Beredskab- og ambulancefolk efter togulykke: Bilister holder sig generelt fra nødsporet

Bilister er generelt gode til at give plads, når udrykningskøretøjer skal frem, mener ambulance- og beredskabsfolk. Her guider beredskabet trafikken i forbindelse med togulykken på Storebæltsbroen. (Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix)

Beredskab- og ambulancefolk efter togulykke: Bilister holder sig generelt fra nødsporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selvom mindst én ambulance oplevede problemer med at komme frem til Storebæltsbroen under den fatale togulykke i sidste uge, er bilister generelt gode til at holde sig fra nødsporet. Der er altså ikke tale om et generelt problem, fortæller ambulancefolk og redningsberedskab.

Der var flere faktorer, der udfordrede arbejdet for både politi, redning og beredskab under en af vor tids værste togulykker i Danmark den 2. januar. Her blæste en tom trailer af et godstog og ramte lyntoget på vej fra Aarhus til Københavns Lufthavn. Otte mennesker blev dræbt og 16 såret.

Togulykken skete onsdag morgen på lavbroen ved Storebæltsbroen, da broen havde været lukket for biltrafik i flere timer på grund af kraftig blæst. Der var altså tæt trafik på motorvejen, da de fem til seks ambulancer, adskillige politibiler og beredskabsvogne forsøgte at komme frem til ulykken.

Indsatsleder Søren Mikkelsen fra Ambulance Syd fortalte efterfølgende, at responstiden fra Odense til Storebæltsbroen var fordoblet i den ambulance, han sad i, fra de vanlige 18 til hele 36 minutter. Det gjaldt dog langt fra alle. Faktisk var den første ambulance, der blev sendt fra Nyborg, på ulykkesstedet efter 12 minutter, oplyser Kim Ahlers, der er vagtcentralchef hos AMK vagtcentral.

Nødsporet
  • Ifølge paragraf 4 i Færdselsloven er det kun tilladt at holde ind i motorvejens nødspor, hvis bilen strejker og ikke kan køre videre. Det er altså ikke tilladt at bruge nødsporet til at overhale, holde tissepause, skifte chauffør eller tage en lur. Det må i stedet gøres på en rasteplads.

  • Du får et klip i kørekortet, hvis du kører eller standser ulovligt i nødsporet. Derudover får du en bøde på 2.000 kroner. Hvis du tilmed blokerer nødsporet, så redningsfolk ikke kan komme frem til et ulykkessted, og det har betydning for patientens overlevelse, risikerer du at blive sigtet for at bringe andres liv i fare.

  • I de første tre kvartaler af 2018 fik 25 bilister på Fyn bøder og klip i kørekortet, fordi de holdt ulovligt i nødsporet.

Ikke generelt problem

Den lange responstid for den ambulance, som Søren Mikkelsen kørte med, skyldtes blandt andet den tætte trafik, og at flere biler holdt i nødsporet. Men det er ikke et generelt problem, at biler stopper unødigt op i nødsporet og spærrer for udrykningskøretøjer, mener driftschef hos Ambulance Syd, Allan Mose.

- Selvfølgelig sker det da engang imellem, men det er ikke noget, vi oplever ret tit, ligesom det heller ikke er noget, der kan ses på vores generelle responstid. Det er også vigtigt at sige, at de fleste af ambulancerne var fremme ved togulykken længe før de 36 minutter. Jeg oplevede selv et helt frit nødspor, da jeg skulle frem til ulykken, fortæller han.

Allan Mose understreger også, at den tætte trafik ikke var bilisternes skyld.

- Når Storebæltsbroen har været lukket i flere timer, så vil der være tæt trafik og rigtig mange lastbiler, som fylder på vejene. Sådan er det bare.

Heller ikke Mogens Bjerregaard, der er beredskabsdirektør hos Beredskab Fyn, oplever, at bilister generelt bruger nødsporet unødigt. Han mener ikke, at bilisterne sænkede redningsarbejdet, da de skulle fra Nyborg til togulykken.

- Det er klart, at når der er trængselsproblemer på motorvejen, så kan det være en udfordring at komme frem. Men vi oplever, at folk er meget venlige til at give os plads. Der er da folk, der bruger nødsporet, men langt de fleste overholder landets love og retter sig efter, at man ikke må bruge nødsporet, siger han.

Hold din egen bane

Ifølge Allan Mose oplever redderne dog fra tid til anden, at bilisterne besværliggør deres arbejde - i en god mening.

- Nogle gange kører bilisterne over i en anden vejbane for at gøre plads til os. Men de skal faktisk bare holde deres egen vejbane, så skal redderne nok finde den hurtigste vej. Ellers kan vi ikke gennemskue, hvad det er, de vil, fortæller han.

Og så skal man - selvfølgelig - holde sig fra nødsporet.

- Som jeg ser det, skal man kun bruge nødsporet, hvis man er kørt galt eller punkteret. Alt andet må foregå på en rasteplads.

Ifølge statistik fra Rigspolitiet blev der i første kvartal 2018 givet bøder og klip i kørekortet til 12 bilister for kørsel i nødsporet. I andet og tredje kvartal 2018 var det tal på henholdsvis seks og syv bilister.

Beredskab- og ambulancefolk efter togulykke: Bilister holder sig generelt fra nødsporet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce