Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Politikere: Få nu prioriteret

Torsdag aften holdt borgergruppen under Bjerringbro Byform café-møde på Nørgaards Højskole og havde i den forbindelse inviteret borgmester, Torsten Nielsen (K) samt de to borgmesterkandidater Ulrik Wilbek (V) og Per Møller Jensen (S). Foto: Christine Krüger Hansen

Politikere: Få nu prioriteret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgergruppen under Bjerringbro Byforum havde torsdag inviteret tre borgmesterkandidater til en snak om Bjerringbros fremtid. Ønskelisten var lang, men ikke lige relevant.

Bjerringbro: Torsdag aften blev den første af en række borger cafémøder holdt med det nye Bjerringbro Byforum som vært.

Formålet med mødet var at gøre opmærksom på de mange opgaver og projekter, der ligger forude, hvis byen - som formand for borgerdelen, Erik Albrechtsen, udtrykte det - skal "op i gear".

Mødet skulle oprindelig have være holdt i august, men er af flere omgange blevet udskudt, og derfor endte det også med at få en klang af valgmøde, da tre borgmesterkandidater, nemlig den siddende borgmester Torsten Nielsen (K) samt Ulrik Wilbek (V) og Per Møller Jensen (S), deltog.

Forinden havde de sågar været på en bustur rundt i byen med repræsentanter fra borgergruppen, og mødet torsdag aften, hvor cirka 50 borgere deltog, indledtes med en snak om, hvad de tre havde oplevet på turen rundt i byen.

Glæde var der fra alle over, at der nu så ud til at være gang i byggeriet omkring Madsens Hotel og Rema 1000, og at man fornemmede, at Bjerringbro-borgere havde fundet hinanden og nu stod sammen om at få gang i mere udvikling.

Dårlig byplanlægning

Til gengæld havde Ulrik Wilbek i løbet af de mange gange, han har besøgt Bjerringbro det sidste års tid, bemærket, hvor dårligt den gamle byplan for Bjerringbro hænger sammen.

- Jeg ved ikke, hvem det er, der tegnede byplanen i Bjerringbro, men den hænger ikke sammen. Det kommer til at kræve visioner, arkitekter og mange ressourcer at rette op på. Det er helt tydeligt, at torvet, byparken og gågaden ikke hænger sammen. Lad os få bundet dem sammen, og så får I noget af det, I så gerne vil have som et par caféer, mere liv og et sted, hvor unge kan mødes. Vi skal have lagt en plan, den skal komme fra borgerne, og så kan kommunen hjælpe med rammerne og det økonomiske, sagde Ulrik Wilbek.  

Per Møller Jensen var enig i udlægningen omkring den gamle byplan.

- Der lader til i Bjerringbro at være store områder, der trænger til at blive udfyldt, mens der andre steder tydeligvis er bygninger, der skal rives ned, sagde Per Møller Jensen og henviste eksempelvis til de to tomme børnehaver på Sønderbro.

I løbet af mødet blev der, især af ordstyrer Erik Albrechtsen, præsenteret et væld af ønsker til Bjerringbro, der omfattede alt fra 35 kilometer ny cykelsti, en nu-og-her udbygning af Rute 26 til hurtigere togdrift samt café-drømme ved Gudenåen.

Rådet fra de tre politikere lød gentagne gange på, hvor vigtigt det er at få det koordineret og prioriteret.

- Nogle af de ting, I har præsenteret for os, er detaljer, som man burde kunne få styr på ved hjælp af en opringning til kommunen, mente de tre politikere efter at have hørt om bump, der larmer, dårlig cykel-adgang til gågaden samt ikke retvisende skilte. 

- I forhold til cykelstier er det meget vigtigt, at I prioriterer jeres ønsker, og mit forslag er, at I giver førsteprioritet til de mest trafikfarlige skoleveje frem for eksempelvis de ønsker om cykelstier, hvor det er et rekreativt behov, der tæller, sagde Per Møller Jensen og havde tydeligvis opbakning til dette fra de to andre borgmesterkandidater.

Rute 26 eller hærvejsmotorvej

Lidt mere uenighed var der dog at spore, da talen faldt på Rute 26 og hærvejsmotorvejen, hvor Ulrik Wilbek mente, at Viborg Kommune skal arbejde lige hårdt for at få begge veje anlagt, hvorimod Torsten Nielsen vil prioritere Rute 26.

- Vi har generelt en dårlig infrastruktur i Viborg Kommune, og det skyldes, mener jeg, at vi altid har villet det hele og derfor ikke været klare nok i mælet.  Det har betydet, at vi ikke har fået nogle af vores ønsker opfyldt, og derfor mener jeg, at vi nu kun skal prioritere én vej frem for to og dermed undgå risikoen for at miste dem begge. Rute 26 skal prioriteres, fordi den vil bringe mere arbejdskraft til Viborg Kommune. Derudover er en udvidelse af Rute 26 allerede forundersøgt, en vvm-redegørelse er lavet, og den nødvendige jord er eksproprieret. Det eneste, der mangler, er pengene, så lad os komme i gang, sagde Torsten Nielsen.

De tre politikere sidder sammen i et infrastrukturudvalg i kommunen, og Per Møller Jensen erkendte denne aften, at heller ikke i udvalget har de haft nemt ved at finde fælles fodslaw.

Herefter drejede samtalen kort ind på togdriften og ønsket om hurtigere tog til og fra Århus - et emne som de lokale politikere mente var lidt en død sild, fordi man på landsplan for tiden prioriterer biltrafik.

Aftenen sluttede med endnu en opfordring fra borgergruppen om, at så mange som muligt får meldt sig ind i det nye byforum.

- Det er vigtigt, når I kommer med ideer som her i aften, at I også tænker jer selv ind i arbejdet. I borgergruppen har vi brug for midler og brug for hjælp. Vi har nemlig ingen penge, og vi er ikke så mange, sagde Erik Albrechtsen afslutningsvis.