Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Royal fridag hos de radikale

Royal fridag hos de radikale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opinionsredaktør Henrik Sejerkilde
Michael Nørgaard
Debat. 

Jeg er ikke meget til rumfilm. Men jeg bliver mere og mere overbevist om, at man skal lede i tredje galakse midt for, hvis man vil i kontakt med Det radikale Venstre. Efter weekendens landsmødebeslutning om at kongehuset skal afskaffes - bare sådan helt principielt.

Misforstå mig ikke - det er helt fint med principper. For mange har for få.

Men det kan også være for langt ude. Som nu at bruge tid på at genskrive det oprindeligt smårevolutionære partis indestængte husmandsmodvilje mod de kongelige. Helt ærligt - synes I ikke, der er et par emner eller tre, det var mere nærliggende at gå i rundkreds omkring?

Det er sådan lidt ligesom, når Enhedslisten roder i bunden af Fjällräven og tørrer den væbnede revolution af - hvorefter de straks bedyrer, at sådan er det altså heller ikke ment.

Det er bare sådan noget gammelt tankegods fra de brune halvfjerdsere, som enkelte våbenveganere helst ikke vil have smidt ud med det økologiske badevand.

Men nu vil man så "arbejde for" at fyre Margrethe (altså den Anden, ikke Vestager..)

Bevares, kronprinsen er netop blevet genvalgt til den internationale olympiske komité - som unægtelig er et selskab, hvor man som på papiret neutral royal skal se sig mere end almindelig grundigt over skulderen. Man kan sagtens mene, at han burde holde sig væk.

Og de skal i det hele taget huske at træde om ikke varsomt, så rigtigt. Ellers falder folkehammeren.

Men ligefrem afskaffe institutionen. Hold nu op! Ja, de kongelige får kassen - skattefrit.

Og ja, vi kan sagtens blive enige om, at der er mangt og meget i deres gøren og laden, der måske synes altmodisch.

Men det er da for pokker det, der gør det hele værd.

Det er slemt nok, at familien nu er blevet så almindelig, at de både har oplevet skilsmisser og demens - ligesom det sker hos os andre.

Men prøv at tænke tanken til ende. Eller i det mindste så langt, man kan tage den uden at få sløret blik og gyngende mellemgulv.

Shu-Bi-Dua gjorde arbejdet for os for mange år siden. De ville hellere beholde Daisy end eller anden "folkepolitibetjent".

Og når man netop har set udvalget af potentielle statsledere i den fremragende DR-serie "Statsministrene", bliver man kun endnu mere overbevist.

Jeg ved godt, at de kongeliges blod ikke er mere blåt end at der også kan løbe grums i det, men i en tid, hvor mange vrider hænder over, hvordan det skal gå med vores lille, hyggelige monokulturelle land, så er det egentlig ret let at lade familien Glückborg sidde, hvor de gør. På tronen.

Men hallo, radikale - hvorfor dukkede det op nu? Var det virkelig noget af det væsentligste, I kunne fylkes om på Nyborg Strand i weekenden? Måske er det derfor, at man hører så uendeligt lidt til dem. Det er ikke kun, fordi så mange andre råber meget højere. Jeg kunne godt blive lidt nervøs for, at der er groet skind på latte'n.

Drevne foredragsholdere siger, at det altid er vigtigt at have en gimmick.

Erhard Jacobsen var en sand mester i hattekaniner.

Men var beslutningen om at ville nedlægge kongehuset et røgslør for noget andet?

Jeg tror lige, jeg tjekker referatet. For de må da ha' talt om aktuel politik.

Det er der bare ikke rigtig nogen, der kan huske tre dage efter...

Og lad bare kongehuset ligge. Det har alligevel ligget der i 1000 år.