Annonce
Biler

Vi tester: Den nye Golf er ikke helt fejlfri, men distancerer konkurrenterne

Især forfra er det tydeligt, at designerne har gjort lidt ekstra, for at den nye Volkswagen Golf skal skille sig ud. Foto: Christian Schacht
Den nye Volkswagen Golf byder på flere væsentlige ændringer, især et interiør, som er usædvanligt, men også kræver en del tilvænning.

Kan det virkelig være den tid igen? En helt ny generation Volkswagen Golf er landet, og ganske som sædvanlig tager VW udviklingen af hver Golf-model meget alvorligt.

Man bevarer det, der er værdsat, mens man grundigt opdaterer elementer, der betragtes som gamle eller mangelfulde. Strategien virker. Tænk god smag. Sikker stil. Tidløshed.

Alligevel er noget anderledes. Denne generation af Golf står ved en skillevej, for alle taler om elbiler, og selv om VW har sagt, at der skam også er planlagt en Golf 9, så er der ingen, som kender fremtiden.

Annonce

VW GOLF 1,5 ETSI DSG STYLE

Pris: 342.994 kr.

Golf fra: 244.995 kr.

Forbrug: 16,9 km/l

CO2 per km: 134 g

Grøn ejerafg.: 540 kr. halvårligt

Motor: 1,5 benzin med fire cylindre og turbo

Hk: 150

Nm: 250

0-100 km/t.: 8,5 sek.

Topfart: 224 km/t.

L/B/H: 428/179/146 cm

Maks. påhængsvægt: 1.400 kg.

Små ydre forandringer

Designmæssigt er der strammet op, så Golf passer til tiden, men alligevel er tro mod sine forgængere.

Priserne på den nye Golf begynder forholdsvis højt, nemlig ved 244.995 kroner for en 1,0 TSI med trecylindret benzinmotor, 110 hk og basisudstyr, som dog er nydeligt med komplet digital instrumentering, 10-tommer berøringsfølsom skærm med Apple Carplay, klimaanlæg, full LED-lygter og adaptiv fartpilot.

Næste trin er 1,5 med 130 hk og udstyrstrinnet Life, der koster 278.997 kroner, og her er der ydermere blandt andet radio med DAB+, trezonet klimaanlæg og trådløs opladning af mobiltelefonen, regnsensor, flere usb-udgange og 16-tommer alufælge. Den kraftigere 1,5-benzinmotor med mild hybridteknik fås kun med topudstyret Style, og det bringer prisen op på 317.995 kroner. Her er der 17-tommer alufælge, en såkaldt travel assist, der gør bilen delvist selvkørende, avancerede full LED-lygter og fremragende sportssæder.

Vores testbil er en 1,5 e-TSI Style og med syvtrins DSG-gear, der bringer prisen op på 342.995 kroner. I slutningen af året kommer den med samme teknik, men med 130 hk og til en lavere pris, selvfølgelig.

Ingeniørmæssigt er denne nye ottendegenerations-model mere end evolution: Den nye Golf beholder den samme MQB-platform som sin forgænger.

Derfor er der i store træk heller ingen forandringer, når det gælder pladsforholdene. Der er god plads foran og på bagsædet, mens bagagerummet på 380 liter også er som i Golf 7. I slutningen af året er det planen, at VW lancerer en stationcar-udgave.

Foran sidder man fremragende i de dybe sæder, og førersædet kan endda justeres elektrisk og tilbyder massage.

Indre revolution

Næh, den helt store ændring fra Golf 7 til Golf 8 er instrumenteringen, som folkene i hjembyen Wolfsburg er særligt stolte af, men som kræver en del tilvænning og opmærksomhed at betjene.

En stor skærm direkte foran føreren og en tilsvarende i midten af instrumentpanelet udgør det digitale cockpit, de hænger ikke fysisk sammen, og ærligt talt: Vi er ikke helt overbeviste om designet, for det ser ikke helt færdigt ud, snarere lidt eftermonteret. Til gengæld har skærmen lækker grafik og en hurtig afvikling af menuerne.

Der er praktisk talt ingen fysiske knapper til direkte betjening af funktioner længere, men heldigvis er der flere genvejsknapper under den store skærm i midten og ude til venstre for føreren, hvor man trykker og så kommer ind i de relevante menuer. Desværre er de små svære at finde og i øvrigt også vanskelige at læse navnet på. Savnet af en klassisk volumenknap er også stort, og den nye løsning af en form for elektronisk skydelære virker ikke hver gang.

Nu, hvor kritikken kører, så er der også flere steder, hvor det er tydeligt, at VW skal spare penge. For det første er der en del billig plastic, heldigvis især i de områder, hvor man ofte slet ikke rører ved det, og så er der motorhjelmen, der i Golf 7 åbnes med lækre gasfjedre, men nu er erstattet af billige metalstænger. Teknikken er derimod en succeshistorie.

Vi tester Golf med den nye milde hybridlinje, der består af den kendte 1,5-benzinmotor med 150 hk, tilsat en 48V starter-generator, der også fungerer som elmotor og et kraftigt 48V litium-ionbatteri, der til sammen giver flere fordele: en start/ stop-funktion, man stort set ikke kan mærke, et lille boost fra elmotoren under acceleration, der giver behagelig igangsætning og gearskift, man stort set ikke fornemmer undervejs, og så slukker motoren under visse omstændigheder, for eksempel når man slipper speederen og dermed sparer på benzinen. En anden styrke ved hybridteknikken er, at man næsten ikke mærker, når to cylindre kobler fra, for eksempel ved landevejskørsel.

Under testen kørte vi ofte omkring 16 km/l, men det er også muligt at nå op omkring 18 km/l i praksis. Det er bestemt godkendt. Selve automatgearet betjenes nu af en lille gearvælger, der til forveksling minder om den, vi finder i den nye Porsche 911.

Med 150 hk ved 5000 o/min. er den turboladede 1,5-liters firecylindrede enhed måske ikke ligefrem voldsom, men den er bemærkelsesværdigt jævn i kraftudfoldelsen og drejer frit op til 6400 o/ min., hvor begrænseren slår fra. Det giver faktisk en hurtig bil, men der er normalt slet ikke behov for den slags udfoldelser, for drejningsmomentet, der topper allerede ved 1500 omdrejninger, er rigeligt til almindelig hverdagskørsel.

Pladsforhold og bagagerum er i store træk på niveau med forgængeren. Foto: Christian Schacht

Sportslig og komfortabel

Der er også en lille overraskelse ved køreegenskaberne, for Golf 8 er markant mere direkte i sin opførsel end forgængeren og dermed ganske enkelt en sjovere bil at styre rundt med. Ikke helt som klassemesteren på det punkt, Ford Focus, men tæt på. Især hvis man vælger den justerbare undervogn til 13.000 kroner, og som giver en stor forskel på opsætningen, alt efter om man kører i sport eller komfort. Kør i komfort, og affjedringen er forbløffende behagelig, mens sportsindstillingen giver næsten sportsvognsagtige svingegenskaber med minimal krængning og generelt masser af greb i vejen.

Her skal vi også nævne, at der, ligesom i Golf 7, er to forskellige bagaksler, en lidt primitiv af slagsen til udgaver med mindre end 150 hk, mens de øvrige kører med et avanceret multi-link bagtil.

Golfen er under alle omstændigheder en støjsvag vogn, selv om vi noterer lidt rullestøj i testbilen, der godt nok også kører med lidt bredere og lavere 18-tommer fælge, og som koster 10.000 kroner ekstra. Her i Style er der endvidere en såkaldt travel assist, der gør, at bilen styrer selv under visse omstændigheder, men dog kræver en løs hånd på rattet, mens en avanceret automatisk nødbremse, der stopper for både biler, cyklister og fodgængere, er standard i alle Golfer. Desværre er bakkamera ikke standard i nogen af varianterne, og det koster 9000 kroner i en pakke, der også har parkeringsassistent og nøglefri betjening.

Testbilen udmærker sig med en fremragende 1,5 benzinmotor, der kører med både cylinderfrakobling og mild hybridteknik. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Golfens overlegenhed i forhold til de primære konkurrenter er muligvis ikke helt så stor som tidligere, men den nye generation har alligevel formået at hæve barren og distancere sig fra dem.

Selv om det meget moderne interiør er et relevant skridt for mange købere, vil det nok appellere mest til yngre købere, for udførelsen og betjeningen er lidt for langt væk fra den klassiske VW-filosofi, hvor man blot sætter sig ind og kører af sted. Måske det vil skræmme ældre kunder væk - det vil tiden vise.

Interiøret er komplet digitalt og uden almindelige knapper. Betjeningen kræver en del tilvænning. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF For abonnenter

Dramaerne har været savnet - skuffelserne gør stadig ondt

Annonce