Århusiansk eksportsucces: Potentialet er til 500 shows om året i Tyskland

Hele det danske hold med Frk. Svennevig i spidsen er still going strong med adskillige shows hvert år. PR-foto

Århusiansk eksportsucces: Potentialet er til 500 shows om året i Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Café Kølbert er godt på vej til at blive en eksportsucces med adskillige shows i blandt andet England og Tyskland hvert år.

AARHUS: Efter 33 års succes i Danmark og Norden har Café Kølbert eksporteret sit koncept og skaber nu arbejdspladser i England, Østrig og Tyskland gennem den internationale udgave Café Kølbert - Showwaiters.

Der er nu i alt 68 fast tilknyttede kunstnere fra ti forskellige lande. Med kontor i London og Köln og yderligere ansatte i Berlin, Hamburg, Regensburg, Stuttgart og Wien har det aarhusianske underholdningskoncept sat nye standarder inden for eksport af dansk underholdning.

Sidste år optrådte den tyske udgave af det legendariske ensemble 200 gange i Tyskland, og den eksportsucces har nu givet folkene bag blod på tanden.

Gennem en massiv PR-kampagne forventer man et boom i antallet af udenlandske optrædener.

- Der er et kolossalt potentiale i Tyskland, siger Lars Ringdal, Café Kølberts adm. direktør for udlandskonceptet.

- Jeg tror, vi kommer op på 250 shows i år. Da vi nåede 200 shows sidste år, var jeg virkelig overrasket. Jeg tænkte, at den dag vi når 200 shows, går jeg amok af glæde. Det gjorde jeg faktisk ikke. Der havde jeg det sådan, nå nå. Jeg var glad, jeg var enormt stolt, men jeg tror, at potentialet er til 400-500 shows om året.

Cafe Kølbert
Café Kølbert og Café Kølbert - Showwaiters tæller totalt set 68 medarbejdere lige nu, fordelt på 10 nationer.Der er 15 kunstnere i Danmark (heraf tre med fast fuldtidsarbejde), 43 kunstnere i Tyskland og Østrig (heraf to fastansatte og yderligere en freelancer på bookingkontoret) og 11 i London, heraf én på kontor.

Café Kølbert er oprindeligt etableret i 1985 som en del af ungdomsarbejdsløshedsprojektet "Den Rullende Rottefestival", organiseret af blandt andre Uffe Elbæk.

I 1991 tog en flok i staben springet og blev professionelle.
Ledelsesteamet bag Café Kølbert er Lars Ringdal, forrest, Gunvor Svennevig og Søren Hamborg. Det er lykkedes at få eksporteret det velkendte Kølbert-koncept til blandt andet Tyskland og England med stor succes. Foto: Ida Schmidt
Ledelsesteamet bag Café Kølbert er Lars Ringdal, forrest, Gunvor Svennevig og Søren Hamborg. Det er lykkedes at få eksporteret det velkendte Kølbert-koncept til blandt andet Tyskland og England med stor succes. Foto: Ida Schmidt

Lufthansa, DB og Bayer

I Tyskland har man optrådt for store virksomheder som Lufthansa, Deutsche Bahn, Media Markt og Bayer-koncernen, bare for at nævne nogle af de mest kendte virksomheder.

Målet er at udvikle og professionalisere konceptet og få bygget en sund forretning op i Tyskland.

- Jeg vil bygge Kølbert op til udlandet. I Danmark bliver vi bedre og bedre som spillere, vores shows bliver mere skarpt, og det skal vi blive ved med at arbejde med. Men målet er også at gøre det til en forretning i Tyskland, siger Lars Ringdal.

- Vi kommer til at investere, alt hvad vi tjener, i markedsføring gennem blandt andet Facebook og Instagram, siger direktøren.

Længere ude i fremtiden ligger der muligheder i lande som Holland og Schweiz. Østrig er lige begyndt med ca. 10 shows i Wien.

- Det kan lade sig gøre at finde og uddanne skuespillere, at spille showet og at sælge showet. Vi kan få kunder, der kommer tilbage. Vi har formået at overføre Café Kølbert til Tyskland, det er ikke længere en drøm, det er en realitet, siger Lars Ringdal.

- Jeg vil bygge Kølbert op til udlandet. I Danmark bliver vi bedre og bedre som spillere, vores shows bliver mere skarpt, og det skal vi blive ved med at arbejde med. Men målet er også at gøre det til en forretning i Tyskland, siger Lars Ringdal. Foto: Ida Schmidt
- Jeg vil bygge Kølbert op til udlandet. I Danmark bliver vi bedre og bedre som spillere, vores shows bliver mere skarpt, og det skal vi blive ved med at arbejde med. Men målet er også at gøre det til en forretning i Tyskland, siger Lars Ringdal. Foto: Ida Schmidt

Internationalt siden 2008

Efter at have optrådt mere end 20 år med Café Kølbert i Danmark bredte det sig efterhånden i Norden og andre steder i Europa. Samtidig begyndte de danske kunder at få flere udenlandske gæster.

I 2008 tog Café Kølbert springet og etablerede casting i London.

- Det har været et kæmpestort arbejde at eksportere et underholdningskoncept, der ikke er skrevet ned, men findes inde i hovederne på nogle skøre tjenere. Alt var improviseret frem igennem årene ude blandt gæster. For at uddanne vores nye comedy soldiers, har vi oprettet Kølbert Academy, der gør kunstnerne klar til at blive sendt ud til selv de sværeste opgaver. Og nu, efter mere end 1000 job uden for landets grænser, tør jeg godt sige, at det er lykkedes. Vi kan underholde overalt og har gjort det. Markedet er enormt.

- Det har været et benhårdt, men spændende eventyr. At finde ud af samhandelsregler inden for underholdning i de enkelte lande har til tider været svært og tæt på umuligt. Det er uhyggeligt svært at starte en forretning op i EU og samtidig udvide sig selv fra at være morsom tjener til også at være international direktør, underviser og entreprenør. Men tanken om, at vi nu er på et marked med 160 millioner mulige gæster, har båret os igennem, samtidig med at vi har holdt fast i vores åbne, kreative familiekultur. Det er meget Kølbertsk, siger Lars Ringdal.

Professionalisering af konceptet

I Danmark er konceptet velkendt gennem 30 år med frk. Svennevig i spidsen for det tossede tjenerlaug. Det kørte på fulde tryk med 180 shows i 2018, og turneplanen er også godt fyldt op i 2019.

I England optrådte man ca. 60 gange sidste år med et hold på 15 mand, og i Tyskland er ca. 45 tilknyttet konceptet på freelancebasis.

Lars Ringdal vil ikke nødvendigvis prale af, at Café Kølbert er en god forretning, men siger ikke uden en vis stolthed, at der er tre mand på lønningslisten fuld tid i Danmark og to i Tyskland:

- Jeg tror ikke, at jeg kan blive multimillionær af det, overhovedet ikke. Men jeg tror, at jeg kan blive så rig, at når jeg bliver pensioneret, så kan jeg leve af det, jeg har i udlandet og føre et normalt liv og stadigvæk tage rundt og undervise og være mentor og køre mit firma.

- Jeg vil se, hvor langt vi kan gå med det her internationalt. Men det vigtigste er, at Kølbert er noget af den bedste underholdning, du kan købe. Vi kunne sagtens tjene flere penge på bare at suge havet op og lave lorteshows. Jeg ønsker at lave det så godt som muligt og derfor investere i, at det kommer op på et niveau, hvor vi taler om, at det er Europas bedste inden for den her genre, siger direktøren.

Lært på Europas landeveje

En af Lars Ringdals store drømme var at bygge noget op med andre mennesker, noget som ikke var der før. At møde mennesker fra andre lande, som han aldrig kunne have mødt uden at lave netop dette.

- Jeg ville udvide mit liv og få så mange oplevelser som muligt. Det er det, der har gjort, at jeg har kunnet blive ved så lang tid i udlandet uden egentlig at tjene penge. I de første fem-seks år tjente jeg ingenting.

- Det kan godt være, jeg tænker på penge ligesom alle andre, men i virkeligheden er det ikke det vigtigste, for hvis det havde været det vigtigste, så havde jeg lukket for lang tid siden. Igennem det at bygge Cafe Kølbert op i udlandet har jeg kunnet sprede latter, og give alt det, jeg har lært, videre.

- Det, jeg har lært, kan man ikke lære på en skole, det er lært ude på Europas landeveje. På den langsommelige og hårde måde.

Århusiansk eksportsucces: Potentialet er til 500 shows om året i Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce