Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fyrværkerifestival flytter fra Bjerringbro til Viborg

I 2018 rykker Fyrværkerifestival til Viborg, og Bjerringbro mister dermed sin byfest og en god markedsføring af byen. Arkivfoto.

Fyrværkerifestival flytter fra Bjerringbro til Viborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er ren business, når Mikael Andersen har truffet beslutningen om at rykke Fyrværkerifestival til Viborg. Her er et udviklingspotentiale, han simpelthen ikke kan lade ligge urørt.

Bjerringbro/Viborg: Der er noget, der hedder hjertet, og så er der noget, der hedder business - og manden bag Fyrværkerifestival, Mikael Andersen, er gået med det sidste, da han bestemte sig for at flyttet Bjerringbro-festivalen til Viborg. Det gjorde han tre dage efter, at årets festival var afviklet, og siden har han ligget vandret for at få kontakterne i domkirkebyen aktiveret.

- Det har ikke været en nem beslutning, når jeg har mærket efter med hjertet, for det ligger i Bjerringbro, og jeg har et stærkt forhold til byen. Så det har været enormt svært at hive stikket, når jeg ser på beslutningen med de briller, siger Mikael Andersen.

Han sidder i sit hjem i Borridsø ti kilometer fra Bjerringbro med en cola mellem hænderne, mens musikken stille siver ud i køkken-alrummet. Han er klar over, at stilheden vil ophøre, når trofaste festivalgængere torsdag vågner op til nyheden om, at byens festival fremover får postnummer 8800.

- Der bliver rigtig mange negative reaktioner, det er jeg klar over - og jeg forstår også godt de følelser, der er i spil, når jeg rykker byens festival til Viborg. Men når det er sagt, så håber jeg, at det kun er indtil mit publikum får næste års musiknavne at høre, siger Mikael Andersen.

For det er nemlig den anden side af samme sag: At beslutningen ikke var svært at træffe, når Mikael Andersen skal tænke på sin forretning.

- Der ligger et enormt udviklingspotentiale i Viborg. Jeg kan simpelthen slet ikke forstå, at en by på den størrelse ikke har en festival, og jeg kan ikke længere lade den mulighed ligge. Med en placering i Viborg kan jeg fordoble antallet af billetter, og hånd i hånd med det går også et dobbelt så stort budget til musikken. Jeg vil gerne udvikle Fyrværkerifestival, og med de briller på var beslutningen ikke længere svær at træffe, siger Mikael Andersen.

Bjerringbro-mand om festival: - Et skridt i den forkerte retning

I centrum af det hele

Allerede i 2015 blev Mikael Andersen kontaktet af store sponsorer fra Viborg, der gerne så, at Fyrværkerifestival flyttede til byen. Dengang var arrangøren ikke klar, men da de samme sponsorer kontaktede ham i år, overvejede han kun forslaget en måned, før beslutningen var truffet.

- De såede et frø allerede i 2015, og det har vel egentlig ligget i dvale siden - men det har jo været der. Jeg har tænkt tanken af og til de sidste par år, men det er først nu, tiden er rigtig, siger Mikael Andersen.

Fyrværkerifestival startede i 2011 på Bamsebo Camping i Ulstrup, og den flyttede efter to år på campingpladsen til Bjerringbro. Dengang handlede det også om udvikling, da Mikael Andersen gik fra at have 3000 til 6000 billetter. Nu fordobler han igen antallet af billetter, og det kunne han ikke have gjort i Bjerringbro.

- Viborg ligger perfekt centreret i kommunen. Der er et kæmpe opland til hovedbyen, og når festivalen flytter til Viborg, så har ingen pludselig særligt langt. Det er der mange, der har, så længe Fyrværkerifestival holder til i Bjerringbro, og det er én af hovedårsagerne til, at vi nu flytter den, siger Mikael Andersen.

Han planlægger billig busser fra festivalpladsen til og fra flere af kommunens større byer. De sidste par år har cirka 14 procent af festivalgæsterne været fra Viborg, og han satser naturligvis på, at den procentdel vil stige markant.

 

A-navne på plakaten

Faktisk er han så sikker på sin satsning, at han allerede det første år i domkirkebyen satser på at kunne sælge alle 12.000 billetter. De første 5000 billetter sætter han til salg allerede 1. november til 295 kroner - og det er en pris, som er lavere, end selv det billigste navn på næste års plakat ellers kan sælge en koncertbillet til.

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan få udsolgt. Jeg har fået enormt god respons fra både bookere og band managere på, at jeg flytter festivalen, så lige nu sidder jeg i en situation, hvor jeg kan vælge og vrage mellem de største danske navne, siger Mikael Andersen, der lover en stjernespækket plakat.

Han holder dog kortene tæt til kroppen indtil sidst på måneden, hvor han kan offentliggøre de første navne på 2018-plakaten. Der bliver tale om seks danske navne i den størrelsesorden, som Mikael Andersen kalder A-klassen. Der er altså tale om en plakat kun med bands, der kan måle sig med de sidste par års store hovednavne - der blandt andre tæller TV-2, Rasmus Seebach, Thomas Helmig og Nephew.

Mikael Andersen har hverken tænkt sig at ændre navnet på festivalen eller selve opbygningen af festivalpladsen, men hvis han får en god start på sit Viborg-eventyr, så vil han gerne se sit koncept vokse:

- Nu skal jeg i første omgang have fodfæste og tage temperaturen på arrangementet, men går det godt, så har jeg da bestemt ambitioner om at udvide til flere dage, siger han.