Annonce
Debat

Viborg skal ikke have en motorvej. Viborg skal have en god vej

Folk i Viborg kæmpede indædt for Humlumplanen, skønt den egentlig ikke tildelte Viborg den helt store rolle.

Før debatten om en motorvej til Viborg for mange år siden begyndte, havde jeg ikke helt forstået pointen i aforismen "Det bedste er det godes fjende".

Jeg interviewede engang en trafikpolitiker om Viborgs ømme punkt: den fraværende motorvej fra syd. Svaret har i mange år luret i baghovedet: "Viborg skal ikke have en motorvej. Viborg skal have en god vej."

Siden har gode viljer kæmpet for det, som efter manges opfattelse er det bedste, altså motorvejen. Den gode vej er gledet i baggrunden. For hvem vover at stille op mod dem, der kun vil det bedste?

Annonce

Op og ned

I historiens løb har Viborg haft sine op- og nedture. Sidst i 1700-tallet var byens status som købstad endog til debat. Viborg var tæt på at ende som en farveløs landsby. Hvilken skændsel for den hæderkronede stifts- og tingby mente stiftsprovst Ursin, da han i 1849 skrev sin fyldige bog om Viborgs historie.

Ursin satsede på, at Viborg "ingensinde vil savne hverken en driftig, oplyst og hæderlig borgerstand eller retsindige og duelige embedsmænd". Underforstået: til at kæmpe for byen.

Viborg er det lange, seje træks by. Byen har haft en evne til at gro ved indre kraft. På trods. Til at være sin egen. Mere end så mange andre byer har den en ægte kerne. Vendingen "at gøre noget på Viborg-vis" vil sige at gøre det gode, der netop passer til Viborg. Ikke nødvendigvis det bedste, men det mulige.

Danmarks Oxford

I 1921 udgav stærke kræfter i Viborg kampskriftet "Viborg som universitetsby". Det bedste var nærmest ikke godt nok, for nu skulle Viborg have Danmarks andet universitet - for næsen af Århus. De gav billedet af en fortættet, historisk charme i stil med universitetsbyerne Oxford i England og Lund i Sverige.

Det var lige efter, at Århus havde været tæt på at snuppe landsretten fra Viborg. Hvad nu, hvis Viborg blot havde arbejdet på et juridisk universitet, så kunne Århus have fået resten? Viborg har altid været juraens og afgørelsernes by, men alt det andet var nok for stort tænkt.

Sidst i 1930'erne var mantraet en landsudstilling til Viborg. Med en sådan ønskede byen i 1940 at fejre 500-året for sine privilegier som købstad. Initiativtagerne byggede fint på Viborgs gamle status som mødested. På Viborg-vis. Var krigen ikke kommet i vejen, var det lykkedes at samle en hel nation på Sønæs.

Humlumplanen

Først i 1960'erne satte professor i geografi Johannes Humlum nykker i hovedet på mange jyder, ikke mindst viborgenserne. Johannes Humlum havde spillet ud med en plan for Danmarks motorveje. Han talte hele det politiske parnas imod ved at foreslå, at motorvejen gennem Jylland så nogenlunde skulle følge den tusindårige Hærvej. Her var vejen billigst at anlægge, og så kunne den nok så væsentligt trække velstand mod vest, mente han.

Professoren havde også på sit kort plottet ind, hvor fremtidens universiteter og industri skulle ligge. Viborg tildelte han en rolle som "serviceby". Altså ikke nogen hovedrolle til Viborg, men viborgensere stillede sig i spidsen for en kampagne til fordel for Humlumplanen.

Den 14. august 1961 lagde Viborg rådhus til et stormøde. Johannes Humlum opildnede politikere fra Nord-, Vest- og Midtjylland. Skønne, spildte kræfter. I 1965 vedtog Folketinget den østjyske model. Det spillede ind, at den voksende interne trafik mellem de store østjyske byer alligevel krævede en motorvej.

Storhedstid

Indtil den østjyske motorvej kom, bar hovedvej 13 faktisk transittrafikken fra Vejle til Aalborg. Vejen er kortest, og bilisterne undgik samtidig de mange byer. Norske lastvognstog og nordjyske fiskebiler med fossende smeltevand valgte Viborg-vejen, og i sommerferien svulmede trafikken op til det utrolige.

Siden har hovedvej 13 levet et mere stille liv. Tælleren syd for Viborg siger et gennemsnit på 6700 biler i døgnet, mens tælleren ved Loldrup mod nord siger 10.900. Ikke voldsomme tal. Og slet ikke tal, der kan retfærdiggøre en motorvej. Kun den sydligste stump af Søndre Ringvej har en trafik, der ligner noget: 23.500 biler i døgnet.


Den "gode" vej er en motortrafikvej a la hovedvej 26 ved Rødkærsbro - hvor der med 10.600 biler i døgnet er fin plads.


Et argument for Hærvejsmotorvejen er da også, at den skal flytte trafik fra Østjylland til Midtjylland. Mellem Århus og Skanderborg er årsdøgntrafikken på 70.000 køretøjer. Behovet for ekstra spor her er tydeligt, selv med en Hærvejsmotorvej.

Den "gode" vej er en motortrafikvej a la hovedvej 26 ved Rødkærsbro - hvor der med 10.600 biler i døgnet er fin plads. Den "bedste" vej er en motorvej med anslået 31.000 biler øst om Viborg.

Motorvejen kom for et par år siden Viborg lidt i møde. Fra Viborg til motorvejen syd for Tørring er der nu 75 kilometer at køre. Hovedvej 13's svøbe er såmænd ikke antallet af biler. Men den bærer uforholdsmæssig mange lastbiler, og trafikken er også skævt fordelt. Netop her kan nogle ekstra spor med passende mellemrum gøre underværker.

Hærvejsbyen Viborg

Lad os da kalde en eventuel ny motortrafikvej Hærvejen. På én gang en effektiv trafikåre og en oplevelsesvej, der er tæt på natur og historie. Forsyn rastepladserne med spændende informationer om den 1000-årige historie og den jyske højderygs natur. Jeg ser skiltet ved Viborgs bygrænse for mig: Velkommen til hærvejsbyen Viborg.

Bilisterne kommer ikke i en stor bue udenom og behøver slet ikke at lade sig lokke af store, brune skilte, som motorvejene får flere og flere af, fordi attraktionerne med de flere og flere motorveje kommer længere og længere væk.

Undersøgelser viser, at turister hellere end gerne fravælger motorvejen, hvis de kan vinde nogle ekstra oplevelser langs en god vej. Undersøgelser viser også, at motorveje virker skræmmende på folk, der skal vælge bosted. Jeg er lige ved at sige: Lad dog blot østjyderne kløjes i deres biler.

Den gode vej er nok i længden den bedste.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Friis og Grønning om potentielt snarlig oprykning: - Vi vil stadig vinde vores egne kampe

Debat

Viborgs historiske hjerte er grønt

Sport

Det stinker af superligafodbold - Viborg FF tilbage på sejrskurs mod Helsingør

Annonce