Trafikforlig. Viborg bliver motorvejsby!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev: Regeringen og Dansk Folkeparti har efter ugers konstruktive forhandlinger indgået en historisk trafikaftale, der løser trængselsproblemer og binder landet langt bedre sammen.

Set her fra Viborg er der grund til at glæde sig over, at der er afsat 800 millioner kroner til en hårdt tiltrængt opgradering af Rute 26 mellem Aarhus og Viborg fra 2024. Vi har bedt Vejdirektoratet om sammen med de berørte kommuner at lave et oplæg til, hvordan vil får mest mulig effekt for pengene. Desuden glæder jeg mig voldsomt over, at Viborg med denne aftale bliver motorvejsby.

Vi har i mange år talt om en Hærvejsmotorvej. Og jeg har kæmpet hårdt for den sammen med borgmester Ulrik Wilbek og mange andre gode kræfter. Jeg er også blevet hånet for denne kamp - bl.a. af Jens Rohde, De Radikale og Per Møller Jensen, Socialdemokratiet, der i et læserbrev her i avisen for et par år siden skrev om "Kristian Pihls fatamorgana".

Med denne aftale vil jeg forvente, at denne hånlige og for projektet lidet hjælpsomme tone ny får en anden lyd. I hvert fald vil dette konkrete resultat være et psykologisk gennembrud i Viborg - også med hensyn til bosætning og tiltrækning af investeringer.

Med den nye trafikaftale iværksættes anlæggelsen af den første etape mellem Give og Haderslev i 2023 jævnfør den igangværende VVM-undersøgelse. Desuden kan vi i starten af 2020 tage stilling til den igangværende forundersøgelse af linjeføringen mellem Give og Sønderup/E45 via Viborg. Herunder om vejen skal gå øst eller vest om Viborg.

Desuden indebærer aftalen, at der ved forhandlinger i 2023 skal findes penge til igangsætning af en VVM-undersøgelse af anden etape mellem Give og Viborg. Endelig indebærer aftalen, at anlæggelsen af anden etape anlægges senest fra 2030 med forventet åbning 4-5 år senere.

Jeg er rigtig glad for, at dette uhyre vigtige projekt dermed er en realitet. Nu bliver det ikke længere ved snakken - det bliver til noget. Jeg havde naturligvis gerne set, at det hele går hurtigere og har kæmpet hårdt for det. Omvendt må det erkendes, at der er tale om stort projekt - og en elefant må som bekendt spises i mindre bidder. Specielt da der generelt er hård konkurrence om anlægskronerne.

Fremadrettet vil jeg opfordre til, at vi samler alle gode kræfter om at få sat mere turbo på tidsplanen ved forhandlingerne i 2023. Det kræver bl.a. at der lokalt findes fodslag frem for politisk fnidder. Jeg kan garantere, at jeg med afsæt i dagens uhyre vigtige sejr for Viborg kæmper videre for at fremskynde den tidsplan, der nu ligger.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce