De træner nærvær i en stresset hverdag

11 kvinder og nul mænd var mødt op til mindfulness-forløbet søndag formiddag. Foto: Morten Pedersen

De træner nærvær i en stresset hverdag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gymnastikforening tilbyder månedlige forløb med mindfulness, der giver deltagerne redskaber til at træne opmærksomhed og fokusere på nuet. Søndag tog 11 kvinder og ingen mænd imod tilbuddet.

Nærvær: I en stresset hverdag er det vigtigt, at man ind imellem giver sig tid til nærvær og fokuserer på nuet - og glemmer alt om, hvad der skete i går og for en time siden, eller hvad der venter senere i dag eller i morgen.

Det siger Kristina Bødker, der er instruktør i mindfulness, som Bjerringbro Gymnastikforening tilbyder hver måned på Enggården. Deltagerne kan bare møde op fra gang til gang uden at tilmelde sig på forhånd, og det benyttede 11 kvinder og ingen mænd sig af søndag formiddag.

- Vi plejer nu at have et par mænd eller tre med, men ellers er det helt generel noget, der mest henvender sig til kvinder, siger Kristina Bødker.

Hun tilføjer, at mindfulness er en tilstand, og at forskellige former for meditation er det redskab, som deltagerne lærer at bruge for at opnå tilstanden.

- Vi taler om, at meditation til mindfulness indeholder tre trin: Man skal træne sin opmærksomhed på her og nu, man skal lære at veksle mellem blot at være til stede i nuet og at gøre noget i form af aktive handlinger. Og så skal man for det tredje lære at være venlig og rummelig over for sig selv, siger Kristina Bødker, der er i gang med sin anden sæson som instruktør i mindfulness i gymnastikforeningen.

Deltagerne sidder i skrædderstilling, og det er rart med et varmt tæppe, når man sidder stille i et par timer.
Deltagerne sidder i skrædderstilling, og det er rart med et varmt tæppe, når man sidder stille i et par timer.

Morgen-meditation

Selv begynder hun hver dag med at meditere i omkring 10 minutter, hvor hun forsøger at lukke alle andre tanker ude for blot at være til stede i nuet og mærke sin krop og sit åndedræt.

Og om aftenen laver hun nogle afspændingsøvelser, før hun lægger sig til at sove, og det betyder, at hun sover meget bedre end hun gjorde tidligere, hvor tankemylder ofte havde det med at forstyrre søvnen.

Karin Madsen er en af de tilbagevendende deltagere på mindfulness-forløbene.

- Efter to timer med mindfulness-meditation kommer man rigtig ned i gear. I dag har Kristina især fokuseret på, at vi skal mærke kroppen og åndedrættet, og den sammenhæng det har med det mentale. Det giver nogle gode redskaber, at man prøver først at spænde musklerne i kroppen og derefter afspænde dem kropsdel for kropsdel. Hun er rigtig dygtig til at guide os med sin beroligende stemme, siger Karin Madsen.

- Både kroppen og hjernen bliver overbelastet og er hele tiden på overarbejde, hvis ikke man giver sig tid til bare at være og fokusere på det. Og så er det vi bliver stressede og får et dårligt immunforsvar, siger Karin Madsen, der selv mediterer hver morgen, før hun går i gang med dagens opgaver.

Instruktøren Kristina Bødker guider deltagerne med sin rolige og afdæmpede stemmeføring.
Instruktøren Kristina Bødker guider deltagerne med sin rolige og afdæmpede stemmeføring.

De træner nærvær i en stresset hverdag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce