Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Danmarkshistoriens største skattesag. Det handler om vand

Danmarkshistoriens største skattesag. Det handler om vand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Per Roth, landsformand i Danske Vandværker, Sv. Schous Alle 9, Hadsund
Billede
Debat. 

Vand: Som lønmodtager er det ikke svært at få betalt sin skat, for det meste går automatisk og helt af sig selv. Sagen er imidlertid anderledes, når der er tale om et vandværk, for hvordan fastsætter man en skattemæssig værdi af det? Det handler danmarkshistoriens største skattesag om, og det korte af det lange er, at hvis ikke politikerne finder en løsning, kan vandforbrugerne se frem til en ekstra skatteregning på et sted mellem 500 og 1.000 kroner om året. For når vandforsyningerne skal betale skat, kan de kun sende regningen videre til forbrugeren. Det virkelige mærkelige er, at politikerne egentlig slet ikke ønsker, at vandværkerne skal betale skat i nævneværdig grad.

Den 8. februar skal to ministre mødes for at diskutere, hvad der skal ske med den ekstraregning på 36 mia. kroner, som er på vej til en del af landets vandforbrugere på grund af forkerte skattemæssige værdiansættelser af vandselskaberne. For mig at se er det altafgørende, at vi borgere kan have tillid til skattesystemet, for ellers smuldrer vores velfærdssamfund.

Hvis ikke politikerne finder frem til en løsning på en helt igennem urimelig situation, er jeg virkelig bekymret for, at danskerne vil stille alvorlige spørgsmål til vores skattesystem. Og det er da galt nok i forvejen. Det kan ikke være rimeligt, at borgerne i samme by skal betale helt forskellige beløb for den samme vare på grund af en pålagt ekstraskat. I det hele taget er det totalt uigennemsigtigt, at borgerne skal betale skat over deres vandregning. Det vil fremstå som både tilfældigt og mudret for borgere, erhvervsliv og vandforsyninger, og det var som sagt aldrig meningen, at vandforsyningerne skulle betale skat, hvilket er logisk og rigtigt, eftersom vandværker ikke må tjene penge. Jeg undrer mig endnu mere over, at vi er havnet i denne situation i lyset af, at vi jo har en regering, som ønsker skattelettelser.

Som jeg tidligere har skrevet, mødes politikerne bag vandsektorloven 8. februar. Skatteminister Karsten Lauritzen og forsyningsminister Lars Chr. Lilleholt har indbudt de ordførende til at stille spørgsmål til sagen. I Danske Vandværker krydser vi fingre for, at politikerne går i værktøjskassen og finder deres bedste redskaber frem, så sagen kan blive løst. Og vi ved, at det kan lade sig gøre at løse endog meget komplicerede skattesager, for tilbage i 2016 lykkedes det efter syv års uenighed om ejendomsvurderingerne politikerne at nå frem til et resultat. Dengang handlede det om forkerte og uretfærdige vurderinger af folks huse, så hvorfor skulle det ikke også kunne lade sig gøre at nå frem til en retfærdig og ensartet måde, når man skal vurdere vandselskabers værdi? Jeg anerkender, at det er kompliceret stof, men det må da være i alle politikeres interesse at sikre, at der er tillid og opbakning til vores skattesystem, for hvilken politiker vil med åbne øjne bringe vores velfærdssystem i fare?