Annonce
Biler

Tysk premiummærke gearer op på plug-in-fronten

Mercedes er nu snart klar med CLA Coupé, CLA Shooting Brake og GLA som plug-in hybrid. Foto: Mercedes
Mercedes lancerer nu CLA, CLA Shooting Brake og GLA som opladningshybrider, der forventes at kunne køre mellem 53 og 69 kilometer på en opladning.
Annonce

Den store udrulning af plug-in-hybrider fortsætter hos Mercedes, som løfter sløret for et kuld nye.

Næste stribe er CLA, CLA Shooting Brake og GLA, der alle bygger på A-Klasse, og som helt i mærkets model-terminologi hedder EQ Power og alle får modelbetegnelen 250e.

Rækkevidden på strøm matcher meget vel dagens standard med pil opad. Det er 60-69 kilometer for CLA Coupé, 58-68 kilometer for CLA Shooting Brake og 53-61 kilometer for GLA.

Her spiller især hjulstørrelsen ind på rækkevidden. Til sammenligning klarer den femdørs A-Klasse hatchback, og som vi var meget begejstrede for ved vores test, 61-69 kilometer på en opladning. Teknologien er også den samme.

Den rimelige rækkevidde skyldes et pænt stort batteri på 15,6 kWh. Modellerne kan også oplades en rimelig hastighed.

Den indbyggede vekselstrøm-lader på 7,4 kW medvirker til, at batteriet kan tankes op fra 10 til 100 procent på 1 time og 45 minutter. Hurtigladning med jævnstrøm kan klares med op til 24 kW. Med den styrke tager det 25 minutter at oplade bilen fra 10 til 80 procent.

På vejen kan bilerne hente kræfter fra en 1,3-liters benzinmotor, der spiller sammen med elmotoren, som yder 75 kW, hvilket svarer til 101 hk. Den samlede systemydelse er 160 kW, eller 218 hk, mens momentet er 450 Nm. Accelerationerne 0-100 kilometer i timen klares på 6,6 til 7,1 sekunder, mens topfarten svinger fra 220 til 240 kilometer i timen. På ren el kan bilerne klare op til 140 kilometer i timen.

De nye modeller har navigations-systemer, hvor ruteplanlægningen ikke kun foregår ud fra trafiktæthed og vejstigninger, men også kan spille sammen med hybridsystemet, så brugen af strøm og benzin optimeres mest muligt.

Mercedes slår på tromme for, at batterier og teknik i de nye modeller i store træk ikke tager megen plads fra bagagerummet. Det er noget, vi ser i andre modeller. Mens det tidligere var 12-volt-systemet med en integreret starter/generator, der stod for at starte benzinmotoren ved koldstarter og stop/start, er det nu elmotoren på 75 kW. Det gør proceduren mere enkel.

Mercedes fremhæver en detalje som opvarmning af kabinen, som kan styres med en telefon-app, og som kan være med til at sikre, at bilen har den maksimale rækkevidde på strøm fra starten. Bilerne må trække op til 1600 kg, hvilket formentlig vil glæde campingfolket.

Tidspunkt for lancering herhjemme, danske forbrugstal, priser eller udstyr kendes ikke.

Opladningshybrider

Mercedes har lanceret en række plug-in-hybrider under betegnelsen EQ Power. Det gælder for A-Klassens vedkommende den femdørs hatchback og sedanen, men også B-Klasse kan fås med teknologien.

De nye tredjegenerations plug-in-hybrider som CLA, CLA Shooting Brake og GLA 250e har et batteri, som er produceret af Mercedes’ eget selskab kaldet Deutsche Accumotive.

Det vandkølede højspændingsbatteri vejer 150 kg.

CLA Shooting Brake Shooting Brake 250e klarer op til 68 km på en opladning. Foto: Mercedes
Den nye høje GLA 250e har som de andre et batteri på 15,6 kWh, der kan lades op på 25 min. ved 24 kW. Foto: Mercedes
Annonce

Mest læste

Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

Knivmand fra Sct. Mathias Centret er sigtet for drabsforsøg: Blev fængslet i bare fødder

Sport

Fisker forlænger med Viborg HK

Annonce