Den digitale direktør

Søren Asp Mikkelsen. Foto: Kim Haugaard

Den digitale direktør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De fleste kender historierne om amerikanske Apple og Amazon og kinesiske Alibabas stærke globale vækst - og måske de danske Endomondo, Mofibo og Gaest.com, der er på lignende rejser. Alle er de født globale og digitale og benytter sig af forretningsmodeller og platforme tilpasset den digitale- og deleøkonomiske verden.

De største overhaler de globale industrivirksomheder i omsætning, indtjening og værdi. De mindre er godt på vej og har globale ambitioner. Der er næppe tvivl om, at denne type virksomheders primære styrke er digitalt lederskab. Ledere, der tidligt fik et digitalt mindset og anerkendte de forandringer, teknologien skaber for virksomheder og forbrugere, samfund og institutioner - om vi vil det eller ej.

Men hvad med de østjyske ejer-ledede virksomheder inden for produktion, håndværk, design og service?

Der er mange tusinde, de beskæftiger mange østjyder, og vi kender alle til dem: Tømrermesteren, entreprenørfirmaet, underleverandøren i plastikindustrien, emballage-producenten, designvirksomheden, virksomheden, der leverer plejeløsninger til de mange aldrende danskere, og alle de andre østjyske, mindre virksomheder. De er dygtige, de overlevede krisen, de vækster nu - selvom de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft - og de tjener penge. Det går godt for de fleste.

Vil det også gå godt, når konjunkturerne er mindre gunstige end nu?

- Ja, vil de selvfede sige:

- Jeg har styr på min forretning og mine kunder.

- Nej ikke for alle, vil de mere realistiske indvende. Hvem klarer sig, og hvem står af den dag, vejen ikke er brolagt med nye ordrer?

De fleste mindre østjyske virksomheder er ikke født globale og digitale, men skal alligevel tilpasse sig, hvis de vil bevare eller øge deres markedsposition - eller blot overleve. Og tilpasningen skal sættes i gang nu, mens det går godt.

Tømrermesteren skal vel ikke være digital leder? Og i plejesektoren er det empati og flair for god pleje, der skiller bukkene fra fårene, eller hvad?

Min påstand er, at vi alle skal være digitale direktører fremover - nogen mere end andre, men vi skal alle ind i kampen.

Her er fem bud på, hvad der gør (den digitale) direktør bedre rustet til rejsen de næste år:

  1. Accepter, at teknologien lige nu forandrer din branche og din virksomhed - det rammer ikke kun naboen.
  2. Sørg for at få digitale mindset(s) og kompetencer ind i virksomheden på ledelsesniveau.
  3. Tænk ude fra og ind - i den digitale, deleøkonomiske verden bestemmer forbrugerne endnu mere.
  4. Brug dine data til at skabe nye produkter og ydelser, der tager udgangspunkt i forbrugernes behov fremfor i dine kendte produkter og ydelser.
  5. Lær at navigere i realtid på et ufuldstændigt grundlag - strategier, femårsplaner og 1-årige MUS-samtaler er tunge at arbejde med, mens strategiske pejlemærker og hurtig feedback fra markedet og medarbejdere skaber stor værdi.

Indrømmet; det er svært at komme i gang. "Disruption", "industri 4.0.", "internet of things" - begreberne er næsten for store til, at vi kan rumme dem i en travl hverdag.

Heldigvis er der hjælp at hente: Der udbydes 100-vis af arrangementer i erhvervsfremmesystemet og af branchenetværk, og mange rådgivere er skarpe og har været på banen i flere år. Du kender sikkert også nogen i dit netværk - måske i en anden branche - der kan sætte dig på sporet.

Eller spørg dine børn og børns venner: De er født digitale og kan måske være den øjenåbner, du mangler.

Klummen
Søren Asp Mikkelsen er erhvervschef i Favrskov Erhvervsråd.Favrskov Erhvervsråd er en privat medlemsbaseret organisation der blandt andet driver et LederForum for ejerledere, og desuden udbyder flere arrangementer om digitalisering, industri 4.0. mm.

Bonusinfo: Regeringen lancerede 30. januar 2018 "Strategien for Danmarks digitale vækst".

Den digitale direktør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce