Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Sundhedsvæsen i klemme. Jeg er bekymret, Ellen

Sundhedsvæsen i klemme. Jeg er bekymret, Ellen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Villy Søvndal, spidskandidat for SF til regionsrådet i Syddanmark, Gl. Bjert 39C, Bjert
Sarah Christine Nørgaard/Scanpix Denmark
Debat. 

Åbent brev. Kære Ellen Trane Nørby. Jeg skriver til dig med en nagende bekymring for vores fælles sundhedsvæsen - for vilkårene, de ansatte arbejder under og konsekvenserne for patienterne på lang sigt. 

Den konkrete anledning er situationen omkring 'Svendborgsagen', hvor en yngre læge er dømt ved landsretten for 'grovere eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed' i behandlingen af en patient. Baggrunden er, at lægen mundtligt ordinerede måling af blodsukker hos en patient, som var mødt ind i akutmodtagelsen. Målingen blev imidlertid aldrig gennemført, og patienten fik efter få timer svære hjerneskader og døde efter en lille måned.

En tragisk sag - først og fremmest for patienten og de pårørende, men også for de involverede sundhedspersoner. Dommen har derudover givet anledning til stor utryghed hos især lægerne, som normalt ikke kvier sig ved hverken lange vagter eller stort ansvar.

Jeg er hverken dommer eller jurist. Jeg kan ikke vurdere, om dommen ved landsretten er mere korrekt end den ved byretten, hvor samme læge blev frikendt. Men jeg ved, hvad det for en foruroligende besked, mange læger har læst ind i dommen: 

Det kan godt være, du arbejder et sted, som ofte er underbemandet. Det kan godt være, du er under uddannelse, og der mangler faglig opbakning. Det kan godt være, dine kollegaer er gået ned med stress, og du ikke altid har tid til følge alle regler - med mindre du vil lade det gå udover andre patienter. Men hvis der sker en fejl på afdelingen, så stopper bussen kun ét sted. Og det er hos DIG!

Kære Ellen, det kan godt være, du ikke kan se dig selv i den besked til personalet. Under alle omstændigheder er det dit ansvar som sundhedsminister. Det er dit regelsæt, dommen er fældet efter, og dig, som personalet kikker til. Derfor opfordrer jeg dig til hurtigst muligt at indkalde partierne på Christiansborg til at drøfte initiativer, som kan genskabe trygheden hos personalet generelt, og helt specifikt om der - når Højesteret er færdige med at kigge på sagen - er grundlag for at ændre autorisationsloven i lyset af Svendborgsagen.

Misforstå mig ikke. Patientsikkerheden og den behandling, vi giver patienterne, kommer før alt andet. Jeg taler derfor ikke for at gemme fejl af vejen. Tværtimod. Vi skal have dem frem i lyset og blive bedre til at lære af dem, så vi kan forebygge, det sker igen. Det er regionernes ansvar og et område jeg vil have fokus på, hvis jeg bliver valgt til regionsrådet.