Vejene. Sort dag for Viborg

Folketingspolitiker Karin Gaardsted er ikke imponeret over, hvad Viborgegnen får tilført af midler til motorvej.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev: Jeg må ærligt sige, at jeg er skuffet over, at Viborg stort set ingenting får på trafikområdet i regeringens og DF's højt profilerede plan for infrastruktur. Vi har allerede ventet længe på bedre veje og bedre togforbindelse, og nu kommer der til at gå endnu længere tid, før der sker noget.

Rute 26 mellem Viborg og Århus får ganske vist tildelt 800 mio. kr. fra 2022, men det beløb er ikke tilstrækkeligt til, at flaskehalsene i de mange små landsbyer uden for Århus kan fjernes. Det kræver nemlig, at der etableres en ny vej, som går uden om disse landsbyer, og det er der slet ikke penge nok til i den bevilling, der nu er på papiret.

Der er penge til, at der flere steder kan laves 2+1, men det, der er virkelig irriterende og tidsrøvende - nemlig landsbyerne - må man fortsætte med at køre igennem.

Hærvejsmotorvejen påbegyndes, men med en tidshorisont for Viborg, som ligger mange år ude i fremtiden, først efter 2030 tager man fat på planlægning af vejen fra Give og nordpå, og der er langt til Viborg.

Det er mindst lige så vigtigt for vore virksomheder at få gode transportforhold, som det er andre steder i Danmark. Og alle de mange borgere, der pendler hver dag ud og ind af Viborg, har brug for bedre veje og tog.

Vi vil fremover være den største by i Danmark uden motorvej. Det er nedslående, specielt når vi ser, hvordan Silkeborg vokser med omkring 1000 nye borgere hvert år, hvilket helt sikker skyldes, at det nu er blevet meget lettere at køre mellem Silkeborg og Århus. Den vækst vil vi også gerne se her hos os i Viborg.

Jeg havde gerne set, at trafikaftalen var blevet indgået med et bredt flertal, men det har regeringen ikke ønsket. Så store investeringer, som der her er tale om, bør forankres med en bred tilslutning fra adskillige partier i Folketinget.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce