Annonce
Danmark

Trump udløser ostepanik

Jens Beierholm og Nørup Merjeri er en af dem, der kan se frem til, at der kommer en ordentlig ekstratold på hans oste til det amerikanske marked. Foto: Morten Pape
Fredag lægger USA 25 procents ekstra straftold på danske oste som en slags hævn for statsstøttede franske fly. Det kan få alvorlige konsekvenser for de danske mejerier, siger Mejeriforeningens direktør.

Toldkrig: En stribe danske mejerier har udsigt til en rigtig kedelig prisstigning på deres oste til det amerikanske marked. Præsident Donald Trumps hårde linje i handelspolitikken betyder, at USA fra fredag den 18. oktober lægger en straftold på 25 procent oven i en række mejeriprodukter. Især oste. Det er for længst varslet, og selv om EU-diplomater har arbejdet på højtryk, er det ikke lykkedes at overbevise amerikanerne om, at det er en dårlig ide.

- Det er rigtig træls for nu at sige det på jysk, siger Jørgen Hald Christensen, der er direktør for Mejeriforeningen.

Det er en eksport af mejeriprodukter - primært oste - på 300 millioner kroner, som bliver pålagt straftold. Straftold vil sige, at det er en told, som Verdenshandelsorganisationen WTO har givet USA lov til at indføre, fordi EU-lande har givet statsstøtte til den franske flyproducent, Airbus.

USA vil svare igen ved at ramme den franske osteeksport. Men skridtet rammer altså osteeksportører i alle EU-lande og dermed Danmark.

- Det er uretfærdigt, at franske fly og flydele skal ramme den danske eksport af ost, siger Jørgen Hald Christensen, Mejeribranchen.

Annonce

Handelskrig

USA har fået lov af WTO at lægge straftold på visse europæiske varer, fordi de franske Airbus fabrikker har modtaget ulovlig statsstøtte.

Til gengæld har de amerikanske Boeing fabrikker også modtaget statsstøtte, så der er en lignende sag på vej i modsat retning, så EU formentlig kan lægge straftold på amerikanske varer først i det nye år.

Millionomsætning under pres

Ifølge direktøren er det en stribe mindre og specialiserede mejerier, som bliver hårdest ramt af straftolden.

Thise Mejeri er en af dem, som har ædt sig ind på det amerikanske marked med sin Vesterhavsost. Den kan nu fås i delikatesseafdelingen i kæden Krogers, 800 største butikker. Det giver alt i alt til en omsætning i USA på op mod 10 millioner kroner, som nu bliver tynget med en straftold oveni. Det udgør dog kun en procent af Thise Mejeris samlede milliardomsætning.

Ifølge Thises økonomidirektør Per Godsk Nielsen er det værste, at USA er et marked, som mejeriet ellers havde store forventninger til. Han mener dog, at mejeriet i Bovbjerg er rustet til modgang:

- Vi skal nok klare det her også. Vi er vokset op i modvind, født ud af en tid, hvor økologi ikke var noget, man regnede for noget. Og vi havde også nogle svære år efter finanskrisen, siger Per Godsk Nielsen.

På Nørup Mejeri mellem Vejle og Billund har ejeren, Jens Beierholm, også haft store forhåbninger om vækst på det amerikanske marked, hvor han har et pænt salg af sine fontina og havarti oste.

Priskrig i Europa

- USA er et vigtigt marked, og det bliver bestemt ikke sjovt, hvis vi skal undvære det, siger Beirholm.

Han har ikke overblik over, hvad der kommer til at ske. Det, han frygter mest, er dog, at hele den store europæiske osteeksport samtidigt skal forsøge at sælge deres amerikaneroste i Europa:

- Så kan man godt forestille sig, at der kan blive priskrig i Europa, hvis alle de oste skal sælges her, siger Jens Beierholm.

Den internationale handelsvirksomhed Uhrenholt i Middelfart sælger for omkring 20 millioner kroner ost i USA, og det bliver de ikke ved med, når straftolden rammer, erkender direktionsrådgiver Keld Winther:

- Vi må formode, at salget går ned, for vi har ikke mulighed for at sætte prisen nævneværdigt ned, siger han.

Jens Beierholm og Nørup Merjeri er en af dem, der frem til, at der kommer en ordentlig ekstratold på hans oste til det amerikanske marked. Han kan ikke overskue, hvad det kommer til at betyde. Foto: Morten Pape

Fynsk satsning aflyst

Uhrenholt sælger både oste fra sit eget mejeri i Faaborg og oste importeret fra andre lande. Og koncernen havde store forventinger til USA som et vækstmarked, inden handelskrigen og straftolden ramte.

- Det er desværre ikke tiden til en større satsning på det amerikanske marked nu. Salget bliver mindre, og vi må tilpasse os forholdene, men det kommer ikke til at vælte os Keld Winther, Uhrenholt.

Mens mange mindre mejerier bliver hårdt ramt af en straftold, så er det ikke tilfældet for landets ubetingede mejerigigant, Arla, oplyser selskabets pressechef Aase Andersson. Blandt andet fordi Arla har en produktion i USA, som ikke bliver berørt af den forhøjede told. Desuden udgør USA kun en mindre del af Arlas samlede forretning og af den forretning udgør osten igen en mindre, lyder det fra Arla.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Hammerslag sender fra Bjerringbro

Viborg

Ny outlet-butik kommer til Viborg

Viborg HK For abonnenter

Så er der VM-pause: VHK'ere gør status på første halvsæson

Viborg HK

Podcast: Den store efterårsanalyse - sådan har Viborg HK's spillere klaret sig

Annonce