Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Carlsberg solgte færre øl i 2017 - men flere specialøl

Carlsbergs salg af specialøl steg med 29 procent i 2017.

Carlsberg solgte færre øl i 2017 - men flere specialøl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bryggerikoncernens salgsvolume faldt i 2017 med to procent, mens salget af specialøl steg med 29 procent.

Carlsberg solgte samlet set færre øl i 2017 end året før, men salget af specialøl steg.

Der blev specielt langet flere øl af mærkerne Grimbergen og 1664 over disken. Her steg salget med henholdsvis 15 og 46 procent.

Den samlede organiske salgsvolume - altså vækst uden opkøb af andre virksomheder - faldt med to procent.

Det viser bryggerikoncernens årsregnskab, der er fremlagt onsdag morgen.

Specielt i Schweiz var der fart på serveringen af specialøl.

- Vores kerne mainstreamøl, Feldschlösschen, leverede gode resultater, og vi voksede vores mikrobryggeri- og special samt alkoholfri øl godt foran markedet, hvilket resulterede i et positivt prismix, skriver Carlsberg i regnskabet.

Faldet i det samlede ølsalg skyldes ændrede markedsvilkår i Rusland, hvor Carlsberg er markedsleder med en markedsandel på cirka en tredjedel.

Her måtte man som følge af ny lovgivning begynde at sælge øl i mindre flasker, og det har påvirket salget.

Det medførte et fald på det russiske marked på estimeret 4-5 procent i 2017, oplyser Carlsberg.

Salget af øl på det nordiske marked var stort set på linje med året før, men specielt sommeren var udfordrende på grund af dårligt vejr.

I Vesteuropa blev der solgt flere alkoholfri øl. Her steg salget med 15 procent i 2017.

Carlsberg solgte færre øl i 2017 - men flere specialøl

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.