Valgkampen mangler en skattedebat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søren Pape Poulsen, formand for Det Konservative Folkeparti
FT_Soren_P_Poulsen
Debat. 

Skat: Det er desværre en fast tradition, at danske valgkampe bliver et kapløb om at bruge flest af borgernes penge. Denne gang skulle der ikke gå mere end ét døgn fra udskrivelsen, før Venstre havde brugt alle pengene på en endnu større offentlig sektor. Det gør mig trist på det borgerlige Danmarks vegne. Vi burde i stedet være i kapløb om, hvem der passer bedst på borgenes penge. Og vi burde snuble over hinanden for at fortælle, hvor pengene skal komme fra.

Der er i dén grad brug for at få sparket gang i skattedebatten igen. Vi kan ikke nøjes med at diskutere, hvor mange af borgernes penge, vi vil bruge. Og man graver sin egen grav, for hvis man glemmer at gøre samfundskagen større, ja så er der slet ikke nogle penge at dele ud af.

Alt for mange partier glemmer, hvor vigtigt et stærkt erhvervsliv er for Danmark. Jeg husker tydeligt tilbage til finanskrisen, hvor Grundfos måtte afskedige mange medarbejdere og sende mere end 1000 medarbejde på arbejdsfordeling. På det tidspunkt var jeg skolelærer i Bjerringbro, hvor virksomheden har hjemme. Man prøvede at fordele afskedigelserne, så ikke både mor og far blev ramt. Man kunne mærke det i hele byen - og jeg kunne som lærer mærke det hos mine elever. Nogle af dem med forældre, der pludselig mistede jobbet.

Spørger man borgere i Bjerringbro, er de ikke i tvivl om, at når Grundfos har det godt, så har Bjerringbro det godt. Sådan er det over hele landet. Når virksomheder har det godt, har Danmark det godt. Det er simpelthen mangel på respekt for det arbejdende folk, at så få partier tilsyneladende bekymrer sig om virksomhedernes ve og vel. Det er deres arbejdsplads, det handler om. Deres indtægt. Deres livsgrundlag. Og det går begge veje. For danske virksomheder har det godt, når det kan betale sig at gå på arbejde, uanset om man tjener meget eller lidt.

Det Konservative Folkeparti og min position er tydelig: Vi vil have skattelettelser. For pengene hører bedst hjemme i borgernes lommer. Vi skal have lavere skat på vores indkomst for alle i arbejde, flere mennesker skal ud af topskatten, lavere registreringsafgift, lavere boligskatter og slet ingen arveafgift eller generationsskifteskat på virksomheder. Venstres position er desværre også tydelig - de går ikke til valg på at sænke skatten.

I stedet vil man love ligeså store offentlige udgifter som Socialdemokratiet. 69 milliarder kroner. Det er mangel på respekt for borgernes penge. Særligt fordi man dermed fuldstændig opgiver troen på, at den offentlige sektor kan blive mere effektiv. Det er der ellers god grund til at tro, for det er den blevet de sidste mange år. Det er med andre ord slet ikke nødvendigt at bruge så mange flere af borgernes penge i fremtiden for at sikre velfærden. Der er råd til både velfærd og skattelettelser.

Venstres løfte om 69 milliarder mere af borgernes penge til offentlige udgifter vil jeg ikke matche. Til gengæld vil Det Konservative Folkeparti love fortsat at passe godt på borgenes penge.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce