Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Nøøøøøøj, efteråret er over os

Nøøøøøøj, efteråret er over os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

direktør i Meng og Company Henrik Meng
Billede
Debat. 

Flydende solskin. Jeg skrev om det i sommerferien - og sørme om ikke dét bliver den label, sommeren 2017 får i mit livs eventyrbog, sammen med "lutter kærlighed". 

De lyse aftener druknede i skyer og byger og selv på en sommermorgen, hvor det ellers ville være let at blive forført af de gryende solstrålers spillen i min kærestes øjne (og måske et blødkogt æg), endte det med, at forførelsen i stedet bestod af en tændt brændeovn og morgenmad i kærlighedens og flammernes skær. Sommeraftenerne tilbragte jeg med dem jeg holder af, mest i læ, periodisk afløst af en frisk gåtur med hunden ved vandet - ellers bare indkørslen rundt, når det var for vådt til at selv hunden gad at gå tur. 

Nu er efterårsmånederne så over os og mens andre drømmer om indian summer, øjner jeg bare endnu mere rusk, blæst og regn. Brændeovnen er sat på hold derhjemme, mens venlige mennesker er ved at fixe den vandskade, som bliver en lille del af fortællingen om efteråret. Og mens den, vandskaden, havde været bedre timet, hvis den var sket i april, så vi havde kunne "bo" ude hele sommeren, skete den altså nu, og dét er der heller ikke meget at gøre ved. Sommeren havde også været bedre timet, hvis det gode vejr var kommet undervejs, men det gjorde det så ikke i år. Jeg er ikke fatalist, men tror på at vores virkelighed mest består af det, vi fokuserer på. Jeg har en simpel mental liste, som er med mig overalt; er dette noget, jeg kan ændre/ gøre noget ved, eller det det IKKE? 

Dårligt sommervejr og vandskader tilhører den sidste kategori. P-bøder den første, men når jeg får dem, henligger jeg dem i den anden, for da er det alligevel for sent at gøre noget ved det, med tilbagevirkende kraft. Årsagen kan således være svær at ændre! Virkningen? Den står jeg selv for! Og fokus, dét er hvad der skal til, når jeg læser, at efteråret påvirker mange mennesker negativt, udløser kriser og depressioner og et generelt fald i produktivitet og livsglæde for mange. Ikke mig. Ikke her. 

Sommeren blev væk. Og hvad så? Jeg kan alligevel ikke huske den om tre år. NU er vi tyvstartet på efteråret, som lover stearinlys, varm kakao på kolde dage og den indre gløds utrolige kraft, derhjemme og på mit dejlige arbejde sammen med skønne mennesker.  Det undrer mig i øvrigt, når mennesker husker vejr. Specielt når det var dårligt; hvorfor dog trækkes med dårligt vejr længere end det rent faktisk varede? "Kan du huske vejret i starten af maj 2013" spørger en ven: "Nix", svarer jeg. "Jeg ved bare at vi havde et vejr. Og 2013 var i øvrigt fantastisk, for da mødte jeg mit livs kærlighed, ja, jeg fik hende nærmest i fødselsdagsgave!". Sikke et år det blev den sommer, tænker jeg, det var da en af de bedre! 

Nå, men hvorom alting er, så er min stue og mit køkken altså pakket ned i en container i indkørslen. Imens har jeg fået "udekøkken" i form af en kæmpe mandskabsvogn, indeholdende køkken og spisestue. Der bor alle mine køkkengrejer nu i poser på gulvet, mens min spisestue er skrumpet, men til gengæld er fuld af levende lys i den anden ende af vognen. Smart egentlig med køkkenting i poser, det er meget nemmere at overskue og der er intet, der falder ned bag skabet. Mens jeg således har "hushjælp" til at fjerne vand og skade i huset, kan jeg lige nå at mærke efteråret på vej til og fra vognen, og ellers bare sidde der og nyde blæsevejret og glæde mig til efteråret indendøre, sammen med dem jeg holder af, mens vi skaber varme og lækre øjeblikke og glæder os til at solen vender tilbage til næste år. Eller året efter. Nøøøøøøj efteråret er over os!