Annonce
Biler

Velkørende, men noget trang

Den halvhøje Mazda CX-3 kører lige så indbydende, som den ser ud. Der findes dog andre modeller i klassen med mere praktisk anvendelighed. Foto: Jens Overgaard
Mazda CX-3 holder skansen som en af de mest velkørende og gennemførte høje biler i sin klasse. Men plads og udsyn på bagsædet er kneben.

Flokken af halvhøje biler vokser måned for måned. Men der er stadig nogle, som skiller sig markant ud. Det gælder Mazda CX-3.

Det japanske mærkes bud på en crossover har nu været fire år på banen, og modellen har fået en overhaling, som skal holde den ung lidt endnu.

Det er lykkedes, lyder resultatet, efter at vi har været nogle dage i selskab med bilen, der på de ydre linjer størrelsesmæssigt placerer sig mellem den nye VW T-Cross og Nissan Qashqai, men på de indre er noget kneben og altså også har en akselafstand, som matcher miniklasse-modellen Mazda2.

Undervogn og instrumentering kommer nemlig fra Mazda2, mens de ydre linjer har tråde til den udgående Mazda3, som netop er lanceret i en helt ny generation.

Det er en bil, der ikke alene kører langt mere inspirerende end de mere rugbrødsagtige hverdagskonkurrenter. Du skal heller ikke ret langt op i udstyrsrækkerne, før du får en premium-oplevelse, både hvad angår udstyr og materialer.

Bagsiden er, at pladsen er begrænset - især på bagsædet, og hvad angår bagagerum.

MAZDA CX-3 SKYACTIV-D 6.MAN. OPTIMUM

3 STJERNERPris: 264.276 kroner.

Testbilen: 280.271 kroner.

Mazda CX-3: fra 194.379 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1620 kroner.

Brændstoføkonomi: 19,2 km/ l (WLTP).

C02 pr. km: 138 g.

Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,8 liter.

Effekt: 115 hk.

Ydelse: 270 Nm/1600-2600 omdr.

Topfart: 184 km/t.

0-100 km/t.: 9,9 sekunder.

L/B/H: 428/153/154 cm.

Trækvægt: 1200 kg.

Mere komfort

Du kan få en CX-3 fra 194.000 kroner for basismodellen, Core, med en benzinmotor på 121 hk, mens testbilen i topudstyret, Optimum, med Mazdas nye 1,8-liters dieselmotor på 115 hk lander på 264.276 kroner og med ekstraudstyr koster 280.000 kroner.

Det er en motor, som har fået en større omgang i forbindelse med de skærpede Euro 6d temp-miljøkrav og den nye WLTP-standard for brændstofforbruget, hvor motorvolumen blev hævet fra 1,5 liter til 1,8 liter.

Med faceliftet har Mazdas teknikere også opgraderet den ellers ganske faste og sportslige undervogn, så den er blevet en tand mere komfortabel og bedre til at udglatte bump på vejen. Samtidig har lydisoleringen fået et løft.

Indenfor er der nu kommet elektrisk håndbremse, den centrale skærm på syv tommer er mere integreret i instrumentbordet, mens sæderne har fået mere polstring, og finishen er hævet - i testbilen var der endda ruskindslignende materiale på selve instrumentbordet. Over en kam virker både materialer og finish ganske indbydende.

Inciterende køreoplevelse

Selv om de halvhøje biler bliver fortsat bedre, når vi snakker køreegenskaber, er det stadig en udfordring at få dem til at køre lige så skarpt som de mere jordnære modeller.

Her er CX-3 med sit gode vejgreb, skarpe styretøj og nærmest mekanisk klikkende gearskifte klart den mest velkørende i sin prisklasse. Det er en bil, som ligger stabilt på vejen, og hvor teknikerne også har fået dæmpet lyden grundigt i kabinen.

Den nye dieselmotor, som leverer et moment på 270 Nm, har godt med kræfter, men en gang imellem sidder man og venter på, at kræfterne kommer ved lidt højere omdrejninger, så maskinen er ikke helt så harmonisk, som man kunne ønske. Mange vil nok også sigte efter en 121-hk benzinmotor, som er en halv snes tusinde kroner billigere.

Finish og materialer er på et fint niveau. Billigste udstyrsvariant har dog ikke nødbremse, mens topversionen bugner af sikkerhedsudstyr og endda har bagudvendt nødbremse. Foto: Jens Overgaard

Meget sikkerhedsudstyr

På den praktiske front må du leve med en bil, der byder på plads som i miniklassen. Det mærker du især på bagsædet, hvor den brede C-stolpe også tager lys og udsyn, mens bagagerummet med sine 350 liter matcher klassen.

Som altid hos Mazda er udstyret pænt. Det gælder dog ikke den billigste Core, der kun fås med benzinmotor, og som ikke byder på nødbremse.

Fra mellemniveauet Vision har du derimod en meget stor sikkerhedspakke, mens Optimum også har full LED-forlygter, adaptiv fartpilot og træthedsregistrering.

Her er også nøglefri start, p-sensorer, bakkamera og head up display. Sidstnævnte er dog af den gamle type med en glasplade, som kører op.

Den femdørs crossover har en skrånende taglinje, som giver et let coupéagtigt præg. Foto: Jens Overgaard

Konklusion

Mazda CX-3 er den sjoveste crossover i sin klasse. Det er en bil for dig, der lægger vægt på skarpe køreegenskaber og mulighed for avanceret udstyr til en rimelig pris, men hvor pladsen betyder mindre.

Skærmen på syv tommer er nu blevet bedre integreret i instrumentbordet. Foto: Jens Overgaard
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Lystfiskere ser gerne flere havørne

Mest læste

Viborg FF For abonnenter

Chancen kan komme - før man venter den: Emil Scheel nåede knap at varme op, før han skulle på banen

Annonce