Annonce
Gear

Vi tester: Grøn teknik koster komfort i ellers velkørende SUV

Kia Xceed er en af klassens flotteste biler. Vi tester, om man skal vælge den med almindelige benzinmotor eller hybrid. Foto: Christian Schacht
Opladningshybrider er populære og billige. En direkte sammenligning mellem en Kia Xceed med fossilmotor og en plug-in-hybrid viser dog, at du skal tænke dig om, inden du vælger den grønne.
Annonce

Det lyder næsten for godt til at være sandt: En plug-in-hybrid, også kaldet opladningshybrid, hvor du kan køre frem og tilbage til arbejde på strøm og med benzinmotoren i reserve, hvis du skal på længere ture.

I princippet er det en mulighed og tilmed en billigere mulighed, end hvis du vælger den rene benzinbil i forhold til en PHEV, som de også kaldes.

Men er der overhovedet ingen ulemper ved en Kia Xceed som PHEV i forhold til en almindelig benzinudgave med automatgear?

For at få svar på det spørgsmål har vi kørt langt i både den almindelige Kia Xceed 1,4 aut. med 140 hestekræfter og Kia Xceed PHEV (1,6-liters motor) med 141 hestekræfter i kombineret ydelse.

Den grønne bil, der koster fra 269.999 kroner er 40.000 kroner billigere i indkøb og er desuden billigere i årlig afgift. Alternativt kan man dog gå efter en 1,0-benzinmotor uden automatgear med 120 hk, der koster det samme som hybriden.

Opladningshybriden har 105 hestekræfter fra en 1,6-liters motor uden turbo og en elmotor med en ydelse på 60,5 hk.

Allerede fra de første meter i bilerne er det tydeligt, at du ikke skal regne med samme komfort i hybriden. Rent teknisk benytter begge biler samme fine affjedring med multilink på bagakslen, men den ’’grønne’’ Xceed vejer i runde tal 220 kg mere. Det betyder, at affjedringen er strammet op, for at bilen ikke skal krænge for meget i sving.

Resultatet er en Xceed, der er noget stivbenet, og som slet ikke fjedrer så elegant og dynamisk som versionen med 1,4-liters benzinmotor.

KIA Ceed SW 1,4 aut.

Total ydelse: 140 hk

Drejningsmoment: 242 Nm

0-100 km/t: 9,4 sek.

Topfart: 206 km/t

Pris: 312.999 kr.

Bagagerum: 625 literKIA Ceed PHEVTotal ydelse: 141 hk

Drejningsmoment: 265 Nm

0-100 km/t: 10,8 sek.

Topfart: 195 km/t

Pris: 269.999 kr.

Bagagerum: 437 liter

Annonce

Opleves som støjende

Testperioden var med temperaturer mellem 6 og 12 grader, og som potentiel køber af Xceed PHEV skal man vide, at bilen ikke kan holde kabinen varm, uden at benzinmotoren kører. Ved start må du regne med, at motoren kører. Du kan godt vælge ren elektrisk drift, men benzinmotoren starter alligevel. Både de første kilometer for at sende varme ind i kabinen, men også når motoren er blevet varm og egentlig har strøm nok på batteriet til ren elektrisk kørsel.

Det kommer som lidt af en overraskelse, for det betyder, at man som pendler en stor del af året alligevel ikke vil kunne pendle fra hjemmet til arbejdspladsen uden at bruge benzin. En genvej til udelukkende at køre på strøm kan dog være at slukke helt for bilens varme, men hvem orker det i en bil, der endda har varme i rattet?

Vi har senere kørt Xceed, hvor temperaturen var nærmere 18-20 grader, og her oplever man bilen som langt mere helstøbt.

Når benzinmotoren starter, skyldes det, at Kia ikke har udstyret PHEV’en med en varmepumpe til opvarmning og tilsyneladende heller ikke har planer om det.

De to biler har begge automatgear af typen med dobbeltkobling. I den almindelige 1,4 benzin er der syv trin, mens PHEV’en kan nøjes med seks trin. Kia har valgt seks trin, ikke mindst for at spare lidt vægt, hvilket er tiltrængt i PHEV’en, der slæber rundt på et 117 kg batteri. Brændstoftanken er også blot på 37 liter i forhold til 50 liter i 1,4 med benzinmotor. Man skal derfor tanke oftere, hvis man typisk kører rundt med fladt batteri og især på en lang tur sydpå vil det være en ulempe.

PHEV’en er den mest støjsvage, så længe du kan køre på ren strøm, men i praksis opleves den som mere støjende. Det skyldes forskellen mellem eldriften og så det øjeblik, hvor 1,6-liters benzinmotoren starter. Det opleves som anmassende lyd. I det hele taget er accelerationen sløv, og du mærker tyngden i køretøjet. Det gør du også, når bilen skal skifte retning i et sving, for den letbenede og velafstemte køredynamik fra den almindelige Xceed er som lettere bedøvet i en Xceed PHEV. Når man kører for ren el, er det også tydeligt, at elmotoren med kun godt 60 hk ikke er nok til hurtige accelerationer og overhalinger.

Til sidst skal vi lige huske at nævne en anden ulempe ved hybriden: nemlig det markant mindre bagagerum, hvor batteriet fylder så meget op agter, at rummet skrumper med 150 liter i forhold til udgaverne med forbrændingsmotor.

Annonce

Konklusion

Kias Xceed som PHEV giver ikke samme lækre fornemmelse i drivlinjen som samme modeller med konventionelle motorer. Desuden koster vægten på komforten og regn med, at benzinmotoren starter, når vejret er køligt, og ødelægger den ellers lydløse fornemmelse af at køre på ren strøm. På den anden side er prisforskellen markant, og kan man leve med, at benzinmotoren summer i baggrunden, er hybriden et fint valg. Og især, hvis man kører meget rundt i byen og husker at lade bilen op jævnligt.

Når det er køligt, vil man opleve, at benzinmotoren starter for at skabe varme i kabinen, da hybriden ikke har en varmepumpe. Foto: Christian Schacht
Foto: Christian Schacht
Digital instrumentering er nu en mulighed flere Kia-modeller, og det ser godt ud, selv om brugerfladen ikke helt kan overbevise. Foto: Christian Schacht
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Kvalitet i stedet for tom reklame

Annonce