Annonce
Viborg

Virksomheder skal lære at tænke anderledes

Claus Rønnow er klar med rådgivning til virksomheder, der gerne vil blive bedre til at begå sig på den digitale banehalvdel. Foto: Morten Dueholm.
I firmaet Digital Heroes i Toldboden lærer Claus Rønnow virksomheder at spille med på den digitale banehalvdel.

Viborg: Digitalisering.

Alene ordet kan få en del virksomhedsejere til at tage sig til hovedet. For mange kan det virke uoverskueligt at overskue den digitale verdens muligheder. Måske savner du kendskab til teknologierne, eller måske har du brug for hjælp til at afdække, hvordan din virksomhed kan få gavn af de mange digitale muligheder inden for digitalt salg, produktudvikling eller helt nye forretningsområder.

Her kommer den 45-årige viborgenser Claus Rønnow ind i billedet. Han driver konsulentvirksomheden Digital Heroes i Toldboden i Viborg, og med tilskud fra blandt andet SMV:Digital Puljen under Erhvervsstyrelsen kan virksomheder få hans hjælp til at begå sig professionelt i den digitale verden – og tjene på det.

Han startede virksomheden i januar i år, og han har allerede hjulpet en del kunder. Nu har Erhvervsstyrelsen åbnet for muligheden for, at små og mellemstore virksomheder igen kan søge om konsulentviden via puljen, og det opfordrer den digitale konsulent til, at man gør.

- Alle virksomheder vil have gavn af at kigge på forretningen med digitale briller. Det kan være internt i virksomheden, at en række arbejdsopgaver sættes i et digitalt system, der letter arbejdet, eller det kan være udadtil, hvor kunderne får en digital oplevelse, der gør, at de vælger netop den virksomhed, siger Claus Rønnow, der er cand. merc. fra Handelshøjskolen i Aarhus og senest har været partner i et digitalt bureau.

Han understreger, at hvis virksomhederne overser de muligheder, der er digitalt, så glipper de en stor chance. Og for virksomheder i nogle brancher vil det betyde døden.

- Se på Nokia og Blockbuster. De er skrækeksempler på, hvad der sker, hvis en virksomhed ikke følger med tiden digitalt eller vælger at afvente en udvikling. Det samme vil ske for en række virksomheder og brancher i fremtiden, hvis de ikke lærer at tænke anderledes, siger Claus Rønnow.

Annonce

En uendelig proces

Digitalisering kræver mod og vilje til at involvere hele virksomheden i processen samt en ny og mere fleksibel måde at tænke virksomhedsplanlægning på. Flerårige planer og bagudrettede målinger er passé. Den slags render den digitale udvikling alt for stærkt til, påpeger Claus Rønnow.

- Se på din smartphone – hvor meget har den udviklet sig de seneste år? Og hvor få år har det reelt taget? Hvor meget bruger du de digitale muligheder i din egen hverdag nu sammenlignet med for få år siden? Virksomhederne er nødt til at tænke anderledes, hvis de vil fastholde kunderne, for vi lever allerede i en digital dagligdag, siger Claus Rønnow.

Den dagligvarekæde, der udvikler en smart indkøbsapp, hvor indkøbslisten tilpasser sig varernes placering i den enkelte butik. Den bank, der kombinerer en mobil netbank med relevante sparetips og sammenligner med andre familiers forbrug. Og den bilforhandler, der formår at udnytte data fra bilerne til at gøre livet som bilist nemmere. De er alle førstevalget hos de digitale forbrugere. Og de virksomheder, som ikke går i den retning, vil stille uddø.

- Mange virksomheder ser digitalisering som et afgrænset projekt, der kan afsluttes. Det er en stor fejl. Uanset om man gør meget eller lidt, så skal digitalisering som en løbende proces gennemsyre hele virksomheden og alle ansatte, siger Claus Rønnow.

Han forklarer, at dét at få andre øjne på en virksomhed, kaster lys over områder, som virksomheden selv kan overse i en travl dagligdag.

- Min rolle er at afdække mulighederne, og nogle gange er jeg også med til at realisere dem, men egentlig er målet at klæde virksomheden på, så den kan selv. At digitalisere er ikke noget, man bliver færdig med. Det er en fortløbende proces, ganske som udviklingen på området fortsætter, siger Claus Rønnow.

Og at fejle skal virksomhederne heller ikke være så bange for.

- Tror du aldrig, Apple har lavet fejl? Naturligvis har de det. Alle laver test, prøver ting af og retter til i den digitale verden hele tiden. Mange virksomheder har også brug for at tænke anderledes omkring fejl, når de skal klædes på til fremtiden, siger Claus Rønnow.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fodbold

Se billederne: Alhedens overlever i serie 2 efter drømmestart i altafgørende playoff-finale

Annonce