Annonce
Biler

Vi tester: Den her skal du prøve, inden du vælger crossover

Designet på den nye Kia Xceed er vellykket, og det er en meget behagelig bil at køre, især, hvis man vælger den med automatgear. Foto: Jens Høy
Kia Xceed lokker med lækkert design og alt i teknik. Med moderne automatgear er der dømt masser af komfort i undervognen, og mindste benzinmotor på 1,4 liter har kræfter nok til at dække de flestes behov.

Danskerne elsker crossovere med SUV-tilsnit, og markedet bugner af lækre modeller med moderne teknik. Blandt øjeblikkets bedste bil er den nye Kia Xceed, der er den fjerde karrosserivariant af Ceed-modellen.

Lad os dvæle et øjeblik ved bilens formgivning, som er en af de vigtigste egenskaber, når kunderne vælger, om det skal være den ene eller den anden. Tidligere var hestekræfter og plads blandt de vigtigste faktorer ved valget af bil, men i takt med, at velstanden er øget, er det nu muligheden for opkobling/digitalisering og design, der er drivende faktorer ved bilvalget.

Kigger man bredt ud over feltet af konkurrenter, er Xceed den flotteste bil. Der er ganske enkelt ikke en vinkel, hvor bilen ikke ser bragende godt ud.

Annonce

Kia Ceed 1,4 DCT Comfort

Pris: 312.999 kr.

Ceed fra: 249.999 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 1.190 kr.

Brændstoføkonomi: 15,2 km/l (WLTP)

C02 per km: 150 g

Motor: Firecylindret motor på 1,4 liter

Ydelse: 140 hk

Moment: 242 Nm/1.500-3.200 omdr.

Topfart: 200 km/t.

0-100 km/t.: 9,5 sek.

L/B/H: 440/183/148 cm

Trækvægt m/u bremser: 600 kg/1.410 kg

Mindste række

Vi har kørt Xceed både med 1,4- og 1,6-liters benzinmotor og samme automatgear af typen med dobbeltkobling. Gearet skifter blødt og fungerer upåklageligt, og kun når du kører helt langsomt i fartområdet 15-35 kilometer i timen, er det ikke helt poleret, og det er svært at køre helt jævnt. Det er nok ikke noget, den almindelige forbruger vil skænke en tanke, og som altid med den slags detaljer så vænner man sig til det efter kort tid.

Målt i hestekræfter er der 64 hk i forskel mellem en 1,4- og en 1,6-model, men kigger vi på momentet, er der blot 23 Nm mere i en 1,6’er. Omsat til hverdagskørsel er der stort set ingen forskel på oplevelsen af de to motorer. Kun det øjeblik, du virkelig har brug for power og sparker til bilen med højre fod, er 1,6’eren hurtigere, men følger du blot trafikken, vil du i praksis ikke mærke forskel på motorerne. Til den lilles fordel er også, at den i de fleste situationer er den mest støjsvage.

Der er 20.000 kroner at spare på den lille motor, og den koster fra 312.999 kroner inklusive mellemudstyret, Comfort. Ellers begynder priserne ved 249.999 kroner for den lille 1,0-benziner med 120 hk.

En stille bil

Netop støjdæmpning er et område, hvor Xceed skiller sig positivt ud. Bilen er uhyre godt dæmpet i forhold til både vind og undervogn, og samtidig fjedrer bilen eksemplarisk selv på 18-tommer-hjul, som begge testbiler var udstyret med.

De store hjul er en del af en Edition-pakke, som for ekstra 10.000 kroner giver stort JBL-anlæg, 18-tommer-fælge og, som vigtigste detalje, 10,25-tommer-touchskærm med navigation.

Testbilerne var desuden udstyret med Kias første fuldt digitale instrumentering, der er ekstraudstyr til 10.000 kroner.

Brugerfladen i instrumenteringen kan ikke helt matche de bedste på markedet, og der er ikke mange muligheder for selv at designe visningen. Grundlæggende kan der kun skiftes design i instrumenteringen, når man vælger bilens sportsprogram. Det betyder blandt andet, at man ikke i Xceed, som hos visse konkurrenter, kan vælge at se et stort kort direkte i displayet foran førersædet med eksempelvis hastighed ved siden af. Hos Kia kan du vælge at have pilevisning af navigationen direkte i et felt mellem speedometer og omdrejninger, men så har du ikke digitalfart i feltet og skal manuelt ind og hente den oplysning via knapper på rattet.

Den store centrale skærm på 10,25 tommer i midten af instrumentbordet kan deles op i tre grundlæggende felter, som du ønsker, og her lykkes Kia bedre med digitaliseringen.

En anden velfungerende detalje er muligheden for at tale dansk til bilen. Det fungerer rigtig godt og er i mange tilfælde bedre end at trykke på skærmen for du holder opmærksomheden på vejen.

Et lavt støjniveau og en komfortabel undervogn er nogle af bilens styrker. Foto: Jens Høy

Skråt bagud

Xceeds frække former koster lidt på funktionaliteten. Bilen har meget lave ruder, og udsynet skråt bagud mod cyklister i den blinde vinkel er ringe, og direkte bagud er man også hæmmet af en lille bagrude. Det er prisen for det smukke design. Vil du have advarsel for genstande i den blinde vinkel, skal der bestilles en såkaldt blindvinkelassistent til 8999 kroner. Den giver desuden skiltelæsning og advarsel om krydsende trafik bag bilen, når du bakker ud fra en indkørsel.

Bilens bakkamera er af den højt opløste type, og foruden billede er der p-sensor bag. En sensor forude er en del af en pakke til 7000 kroner, og den er man næsten nødt til at have.

Grundlæggende er niveauet for udstyr højt i Xceed, men vil du have ekstraudstyr, løber prisen hurtigt op. Automatgearet koster således 23.000 kroner og et soltag 18.000 kroner.

Interiøret er med digital instrumentering, der koster 10.000 kr. ekstra. Foto: Jens Høy

Konklusion

Xceed er klassens flotteste bil, og undervognen er et perfekt afstemt kompromis mellem kontrol og komfort. Desuden er støjdæmpningen i top. Kun den digitale instrumentering savner lidt finesse.

Den helt store skærm på 10,25 tommer er en del af en Edition-pakke, der også indeholder stort lydanlæg og 18 tommer fælge. Foto: Jens Høy
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Hospitalsledelsen kommenterer på 'stormvejr' i nyhedsbrev til medarbejderne

Annonce