Annonce
Biler

Vi tester: Mazdas motormagi

Den ser godt ud og kører fremragende, den nye Mazda CX-30, der med 180 hk har fået den motor, som den fortjener. Foto: Christian Schacht
Den nye Mazda CX-30 har fået den motor, den fortjener.

Modstår man enhver fristelse til at kigge efter de dyre mærker, så kan Mazda CX-30 faktisk konkurrere med mange af de mere eksklusive små SUV'er fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo.

Den ser godt ud, kører lige så godt, og interiøret er så gedigent, at det næsten kunne indpasses i en Audi.

Alligevel var der flere kritikpunkter, da vi testede den nye Mazda i efteråret, hvor de lidt afmålte pladsforhold i kabinen trak ned, men også den bovlamme benzinmotor med 122 hk fik smæk for sit manglende kraftoverskud og irriterende vibrationer, når to cylindre slår fra for at spare benzin.

De snævre pladsforhold er det svært at gøre noget ved, men vi har testet bilen med den kraftigere og helt nye benzinmotor med 180 hk i den særlige Skyactiv-X-udgave, og det er en helt anderledes positiv oplevelse.

Annonce

MAZDA CX-30 SKYACTIV-X 2,0 COSMO

Pris: 345.500 kroner.

CX-30 fra: 295.000 kroner.

Forbrug: 16,9 km/l, WLTP.

CO2 pr. km: 133 g.

Grøn ejerafg.: 540 krone halvårligt.

Motor: 2,0 benzin uden turbo.

Hk: 180.

Nm: 224.

Topfart: 204 km/t.

0-100 km/t.: 8,5 sekunder.

L/B/H: 440/180/154 cm.

Anhængervægt: 1300 kg.

Ny basismotor

Først er der en anden god nyhed, for den udskældte basismotor er faktisk blevet droppet herhjemme (måske efter vores mishagsytringer), og i stedet er mindste motorisering nu en 1,6'er med 150 hk, der har fået moderne mild hybridteknik. Denne hedder Skyactiv-G.

Til gengæld er prisen steget 20.000 kroner, så billigste CX-30 nu koster fra 295.000 kroner.

Vi tester som sagt versionen med 180 hk og i topudgaven, kaldet Cosmo, der koster 345.500 kroner.

Der er tale om en ganske speciel konstruktion, som kører med usædvanlig højt kompressionsforhold, og derfor kan japaneren age rundt med en særdeles effektiv forbrænding til gavn for benzinforbruget og kræfterne. Mere luft og mindre brændstof giver ganske enkelt bedre økonomi og flere hestekræfter.

Forbruget er således lidt lavere end i den normale benzinmotor med 150 hk, mens drejningsmomentet er øget til stor gavn i det daglige, hvor man ikke skal skifte gear så ofte. Faktisk virker CX-30 som en decideret kvik bil, selv om man godt kan mærke, at Mazda kører uden turbo, så der mangler stadigvæk lidt bundtræk.

Heldigvis slipper man for den konstante strøm af små vibrationer, når to af cylindrene slår fra, for det system har den store motor slet ikke.

Testbilen er med den fine sekstrins manuelle gearkasse, og måske den er det bedste valg, for Mazda forlanger hele 35.000 kroner for automatgear.

Lille merpris

Merprisen for 180 hk og en lidt bedre benzinøkonomi er beskedne 15.000 kroner, så der er ikke noget at betænke sig på: Er man til Mazda CX-30, er svaret en benzinmotor med ultrahøj forbrænding, for den passer perfekt til den kompakte japaner.

Man kører tilmed ind i energiklasse A+, der er et nøk bedre end den anden variant, der må nøjes med A.

Alle CX-30'er har en lang udstyrsliste, for LED-forlygter, navigation, Apple Carplay, head-up-display, alufælge og et ret omfattende sikkerhedsudstyr er standard i alle modeller. Og nok så vigtigt: en adaptiv fartpilot.

Sky-versionerne har større alufælge, varme i rattet, et bakkamera og nøglefri adgang/start.

Topmodellen Cosmo har blandt andet indtræk i læder og et stort lydanlæg fra Bose med 12-tommer højttalere, eljusterbart førersæde, mere avancerede såkaldt adaptive LED-forlygter. Om det er merprisen på 25.000 kroner værd, må man gøre op med sig selv.

Som vi tidligere har beskrevet, så fungerer instrumenteringen virkelig godt med en intuitiv skærm i midten og heldigvis en række klassiske knapper til betjening af blandt andet klimaanlæg.

Uanset modelvalg sidder man virkelig godt på forsæderne, men man sidder ikke specielt højt i en CX-30, så er det en ægte SUV-fornemmelse, man er ude efter, er der andre af konkurrenterne, der giver en højere siddeposition og ikke mindst mere plads.

Mazda CX-30 koster fra 295.000 kr., men vi tester versionen til 345.000 kr., som har nærmest alt i udstyr. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Er man ude efter en lidt mere egoistisk og lidt lavere SUV, er CX-30 et vældig godt valg, ikke mindst med den nye motor. Et godt alternativ er den lavere Mazda3, der har samme teknik, men koster 17.000 kroner mindre.

I øvrigt fås den mindre CX-3 slet ikke mere, og skridtet op til den markant større CX-5 koster 65.000 kroner. Her skal man lige være opmærksom på, at CX-30 kun må trække 1300 kg.

Den nye motor forvandler SUV'en til en ganske hurtig, støjsvag og økonomisk bil.

Merprisen for 180 hk og en lidt bedre benzinøkonomi er beskedne 15.000 kroner.

Interiøret er meget gedigent og let at betjene. Man sidder dog ikke så højt som i de fleste andre små SUV'er. Foto: Christian Schacht
Bagagerummet har en fornuftig størrelse, mens især bagsædepladsen er noget under middel. Foto: Christian Schacht
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Frygter skævvridning af Danmark efter coronakrise: Regeringen varsler særlig hjælp til landdistrikterne

Annonce