Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bro over banen på vej

Allerede sidste år fik Bjerringbro Station tildelt midler, således at der kunne etableres en elevator og en gangbro over sporene. Foto: Banedanmark

Bro over banen på vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark og Viborg Kommune indgår et samarbejde om en fremtidig bro over banen, der skal binde byen sammen

Bjerringbro: På 2017 Finansloven afsatte Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti 50 millioner kroner til at forbedre tilgængeligheden for handicappede og bevægelseshæmmede personer på landets togstationer. Efterfølgene blev midlerne fordelt, og dengang var Bjerringbro Station det sted, der fik tildelt flest penge - nemlig 14,3 millioner kroner.

Oprindeligt var planen, at der skulle etableres en gangtunnel og en elevator, der skulle gøre det langt mere sikkert at krydse sporene i Bjerringbro, der er et af de få tilbageværende steder i landet, hvor man stadig krydser sporene via det såkaldte niveau-fri overgang.

Nu har Banedanmark og Viborg kommune imidlertid fundet hinanden, og fremadrettet ser det ud til, at der i stedt for bliver tale om anlæggelsen af en bro over sporene, hvilket på fineste vis spiller sammen med fornyelsen af Bjerringbro Midtby.

Det fremgår af korrespondance mellem Banedanmark og Viborg Kommune, som avisen har fået aktindsigt i.

Ifølge korrespondancen bliver byplanlægger hos Viborg Kommune, Helle Gravesen, kontaktet af nogle Bjerringbro-borgere, der har mødt en mand, som er i færd med at opmåle noget omkring banen. Han fortæller dem, at DSB planlægger at lukke overgangen på et terræn i Bjerringbro og lave en ny perron syd for banen samt opføre en bro over banelegemet.

Bro eller tunnel?

Dette får Helle Gravesen til at kontakte Banedanmark, der kan bekræfte, at man, jævnfør de førnævnte midler, har udarbejdet et løsningskatalog der indeholder forskellige modeller og løsningsforslag i forhold til etablering af elevator og perronadgangsbro på Bjerringbro Station.

Banedanmark tilbyder herefter, at Viborg Kommune må kommentere og komme med ændringsforslag til løsningerne.

I sit svar til Banedanmark skriver Helle Gravesen, at i særdeleshed løsning tre, der indebærer en ny sideperron på sydsiden af spor 2 og en perronadgangsbro med kombineret adgang til trappe og elevator, der placeres i mellem eksisterende cykelparkering og stationsbygning, er mest optimal:

- Særligt løsning tre, ser isoleret ud til at være en god løsning i forhold til at give adgang til tog for fodgængere, folk med rollator, barnevogn, i kørestol med mere, skriver Helle Gravesen i en mail til Banedanmark og fortsætter:

- Når man laver så stort et projekt, kunne vi dog godt drømme om, at man i endnu højere grad udnytter de muligheder en ny forbindelse vil give i forhold til at skabe sammenhæng i byen. Borgere i Bjerringbro har ofte i forbindelse med planlægning ønsket en stiforbindelse fra banegården til Gudenåen.

I sit brev anbefaler hun derfor en tunnelforbindelse eller en bredere bro med cykelramper samt, at en Viborg Kommune får en landskabsarkitekt til at lave et par indledende skitser.