Annonce
Erhverv

Én blandt få små tilbageværende danske vinduesproducenter: Flere energikrav gør arbejdet spændende

Salgschef Brian Bach (tv) og administrerende direktør René Højlund (th) har begge anpart i firmaet, som de har overtaget fra henholdsvis Brian Bachs svigerfar og René Højlunds far. - Så man kan godt sige, at vi er anden generation i familie-virksomheden, siger René Højlund. Foto: Morten Pedersen
Mens flere kolleger og konkurrenter for år tilbage flyttede produktionen østpå, købte vinduesproducenten Unik Funkis i stedet nyt højteknologisk produktionsudstyr og blev i landet. Det valg har sikret firmaet en fornuftig omsætning, der kun er øget efter coronas indtog, som har sat lokalt producerede produkter i høj kurs.

VIBORG: Et vindue er ikke bare et vindue. Det ved René Højlund og Brian Bach alt om.

Gennem de seneste 15 år er energikravene til vinduer løbende blevet strammet samtidig med, at ønskerne til specialfremstillede produkter er vokset i bygge- og anlægssektoren, som Unik Funkis sælger sine varer til.

Men i stedet for at se det som noget bøvl, ser salgschef Brian Bach og administrerende direktør Rene Højlund i stedet de stigende krav som en oplagt mulighed for at udvikle sig.

- Det er jo det, der gør det spændende at være i branchen: At udvikle produkter, så de lever op til de krav, der stilles, men samtidig gøre dem kønne og æstetiske, så de lever op til de krav, som vores kunder stiller, forklarer René Højlund.

Annonce

Helt i mål

For efterhånden fem år siden valgte direktøren, der også er medejer af firmaet, at investere millioner af kroner i højteknologisk udstyr, hvilket har gjort produktionen af vinduer og døre mere smidig.

Men selvom man skulle tro, at det betød færre ansatte, har firmaet i dag 100 medarbejdere mod 80 ansatte fire år tidligere. En udvikling, der skyldes, at forretningen er vokset væsentligt, hvilket også har fået overskuddet på 2,2 millioner kroner efter skat i 2016 til at stige til et overskud på syv millioner kroner efter skat i 2020.

Højteknologiske maskiner er en stor del af opskriften på succes i den danske produktionsvirksomhed Unik Funkis, der har valgt at blive i landet, mens kolleger og konkurrenter i stedet har flyttet produktionen østpå. Foto: Morten Pedersen

- En væsentlig grund til, at vi har kunnet øge omsætningen så betragteligt, er de store investeringer i højteknologisk produktionsudstyr, vi foretog for nogle år tilbage, som gør, at vi i dag stort set har en fuldautomatisk maskinproduktion til både træ og aluminium.

- Det har gjort det muligt for os at udvikle nye produkter alt efter, hvad lovgivningen stiller af krav, men også hvad markedet ønsker. Og derfor bliver vores kunder ved med at vende tilbage for at købe mere, siger René Højlund, der foruden den fleksible opgaveløsning også fremhæver en erfaren medarbejderstab samt valget om udelukkende at benytte kvalitetstræ som en del af årsagerne til firmaets succes.

Om Unik Funkis

  • Unik Funkis er resultatet af en fusion tilbage i 2004 af de to Viborg-firmaer, Unik Vinduer og Døre A/S og Funkis Vinduer og Døre A/S.
  • Firmaet udvikler, producerer og leverer vinduer og døre i kombinationen træ og aluminium samt fyrretræ.
  • Firmaet har i dag omkring 100 ansatte og havde i 2020 en bruttofortjeneste på 47,6 millioner kroner.
  • Firmaet har årligt omkring 600 til 800 faste kunder og henvender sig til det professionelle kundeled i bygge- og anlægssektoren.

En succes, der i øvrigt ikke kommer synderlig bag på den administrerende direktør, der allerede tilbage i 2016 meldte ud i Erhverv+, at han havde som mål at fordoble firmaets omsætningen over de kommende fire år.

- Og det vil jeg sige, at vi er nået i mål med, fortæller han veltilfreds.

Annonce

Et godt ry

At det er lykkedes firmaet at klare sig så godt i en tid, hvor andre firmaer har været udfordrede, forklarer Brian Bach og René Højlund blandt andet med firmaets valg om at bevare produktionen her i landet, alt imens flere af deres konkurrenter i branchen enten er gået sammen om at danne større firmaer eller har valgt at flytte produktionen til Østeuropa for at spare tid og penge.


Det klinger fint i bygge- og anlægsbranchen, at vi er en lokal dansk ejet og danskproducerende virksomhed.

René Højlund, administrerende direktør og medejer af Unik Funkis


Det har dels givet dem en plads på markedet, hvor de særligt tager sig af de specialopgaver, som de større vinduesfirmaer ikke har mulighed for at tage ind, og dels givet dem en hjemmebanefordel i forhold til en hurtigere ekspedering end de firmaer, der har valgt at flytte produktionen østpå.

- Når en virksomhed når en vis størrelse, bliver specialprodukter svære at styre i produktionen. Her har vores højteknologiske maskiner ændret processerne, så vi enkelt og sikkert kan producere emnerne til stor glæde for kunderne, forklarer Brian Bach.

Derudover har firmaet også qua den danske produktion og kvalitet fået et godt ry blandt kunderne, forklarer René Højlund.

Annonce

En sund arbejdsplads

- Det klinger fint i bygge- og anlægsbranchen, at vi er en lokal dansk ejet og danskproducerende virksomhed, påpeger direktøren.

En fordel, som firmaet også har haft gavn af under tiden med covid-19, der om noget har understreget betydningen af at bevare lokale arbejdspladser.

- Der har været et stort fokus på at støtte det nære og det danske, og det gælder ikke kun for producenter af vinduer og døre som os, men helt generelt. Og det tror jeg på har været et plus for os, siger René Højlund

Unik Funkis vej til succes

  1. Gode loyale kunder. - Det får man ved at have en stabil levering af høj kvalitet og ved at holde, hvad man lover, siger René Højlund.
  2. Dygtige og engagerede medarbejdere.
  3. Hårdt arbejde. - For det er kun det, man arbejder hårdt med, der lykkedes og bliver til noget, understreger den administrerende direktør.
  4. Jysk anstændighed. - Hvis vi laver en aftale, så står vi ved den, slår René Højlund fast.

I øjeblikket tegner fremtiden med andre ord lys for firmaet, der forventer, at den nuværende fremgang vil fortsætte.

- Lige nu har vi gunstige markedsvilkår, fordi der er gang i byggeriet, og det skal vi udnytte. Så vi har helt klart et mål om at lægge mere til omsætningen, siger Brian Bach.

- Men vi har ikke helt så voldsomme vækstmål som for fire år siden. Vi vil gerne have god sund organisk vækst med fokus på indtjening, så vi skaber en god sund stabil arbejdsplads for de ansatte mange år frem. Samtidig skal vi også sikre os, at vores produktionsudstyr er moderne og optimal, så vi kan fortsætte produktionen effektivt og sikre udviklingen af et produktprogram, som lever op til markedskravene og vores kunders ønsker, siger René Højlund.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF

VFF-træner har respekt for toprival - men tager til Silkeborg for at udbygge forspringet

Annonce