Annonce
Erhverv

VFF's sponsorer er godt tilfredse, men der skal flere partnere til

Salgs- og sponsorchef Michael Tuxen Boll ses her i loungen før kampen mellem Viborg FF og HB Køge. Efter kampen blev der festet, men det var også startskuddet for en ekstraordinær travl tid for sponsorchefen. Foto: Johnny Pedersen
Sponsorchef Michael Tuxen Boll tror på, at man via flere partnerskaber med både lokale, nationale og internationale virksomheder vil kunne øge sponsorindtægterne med 15-20 procent. Ny undersøgelse viser, at de nuværende sponsorer er godt tilfredse.

Viborg: Fodboldklubben Viborg FF's (VFF) sponsorer - eller partnere om man vil - er grundlæggende rigtig godt tilfredse med deres samarbejde med klubben.

Det er hovedkonklusionen i den undersøgelse, VFF har fået det lokale konsulentfirma Wibergis Consulting til at lave. Folkebladet har fået adgang til undersøgelsen, der altså overvejende tegner et positivt billede af samarbejdet mellem VFF og sponsorer.

Konklusionen bekræfter den positive opfattelse, klubben selv havde og har af sit forhold til sponsorerne, men den vil alligevel være et vigtigt arbejdsredskab i det fremtidige arbejde for sponsorchef Michael Tuxen Boll, der kom til VFF i oktober 2020 og som noget af det første satte gang i undersøgelsen.

Annonce

- Vi kan ikke basere vores sponsorarbejde på følelser eller formodninger, så en undersøgelse som den her er rigtig vigtig, for det giver os et meget mere klart billede af, hvad vores partnere forventer af os, og det giver også et billede af, hvad vi er gode til, og hvad vi skal blive bedre til, siger Michael Tuxen Boll.

Flere penge i kassen

Han er selvfølgelig som resten af klubben enormt begejstret for, at der nu skal spilles superligabold på Viborg Stadion, selvom det for ham helt sikkert betyder ekstra arbejde i den kommende tid - og nok også en lidt forkortet sommerferie. For selvom superliga også er ensbetydende med flere indtægter, er det også ensbetydende med større udgifter til hele setuppet.


Vi kan ikke basere vores sponsorarbejde på følelser eller formodninger, så en undersøgelse som den her er rigtig vigtig.

Michael Tuxen Boll, sponsorchef hos VFF


Ifølge Michael Tuxen Boll skal der helst 15-20 procent flere sponsorkroner i kassen, og det skal altså ikke ske ved, at man bare lige hæver prisen for et sponsorat med 20 procent, fordi det nu hedder superliga, og sponsorerne dermed bliver mere eksponeret i tv.

- Det kommer ikke til at ske. Mange af vores omkring 280 partnere har støttet os i årevis, så de skal ikke fra den ene dag til den anden opleve, at nu vil vi have flere penge ud af dem. Sådan ønsker vi ikke at arbejde, siger Michael Tuxen Boll.

Der er dog inden tvivl om, at VFF vil se nærmere på sine priser og koncepter og også se på, hvor de ligger i forhold til konkurrenterne i Superligaen. Klubben har da også allerede sat gang i en konkurrentanalyse.

- Og ja, det kan betyde, at vi over tid markedstilpasser vores koncept og prisstruktur, så de matcher konkurrenterne i større grad, men det sker ikke nu og her, og det sker ikke uden, at vi så også leverer en bedre vare, siger Michael Tuxen Boll.

Han peger i stedet på, at der nu skal arbejdes på at få flere sponsorer/partnere ombord, og så skal der arbejdes på, at værdien af et partnerskab fremover bliver endnu mere værd for sponsoren, end det måske er nu.

Det græs, Michael Tuxen Boll her sidder på, er nu skrællet af banen, men står det til sponsorchefen er det kun begyndelsen på opgraderingen af stadion. Foto: Niels-Chr. Jönsson
Annonce

Et skilt er ikke nok

- Heldigvis kan vi jo se, at vores partnere generelt er tilfredse med, hvad de får, men derfor skal vi alligevel udvikle os. De tider, hvor et skilt på stadion var nok for en sponsor, er ved at være forbi. Vi skal levere meget mere til vores partnere, og vi skal både levere det, de selv efterspørger, og det, der vil give dem oplevelser, de ikke lige havde regnet med, siger Michael Tuxen Boll.

For ham er der ikke tvivl om, at VFF har noget andet at tilbyde end så mange andre klubber, og at man blandt andet er rigtig god til at skabe netværk mellem sponsorerne. Det er da også blandt andet noget af det, sponsorerne peger på i undersøgelsen.

- Og det skal vi blive endnu bedre til. Vi skal som klub være endnu mere aktiv i den proces, og så skal vi også være klar til at lave individuelle sponsorpakker. Selvfølgelig har vi som udgangspunkt nogle grundpakker, men vi skal kunne mere end det. Små som store sponsorer skal have en klar oplevelse af at blive set og hørt, siger Michael Tuxen Boll.

Annonce

Stort potentiale

Han er helt på det rene med, at VFF har en del "con amore"-sponsorer, som næsten ligegyldigt hvad vil støtte klubben, men han tror også på, at der er stort potentiale for at få endnu flere ombord.

- Vi skal selvfølgelig fortsat tage os rigtig godt af vores faste partnere, men vi skal også vise os frem for nye. Her skal vi ud at vise, at man som partner hos VFF får mere end blot adgang til en hyggelig lounge og nogle gode fodboldkampe, og det er her, vi skal tænke i andre aktiviteter for vores sponsorer, siger Michael Tuxen Boll.

Her peger han på aktiviteter uden for selve fodboldverdenen, ture, foredrag, netværksmøder og den slags, men han peger også på, at omgivelserne ved og på stadion skal opgraderes.

Loungen er indbegrebet af netværk, hygge og fodbold, når Viborg FF spiller på hjemmebane Foto: Johnny Pedersen
Annonce

Holde fast i sjælen

For eksempel har man "kun" en skybox (eksklusiv lounge), og dem vil man gerne have flere af, og så skal selve stadion altså gerne have et løft.

- Se på områderne under tribunerne for eksempel. Det skal da gøres mere indbydende, så de områder også skal kunne bruges til aktiviteter, siger Michael Tuxen Boll.

Han ser ikke mindst et stort potentiale i flere partnerskaber med det lokale erhvervsliv, men også både nationale og internationale partnerskaber er på tegnebrættet.

- Det skal vi også se på, og jeg tror på, at vi også er interessante i den sammenhæng, men det er stadig vigtigt, at vi holder fast i vores sjæl, den lokale forankring og det, at vi ikke kun er en fodboldforretning. Det er det, der har bragt os hertil, hvor vi er nu, og det er også det, der gør os attraktive. Her bliver alle set og hørt, og det skal de fortsat blive, siger Michael Tuxen Boll.

VFF's sponsor-undersøgelse

Omkring halvdelen af VFF's partnere - 142 - har svaret på undersøgelsen, der er foretaget af Wibergis Consulting.

Undersøgelsen viser, at sponsorerne i høj grad er tilfredse med deres partnerskab med klubben, og jo mere "grønt" hjerte, man havde ved indgåelsen af sponsoratet, des mere tilfreds er man.

Andelen af partnere, der er tilfredse med deres partnerskab med Viborg FF, er på næsten 90 procent. Knap ni procent er neutrale, mens kun godt halvanden procent er utilfreds.

Andelen af sponsorer, der aktivt vil anbefale andre at blive partner med VFF, er ikke helt så højt - lige godt 56 procent.

Lidt flere - knap 60 procent - siger ja til, at de er tilfredse med det kommercielle udbytte af partnerskabet.

Når det kommer til det personlige udbytte af partnerskabet siger godt 70 procent, at de er tilfredse.

Lidt flere - 72 procent - udtrykker tilfredshed med det netværk, Viborg FF har skabt.

Går man nærmere ind i undersøgelsen, er det da også det gode netværk, der fremhæves af mange af de firmaer, der har deltaget i undersøgelsen.

Blå bog for Michael Tuxen Boll

37-årige Michael Tuxen Boll, der er født og opvokset i Viborg, kom til Viborg FF i oktober 2020.

Han har en master i sportsmanagement, som han blandt andet har brugt i den norske eliteserieklub Vålerenga, håndboldklubben Ullkisa nord for Oslo og hos Asics i Europa.

Han er som salgs- og sponsorchef er del af ledelsen hos Viborg F.F. Prof. Fodbold A/S.

Michael Tuxen Boll er norsk gift og har tre børn på tre, syv og otte år. Familien er bosat i Hald Ege.

Annonce
Viborg For abonnenter

Plads til dobbelt så mange vandhunde efter 1. august: Viborg Svømmehal er klar til flere gæster efter nedlukning

Danmark

Tirsdagens coronatal:Yderligere 810 personer er testet coronapositive

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Borgerne har fået ny GPS: Anja kan forklare sammenhængen og vise vej i det kommunale system

Viborg For abonnenter

Efter megen snak om rå beton fik viborgenserne selv syn for sagen: Peak 12 blev godt modtaget af gæsterne

Rundt om Viborg

Lokal herregård lukker dørene op for gæster: Enestående mulighed for et besøg

Viborg

Viborgs vandrette elevator er snart på skinner igen

Erhverv For abonnenter

Naboer til ny grisefarm efterlyser større perspektiv for svineproduktioner

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Erhverv

Store lugedag i Bjerringbro: Det vilde på Niels Due Jensens Plads er blevet lidt for vildt

Rundt om Viborg For abonnenter

Opfordring fra naturfredningsforening: Fjern dæmningen og byg en bro

Sport

Mens du sov: Kajak-Emma klar til semifinale, dansk bryde-nedtur og ny verdensrekord

Sport For abonnenter

Viborg HK fik en kæmpesejr og et godt udbytte med hjem fra Tyskland

Viborg FF For abonnenter

Bagkanten: Nederlaget til FCM var et sundt virkelighedstjek

Kultur For abonnenter

Dagens magasinfund: Bronzealderens krigere

Annonce