Erhvervsuddannelser på skoleskemaet: Folkeskole-elever designer fremtidens hotdog

Hvordan skal fremtidens hotdog smage og se ud? Det er den opgave, som 215 elever fordelt på ni 6. klasse i Skanderborg Kommune skal løse i årets Hop-in projekt. Foto: Axel Schütt

Erhvervsuddannelser på skoleskemaet: Folkeskole-elever designer fremtidens hotdog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ni 6. klasser i Skanderborg Kommune er gået all-in på initiativet Hop-in, som skal få næste generation på arbejdsmarkedet til at åbne øjnene for erhvervuddannelserne, og i begyndelsen af marts skal eleverne aflevere deres bud på, hvordan den danske pølsevogns-klassiker skal tage sig ud i 2019. Også folkeskoler i Aarhus, Favrskov og Syddjurs er med i Hop-in projektet i år.

SKANDERBORG: Danmarks skarpeste kokke i et køkken kæmpede i september om titlen som danmarksmester i hotdog under årets Food Festival på Tangkrogen i Aarhus.

Vinderen blev Michael Munk fra Vejle-restauranten MeMu, som dermed kunne drysse lidt ekstra gourmetstøv over den Michelin-stjerne, der landede samme sted i for efterhånden 11 måneder siden.

Og nu er mere end 200 elever fra ni 6. klasser i Skanderborg Kommune også gået i køkkenet. Ikke for at gøre Michelin-kokken rangen stridig - ikke i første omgang i hvert fald - men for på kort sigt at finde frem til, hvordan fremtidens hotdog skal smage og se ud.

På længere sigt er formålet at vise eleverne, at fødevarebranchen i særdeleshed og erhvervsuddannelserne i almindelighed er en mulighed, den dag næste generation på arbejdsmarkedet skal vælge deres spor på karrierestien.

Det er netop dét - at slå et slag for håndværksfagene i folkeskolen - der er baggrund for, at Skanderborg-skolerne på andet år kan hoppe med på projektet Hop-in, der begyndte i Hedensted Kommune i 2014, og som siden har spredt sig til foreløbig fire østjyske kommuner samt Esbjerg og Faaborg-Midtfyn.

- Eleverne i 6. klasse står ikke lige foran at skulle træffe deres valg, men første step er, at vi viser dem, hvilke muligheder der er, så de kan vælge det, der er det rigtige for dem, når den tid kommer. Slagterfaget er for eksempel meget andet end kolde lokaler og masser af blod. Det handler i dag i høj grad om forædling og mad.
Michael Møller, projektleder Hop-in, UU-vejledning, Skanderborg Kommune
Hop-In
Målet med Hop-in projektet er at udbrede Hedensted Kommunes erfaringer siden 2014 med samarbejde mellem industri, erhvervsskoler og folkeskoler til andre kommuner i Business Region Aarhus.Hop-In står for Hands-on Production - Innovation, New Ideas.

Der kan være tale et ugelangt samarbejdsforløb mellem elever på 6. eller 7. klassetrin, erhvervsskoleelever og virksomheder, men det er forskelligt, hvordan projektet sættes sammen både i de enkelte kommuner og ude på den enkelte skole.

Forløbet fokuserer på at øge elevernes indsigt i industriens produktionsvilkår samt uddannelses-, job- og karrieremuligheder. Formålet med forløbet er, at flere unge vælger en erhvervskompetencegivende uddannelse direkte fra grundskolen og at styrke deres innovationskompetencer.

Under forløbet løser eleverne en praktisk opgave, der har relevans for deres hverdag. Eleverne arbejder sammen som i en virksomhed, hvor de har forskellige roller.

Business Region Aarhus udbreder i år Hop-in til Favrskov Kommune, hvor i alt 160 elever fra 7. klassetrin deltager, og til Aarhus Kommune, hvor 120 elever fra 7. klassetrin deltager.

I Skanderborg Kommune og Syddjurs Kommune, som hoppede med på Hop-in sidste år, deltager henholdsvis 250 elever fra 6. klassetrin og 275 elever fra 7. klassetrin dette skoleår. I Hedensted har 600 elever deltaget (de afviklede forløbet i uge 44).

Mere end 1.400 elever deltager således i Hop-in i skoleåret 2018/2019 i Business Region Aarhus.

Esbjerg og Faaborg-Midtfyn Kommuner er også hoppet ombord i Hop-in projektet.

Kilde: Business Region Aarhus
6. klasse på Gl. Rye Skole er gået i køkkenet. De skal have deres hotdogs klar til præsentation for et dommerpanel 6. marts. Føtex i Skanderborg er en del af projektet på virksomhedssiden og skal blandt andet være med til at udpege vinderen. Foto: Axel Schütt
6. klasse på Gl. Rye Skole er gået i køkkenet. De skal have deres hotdogs klar til præsentation for et dommerpanel 6. marts. Føtex i Skanderborg er en del af projektet på virksomhedssiden og skal blandt andet være med til at udpege vinderen. Foto: Axel Schütt

Ud med limpistol og piberenser

I Skanderborg lød opgaven i 2018 på, at eleverne i løbet af en undervisningsuge skulle bygge en 1:1-model af et skoletoilet, som de ønsker det skal være. Flere af idéerne er i øvrigt efterfølgende blevet ført ud i livet i forbindelse med renoveringsarbejde på flere af skolerne.

Denne gang gælder det så den danske pølsevogns-klassiker, hotdoggen. Og ud over produktion af pølse, brød, garniture og en fuldkommen ingrediensliste skal eleverne også tænke salg, marketing og økonomi ind i projektet.

- Det er vores 'take' på projektet og en opgave, som eleverne kan relatere til. Vi vil gerne have færre limpistoler og piberensere i klasselokalerne, og mere virkelighed, ægthed og kvalitet, siger Michael Møller, projektleder i Ungdommens Uddannelsesvejledning i Skanderborg Kommune.

På skolesiden har han allieret sig med Claus Langergaard, konsulent i Børn & Unge, om projektet:

- Ude på skolerne indgår hotdog-produktionen i faget madkundskab, som et add-in i hverdagen - og ikke et add-on, altså noget ekstra. Samtidig taler det også til fysik, kemi, matematik og sprogfagene, så projektet generelt kan være med til at vise eleverne, at de kan bruge det, som de lærer i skolen i praksis, tilføjer han.

Ind i den lokale Føtex-disk

Det er op til de enkelte skoler selv, hvordan de vil tilrettelægge hotdog-projektet, som skal stå sin endelige prøve 6. marts på Fælleden i Skanderborg. Her skal fem hotdogs fra hver klasse være klar til præsentation for det dommerpanel, der skal kåre vinderen.

Dommerpanelet vil blandt andet bestå af repræsentanter fra Aarhus Tech, undervisningsministeriet og den lokale Føtex i Skanderborg, som vil sætte vinder-pølsen i produktion. Der er her, virkeligheden for alvor træder ind i projektet, som blev skudt i gang med et lærerkursus på Aarhus Tech kort før jul.

Og mens hotdog-projektet som helhed skal ende med, at 6. klasserne i Skanderborg og omegn får flere karrieremuligheder på paletten, når de skal tage næste skridt på uddannelsesvejen, så var besøget på institutionen, der tilbyder 30 erhvervsuddannelser, 17 EUX-uddannelser og fire gymnasiale uddannelser under samme tag, også en øjenåbner for lærerne.

- For flere var det første gang, de satte deres ben på en erhvervsskole, og det var også første gang, at mange af dem var på kursus i madkundskab, efter de forlod seminariet, forklarer Claus Langergaard med et smil.

Andet end blod og kølerum

I Ungdommens Uddannelsesvejledning håber Michael Møller at se effekten i løbet af nogle år. I første omgang skal Hop-in gøre erhvervsuddannelserne og håndværksfagene tilgængelige, synlige og en del af hverdagen i folkeskolerne.

- Det vil være umuligt at måle præcist, hvilken forskel projektet kommer til at gøre. Eleverne i 6. klasse står ikke lige foran at skulle træffe deres valg, men første step er, at vi viser dem, hvilke muligheder der er, så de kan vælge det, der er det rigtige for dem, når den tid kommer. Slagterfaget er for eksempel meget andet end kolde lokaler og masser af blod. Det handler i dag i høj grad om forædling og mad, siger projektlederen.

Som inspiration til de unge pølsemagere, bagere og øvrige 6. klasses-elever i Skanderborg bestod DM-vinderhotdoggen fra Michelin-kokken i Vejle i øvrigt af blandt andet saltsyltet og confiteret citron, gammel knas, blåskimmel, chipoltle, creme på bagte skovæbler, grønkarsekapers og eddikekogte sennepskorn.

Velbekomme.

Erhvervsuddannelser på skoleskemaet: Folkeskole-elever designer fremtidens hotdog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce