Annonce
Viborg

Wilbek efter kritisk leder: Vi gør det for borgernes skyld

Borgmester Ulrik Wilbek. Foto: Morten Pedersen


Annonce

Læserbrev: Lars Norup retter i sin leder fredag den 20. november kritik af Viborg Kommunes nye hjemmeside og af de lukkede sager på udvalgsdagsordenerne.

Det er rigtigt, at der er sket ændringer på vores hjemmeside – blandt andet så man nu bliver henvist direkte til en borgerrådgiver, der kan hjælpe med at svare på komplicerede spørgsmål samt sikre at borgeren med det samme får fat i en relevant medarbejder.


I den forbindelse kan det nævnes, at Folkebladet åbenbart kendte til den ene lukkede sag, der var på byrådsdagsordenen i onsdags og inden mødet kunne offentliggøre en beslutning, som ikke var den, vi reelt traf på mødet.


Nogle af de øvrige ændringer som Folkebladet har spurgt til har I fået svar på, men da Lars Norup nu skriver, som om han ikke har hørt svaret, gengiver jeg det lige her:

”Vi har som udgangspunkt valgt at linke til afdelingens postkasser i stedet for at lægge mailadresser ud på den enkelte medarbejder.

Det har vi gjort af disse grunde:

Der er noget sikkerhedsmæssigt: Adgang til en masse mailadresser er oplysninger, som hackere kan bruge til angreb, fishing-mails osv. Og med GDPR er det vigtigere end nogensinde, at vi bruger sikker mail – og her kan vi ikke have alle mailadresser ude.

Sikkerhed for svar: Vi har over 4000 besøg i døgnet – mange skriver også til os via hjemmesiden. Her skal vi sørge for, at borgeren ikke ender ved medarbejderpostkasse, der er ”ramt” af ferie eller sygdom. Vi guider i stedet borgerne hen, hvor vi har sikkerhed for, at der bliver taget hånd om deres henvendelse. Derfor linker vi som hovedregel til afdelingspostkasserne, da de ikke har ferie eller er syge.

Når man har fået kontakt til rette afdeling eller sted, så laver vi jo en direkte kontakt mellem borgerne og sagsbehandleren, rådgiveren eller hvem der nu skal have opgaven.

Skal du som journalist have fat i en helt bestemt person, som du kender navnet på, så kan du altid ringe 4 x 87 – det er du velkommen til. Og vi vil altid gerne hjælpe.”

Hvad angår de lukkede sager gælder følgende:

”Afgørende for om en sag behandles som et lukket punkt er, om der ved sagens behandling vil blive fremdraget fortrolige oplysninger omfattet af forvaltningslovens § 27 og straffelovens § 152.

Hensynet til kommunens økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed, kan således begrunde, at en sag behandles for lukkede døre. Eksempelvis kan en sag indeholde fortrolige oplysninger om priser og/eller tilbud med beløbsangivelser”

I den forbindelse kan det nævnes, at Folkebladet åbenbart kendte til den ene lukkede sag, der var på byrådsdagsordenen i onsdags og inden mødet kunne offentliggøre en beslutning, som ikke var den, vi reelt traf på mødet. Begge dele er meget beklageligt.

Byrådet har i denne valgperiode gjort meget ud af, at så mange sager som muligt skal være åbne. Vi har etableret et landdistriktsudvalg som laver udviklingsplaner sammen med borgerne. Vi laver høringer og borgerinddragelser som aldrig før – og nu virtuelle møder – for at styrke demokratiet.

Vi har gennemført en sammenhængsmodel, der sætter borgeren i centrum, så vi undgår unødigt bureaukrati.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce