Annonce
Viborg

Viborg-diskotek får bøde for alkoholreklamer rettet mod mindreårige

Temabar, som ligger i Gravene i Viborg, har ifølge Forbrugerombudsmanden accepteret at betale bøden. Arkivfoto: Morten Dueholm
Et Facebook-opslag, som reklamerede for en ølstafet rundt om Søndersø, har nu resulteret i en bøde på 10.000 kroner til Temabar i Viborg. Opslaget var nemlig henvendt blandt andet til unge under 18 år.
Annonce

Viborg: "REGLER: 1 ALDERSGRÆNSE: 16+"

Sådan sluttede et Facebook-opslag, som diskoteket Temabar i Viborg lavede i foråret 2017. Det førte til en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden og senere til en politianmeldelse.

Nu er sagen afsluttet, og opslaget har kostet Temabar Viborg en bøde på 10.000 kroner for brud på markedsføringsloven.

Opslaget reklamerede i sin tid for en ølstafet rundt om Søndersø, hvor deltagerne i hold skulle bære en fyldt ølkasse rundt om søen. På vejen rundt skulle de så tømme flaskerne, og dernæst var de inviteret til efterfest på diskoteket.

Til ølstaffetten i maj 2017, som Temabar var medarrangør af, måtte deltagerne være helt ned til 16 år. Og det var her, filmen knækkede for diskoteket, for i Danmark er det nemlig ulovligt at reklamere med alkohol til unge under 18 år.

Det stod der i det ulovlige Facebook-opslag fra Temabar Viborg

”Vi gentager successen fra sidste år! Venner, bekendte, familie og andre ølelskende personer - det er atter blevet tid til, at vi skal afholde ØLSTAFET rundt om Søndersø i Viborg! Ølstafetten starter og slutter på de smukke omgivelser ved plænen foran Brænderigården og Golfhotellet. Pris: 100 kr. pr. hold for deltagelse inkl. FRI ENTRE på TemaBar bagefter. Pris 250 kr. pr. hold for deltagelse inkl. 1 ks. øl (30 stk), Svedbånd, Oplukkere mv. + 3 Sommersby eller Tuborg til Afterparty på Temabar Viborg [...] REGLER: 1 ALDERSGRÆNSE: 16+"

Forbuddet mod alkohol-markedsføring til unge under 18 år gælder både, hvis hensigten er at markedsføre alkoholholdige produkter, og hvis alkohol bliver brugt som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Diskotekerne har også et strafansvar, selvom de ikke udskænker alkohol til mindreårige, da det er selve markedsføringen af alkohol til personer under 18 år, der er ulovlig.

Annonce

Accepterer bøden

Efter anmeldelsen fra Forbrugerombudsmanden erkendte Temabars ejer, Mads Skou Hansen, at diskoteket havde begået en fejl.

- Vi har lavet en fejl i forbindelse med den omtalte ølstafet i Viborg, som vi var medarrangør af. Vi har taget de nødvendige forholdsregler, for at vi eller vores samarbejdspartnere ikke i fremtiden skriver noget, vi ikke kan stå inde for, skrev Mads Skou i en besked til Viborg Stifts Folkeblad i december 2017.

Ifølge en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden har Temabar accepteret at betale bøden på 10.000 kroner for bruddet på markedsføringsloven.

Det samme har to andre diskoteker, som ligeledes er blevet tilkendt bøder i denne sag. Diskoteket Mona i Maribo skal ligesom Temabar betale 10.000 kroner for ét Facebook-opslag, mens The Gap i Aalborg skal betale 130.000 kroner for 13 forskellige opslag.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er tilfreds med, at diskotekerne blev straffet for de ulovlige reklamer.

- Markedsføringsloven er meget klar. Enhver omtale af alkohol er forbudt, når målgruppen er unge under 18 år. De må ikke opfordres til at feste med alkohol via Facebook eller andre sociale medier, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce