De har en helt anden ro og tålmodighed, end hvis vi for eksempel var ejet af en kapitalfond, siger Per Godsk Nielsen.

I dag er Thise Mejeri langtfra alene om at sælge økologiske mejeriprodukter. Nogle ville måske blive bekymrede over den skærpede konkurrence. I Thise er de stolte af det.

- Vi er netop funderet på drømmen om, at vi burde passe bedre på hinanden og på naturen og klimaet. Vi blev sat i verden, fordi vi ville give forbrugerne et valg, og vi vil gerne bevise, at bæredygtighed også kan være økonomisk bæredygtigt. Det er ikke et problem for os, at andre er fulgt i vores fodspor – tværtimod, så er vi stolte af det. Men det giver selvfølgelig udfordringer, at vi har fået mere konkurrence, siger Per Godsk Nielsen.

Han understreger, at man ikke er naiv på det lille jyske mejeri. Og tag ikke fejl: Produktionen er drevet effektivt efter Thises egen variant af LEAN-principperne.

Førerløse trucks, i øvrigt bygget i Skive, kører alene rundt mellem lagerreolerne i Thise Mejeris kæmpestore tilbygning. På længere sigt vil automatiseringen koste arbejdspladser, især for ufaglærte. Foto: Thomas Maxe

Automatisering koster job

Senest har man indviet en kæmpestor tilbygning efter at have investeret 100 millioner kroner i udvidelse af osteproduktionen. Og nede i den nye lagerhal kører førerløse robot-trucks rundt mellem reolerne.

- Da vi aflagde regnskab i foråret, var vi 235 ansatte. Der er vel kommet yderligere 15 til for at hjælpe, mens vi er ved at komme i gang i det nye anlæg. Men vi kommer til at blive færre, når automatiseringen på emballagelageret er kørt helt ind – det er der ingen tvivl om. I første omgang bliver det vikarerne, som reduceres, og så samarbejder vi ellers løbende med blandt andet fagforeningerne om at opkvalificere ufaglærte fastansatte medarbejdere i produktionen. Total set bliver vi ikke færre medarbejdere på mejeriet, for vi skal lave flere specialoste, herunder Vesterhavsost til hjemmemarkedet og eksport, vurderer økonomidirektøren.

Thise Mejeri rundede i 2018-regnskabet for første gang en milliard kroner i omsætning. Helt præcist omsatte mejeriet for 1,035 milliarder kroner. Det gav et solidt overskud på 29 millioner kroner.

Selv om afregningsprisen til andelshaverne faldt 20 øre i 2018 (fra 3,83 til 3,63 kroner pr. kilo mælk), ligger den stadig lidt højere end hos konkurrenten Arla.

Læs mere om Salling-mejeriet på www.thise.dk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

De unge vil have et værested

Fodbold For abonnenter

Overblik: Sådan endte sæsonen for de lokale seriehold

Annonce