Annonce
Viborg

Viborg Kommune: Vi kan bruge rapporten til at tegne fremtidens detailhandel

Viborg Storcenter og Bilka - her affotograferet i 2014 - har været med til at rykke omsætningen fra midtbyen ud til byens øvrige områder. Men det er vigtigt, at handlen reguleres og er i balance, lyder det fra Marie S. Bang fra Viborg Kommune. Arkivfoto: Morten Dueholm
Ny detailhandelsanalyse er et vigtigt redskab for både butikker, handelsstandsforening og kommune, når fremtidens butiksliv skal tegnes, lyder det fra Viborg Kommune.
Annonce

Viborg: Det er ikke meget i ICP's detailhandelsanalyse, som overrasker Marie S. Bang, planlægger hos Miljø og Teknik.

Alligevel betegner hun analysen som et vigtigt og brugbart redskab til at se, hvordan udviklingen hos Viborg Kommunes detailhandel har været de seneste 12 år - og hvordan kommunens butikker står rustet til fremtiden.

- Vi har et klart billede af, hvordan det står til. Men det er nemmere at lave kommunalplaner, når man har fakta på bordet, og det giver rapporten os. Det overrasker os eksempelvis ikke, at e-handlen er voksende, men vi kan se på, hvad vi kan gøre for at modgå tendensen, fortæller Marie S. Bang og fortsætter:

- Det er især anbefalingerne, vi kan bruge, så vi får nogle inputs til, hvad vi som kommune kan gøre for at give de bedste rammer og tegne fremtidens detailhandel. Mange af anbefalingerne henvender sig til os, andre til "Vi er Viborg" og andre igen til de enkelte butikker. Hver især kan vi noget. Sammen kan vi meget mere, hvis vi bevæger os i den anbefalede retning, siger Marie S. Bang.

Der er dog enkelte punkter i analysen, som overrasker hende lidt. I 2007 var omsætningen i detailhandlen i Viborgs bymidte cirka 100 millioner kroner lavere end Viborg by i øvrigt. 12 år senere er hullet vokset til 650 millioner kroner.

- Det er en større forskel, end jeg havde regnet med, men det viser også bare, hvorfor det er vigtigt med regulering.

Men hvorfor er reguleringen vigtig? Hvis folk handler i butikkerne uden for midtbyen, skal man så ikke bare placere dem der?

- Nej, for det vil dræne midtbyen. Bymidten er ikke kun butikker. Det er caféer og restauranter, teater og biograf, museer og kultur. Alt sammen ting, der skaber byliv og oplevelser, som man ikke får ved at handle i et storcenter uden for byen.

En del af rapporten peger blandt andet på, at man skal bygge større butikker i Viborgs øvrige by og oplandet til kommunens handelscentrum.

- Og det er med udgangspunkt i tanken om større butikker i aflastningsområderne, mens gågaden er for de mindre butikker. På den måde bliver opdelingen også, at de mindre butikker søger mod gågaden, mens de større forretninger placerer sig steder, hvor de matcher de lokale behov.


Bymidten er ikke kun butikker. Det er caféer og restauranter, teater og biograf, museer og kultur. Alt sammen ting, der skaber byliv og oplevelser, som man ikke får ved at handle i et storcenter uden for byen.

Marie S. Bang, planlægger Miljø og Teknik, Viborg Kommune


Styrker for handelslivet i Viborg Kommune

• God struktur med Viborg centralt i kommunen

• Stort regionalt opland

• Hyggelig attraktiv historisk Viborg bymidte

• God sammenhæng og rundgang i Viborg bymidte

• God central parkering i Viborg bymidte

• Gode events tiltrækker på den lange bane nye kunder til for eksempel Jul i Viborg

• Godt samarbejde mellem Viborg Handel, kommunen og butikkerne

• Viborg bymidtes små butikker og aflastningsområdet med store udvalgsvarebutikker supplerer hinanden godt

• God balance mellem kæder og lokale/individuelle butikker

• Sct. Mathias Centret og dets placering

• Godt caféliv

• Generelt pæne velholdte bymidter – de private følger med

• Der er butikker i oplandsbyerne, som styrker bosætningen

• Udvalgsvarebutikker også i Bjerringbro og Stoholm

• Loyale borgere/kunder

• Tinghallen – kultur

Svagheder for handelslivet i Viborg Kommune

• Stor kommune – oplandsbyerne kører til nabokommunerne

• Mindre byer er ramt af generationsskifte

• Manglende fakta om hvornår kunderne ønsker at handle

• For få fysiske butikker har netbutik

• Ikke mange turister – kun når der er events

• Ikke langt til det større udvalg i Aarhus

• For mange tomme lokaler og spredning på butiksmiljøer

• Mangler koordinering af placering af butikker

• Mangler koordinering af åbningstider og udsalg

• For korte åbningstider og for uens åbningstider

• Mangler butikker, der kan trække fra et regionalt opland

Muligheder for handelslivet i Viborg Kommune

• Styrkelse af samarbejdet mellem butikkerne

• Socialt ansvar over for hinanden

• Fælles åbningstider og udsalg

• Forlængelse eller ændring af åbningstiderne (eventuelt på prøve med variation af åbningstiderne)

• Målrettet arbejde med butiksplaceringer

• Strategi for udfyldning af tomme lokaler

• Pop-up butikker og aktiviteter for eksempel genbrugsbutik som læsecafe

• Skabe et bedre Hjultorv

• Bedre kombination af e-handel og fysisk butik

• Se e-handel og sociale medier som en mulighed for mersalg

• Flere oplevelser, aktiviteter og mere service i butikkerne eksempelvis tilbyde events til private (eksempelvis mødregrupper)

• Udbygge delebutikker eksempelvis cafe i boghandel/tøjbutik

• Bruge byen mere til events

• Bevare og udvikle attraktive bymidter – skabe oplevelser

• Hjælpe butiksejere med uddannelse og kompetenceudvikling

Trusler for handelslivet i Viborg Kommune

• Stigende e-handel

• For højt huslejeniveau

• For stor spredning af detailhandelen

• Nogle kæder mangler lokalt ejerskab i den fysiske butik/dårlig personale rådgivning

• For meget negativ omtale

• Nogle driver butik som for 20 år siden

• For mange tomme butikslokaler

• Får ikke fat i de unge

• Udvidelse af aflastningsområde vil påvirke bymidten

• Forringelse af infrastruktur/trafik/parkering især i Viborg

• Udsalg

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Professor opfordrer til at droppe daglige coronatal

Sport For abonnenter

Viborg FF skiftede stil med succes - bolden skulle oftere direkte op til "holdets Hulk"

Annonce