Annonce
Biler

Vi tester: Den store Audi er endelig blevet digital

En ny kølergrill, inspireret af Audi Q8, gør underværker i den faceliftede Q7' er. Især i S-line og med en pakke, hvor grillen er sort. Foto: Christian Schacht
Audi Q7 har fået mere pondus i sit design, men det mest interessante er komplet ny instrumentering.
Annonce

Kan man finde plads i budgettet til at dupere venner og naboer med en seriøs herrevogn, der sagtens rummer et mindre håndboldhold, har Audis store Q7 altid været et godt bud.

Siden den første generation kom til Danmark i starten af 2006, har den markante suv stået for noget helt særligt for mange købere.

Vi tester Audi Q7 50 TDI S-line, der koster fra 1.289.990 kr. Kan man undvære det sportslige S-line-trim, er der 90.000 kr. at spare. Valget af testbil var let, for det er p.t. den eneste motorvariant herhjemme.

Mange har valgt en Q7 i stedet for de mere klassiske chefbiler, og den seneste generation, der kom i 2015, var da også på mange måder en teknisk lækkerbisken. De seneste par år er den dog begyndt at virker lidt gammeldags i kabinen, hvor nye modeller som først A8 og dernæst A6 og Q8 har fået det moderne digitale cockpit, mens Q7 har måttet nøjes med det mere konservative af slagsen.

AUDI Q7 50 TDI S-LINE

Fire stjerner ud af seks

Pris: 1.289.990 kr.

Testbilen: 1.951.177 kr.

Forbrug: 11,5 km/l, WLTP

CO2 per km: 227 g

Motor: 3,0 liters diesel med seks cylindre

Hk: 286/3500 o/min.

Nm: 600/2250 o/min.

Topfart: 241 km/t.

0-100 km/t.: 6,3 sek.

Anhængervægt: 3500 kg m. bremser

Annonce

Komplet digital

Alt det er der ændret på i forbindelse med et ganske omfattende facelift af modellen, der ganske enkelt har fået helt ny instrumentering.

Noget, som er meget usædvanligt i forbindelse med et facelift, men som Audi givetvis har fundet nødvendigt.

Inden døre er Q7 derfor nærmest usandsynligt lækker, mens det udvendige stadigvæk noget klodsede design er forsøgt gjort mere interessant, bl.a. med en opdateret front, der har en ottekantet kølergrill med seks lodrette lameller, og som vi kender fra Q8. Bagenden også har fået en tur med bl.a. en stor kromkant hele vejen over. Midtimellem er der markante sideskørter.

Muligvis lyder det som små ændringer, men i hvert fald sammen med testbilens S-line-udstyr gør det en stor forskel.

Testbilens 21 tommer fælge pynter gevaldigt, men koster også godt 52.000 kr. inklusive dæk i størrelsen 285/40.

Måske det er den sorte optikpakke, der især handler om en sort front, og som giver Q7’et mere bemærkelsesværdigt look. Pris: 14.000 kr.

Her koster de sorte sidespejle endda yderligere 2000 kr. Den tredje sæderække står til 33.000 kr., men så følger der også luftaffjedring med i prisen, så de penge er godt givet ud.

Annonce

Mild hybrid med minimal effekt

De tekniske ændringer er så omfattende, at det endda er blevet til et nyt net af ledninger, der kan arbejde med op til 48 volt. Det tillader flere udstyrsdetaljer som den avancerede undervogn, men også indbygningen af mild hybridteknik, der fungerer upåklageligt sammen med den store sekscylindrede dieselmotor på 3,0 liter, der her kaster 286 hk af sig. I virkeligheden virker det mere som en effektiv stop/start-funktion, der fungerer lynhurtigt og uden vibrationer, for man kan under ingen omstændigheder køre på ren el.

Det kunne dog ellers være relevant, for den høje suv sluger store mængder diesel selv på motorveje med moderat hastighed. Det officielle forbrug er hele 11,5 km/l ifølge WLTP-normen.

Den store fordel ved motoren er kraftoverskuddet, der sikrer hurtig acceleration og ikke mindst evnen til lynhurtige overhalinger, selv om man af og til døjer lidt med automatgearet, der er noget sløvt til at finde ud af at skifte gear, ligesom der er en vis tøven, inden motoren er i omdrejninger, og man lægger fra land fra stående start.

Audi Q7 fås med syv sæder og er i det hele taget en yderst rummelig og komfortabel SUV. Foto: Christian Schacht
Annonce

Avanceret undervogn

Som noget nyt har Audi lånt teknik fra bl.a. Bentley, så Q7 kan fås med en avanceret affjedring, der har aktive krængningsstabilisatorer, der får bæstet til at køre næsten fladt rundt i snævre sving og tilmed indeholder den effektive firehjulsstyring, der sikrer en langt højere grad af letkørthed og ikke mindst en meget lille venderadius.

Prisen for pakken er så også lige 94.000 kr., men så er der også Bentley-dna at prale med. Ellers er Q7 overvejende, som vi kender den.

Platformen deles jo med så noble modeller som Bentley Bentayga, Porsche Cayenne og Lamborghini Urus og nå ja, også VW Touareg.

Der er virkelig god plads på anden sæderække, selv høje mennesker vil overleve det lange stræk her. Situationen er anderledes på den tredje række. Selv om sæderne her ikke ligefrem er nødsæder, er det i hvert fald ikke et sted, som voksne vil bryde sig om at være henvist til.

Den største nyhed er cockpittet, der nu er næsten identisk med det, som vi finder i de nyeste af de store Audi-modeller. Foto: Christian Schacht
Annonce

Konklusion

Der var ikke så meget galt med den sidste Q7, så Audi har fokuseret sin opmærksomhed på æstetik, teknologi og mild hybrideffektivitet for at bringe sin største suv på niveau med konkurrenterne.

Audi Q7 tilbyder muligvis ikke det sidste ord, når det gælder køredynamik, men er trods alt en suv på to ton, der ikke falder igennem på en snoet vej.

Den bedste nyhed er det nye cockpit, mens den milde hybridteknik ikke har nogen synderlig effekt i praksis, for bilen er lidt af en skabsdranker.

Agter dominerer en bred kromliste nu, og testbilen har en avanceret affjedring med aktive krængningsstabilisatorer. Foto: Audi
Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Man gjorde Viborgs børn fortræd

Viborg

Opfordring til civil ulydighed

Viborg

Efterlyst retspsykiatrisk patient er fundet, anholdt og tilbage i Søndersøparken

Annonce