Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ewii-boss om Royal Arena-sponsorat: Håbløst og uforståeligt

Et sponsorat til Royal Arena fra en energikoncern med kernefokus i Trekantområdet. Det giver ingen mening, lyder direktør Lars Bonderup Bjørns kommentar til sin forgængers dispositioner. Foto: Peter Leth-Larsen

Ewii-boss om Royal Arena-sponsorat: Håbløst og uforståeligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Op til 16 mio. kr. risikerer Ewii at skulle bruge på et sponsorat af Royal Arena i København, som blev tegnet af den tidligere ledelse. Håbløs aftale lyder kritik fra ny direktør, som håber at få afsat den hurtigt.

Millionaftale: Der kommer til at stå et langt mindre beløb på energikoncernen Ewiis budget for sponsorater i fremtiden. Det lover selskabets nye direktør Lars Bonefeld Bjørn med opbakning fra bestyrelsesformand Jørn Limann.

- Jeg har præsenteret en struktur for sponsorater for bestyrelsen, og til april tager bestyrelsen stilling til beløbenes størrelse. De samlede sponsorater vil blive reduceret kraftigt, men det kan have positiv betydning for det lokale, da OB og Royal Arena vil være en stor del af reduktionen, oplyser Lars Bonefeld Bjørn.

I dag står der 10-12 mio. kroner på sponsorkontoen årligt, og alene en partnerskabsaftale i de allerdyreste ende med den nye Royal Arena i København tegner sig for 3,5-4 mio. kroner.

- At man kunne indgå den aftale, er for mig det mest håbløse og uforståelige, jeg har været vidne til efter min tiltrædelse. Hvis man indgår en aftale i den størrelsesorden, skal der ligge en plan med det. Den har jeg slet ikke kunnet få øje på, siger Lars Bonderup Bjørn.

- Kan I komme ud af aftalen?

- Det prøver vi bestemt på. Vi er i gang med at sondere mulighederne for at finde en køber, og det håber vi lykkes, siger Lars Bonderup Bjørn.

Adgang til lukket land
Ewii er sammen med Danske Bank, BC Hospitality Group og TDC såkaldte founding partners i Royal Arena.Unibrew er hovedsponsor.

Partnerskabsaftalen blev indgået i august 2016.

Sponsoratet koster 3,5-4 mio. kroner årligt og er bundet i fire år.

Kontrakten kan måske opsiges eller aftalen sælges til en eller flere virksomheder.

Som partner er man automatisk medlem af Royal Arena Audi Club.

Medlemmerne og deres inviterede gæster har egen indgang til Royal Arena tæt på VIP-parkeringen og adgang til Audi Level.

Adgang fra VIP-indgang til Audi Level sker enten via en rulletrappe eller elevator forbeholdt VIP-gæster.

Efter arrangementer i Royal Arena vil medlemmer af Audi Club og deres gæster have mulighed for at benytte Royal Bar i Audi Level.

Som medlem af Audi Club har man adgang til Royal Arenas web-portal for kommercielle samarbejdspartnere. Derudover arrangeres to årlige arrangementer for netværket.

Uden om bestyrelsen

Partnerskabsaftalen blev indgået under den tidligere direktør Knud Steen Larsen. Partnerskabet skulle åbne døre for Ewii til det københavnske marked, og aftalen betød ifølge direktøren, at Ewii blev leverandør af vindstrøm til den store arena.

- Har partnerskabet på den måde kunne betale sig?

- Man tjener ikke mange penge på at sælge strøm, så det tror jeg næppe, siger Lars Bonderup Bjørn.

Partnerskabet med Royal Arena blev indgået uden bestyrelsens godkendelse.

- Vi blev orienteret om det, da kontrakten var skrevet. Vi var meget imod det, men der var ikke noget at gøre. Men den sag talte med, da vi siden sagde farvel til direktøren, siger Jørn Limann.

Både den aftale og aftalen om at sætte navn på OB's hjemmebane vakte irritation i bestyrelsen.

- Men det lå inden for ledelsens kompetence at tegne aftalerne, siger Jørn Limann.

Navneaftalen udløber til sommer, ligesom aftalen om Ewiis navn på Brøndby Hallen ifølge Jørn Limann også udløber i år.

Sponsorater skal tages af overskud

Som en af de store partnere i den københavnske arena har Ewii købt sig adgang til de eksklusive VIP-lounger, hvorfra man bl.a. har fri udsigt til koncerter med store kunstnere.

- Men det er ikke det, vi skal bruge vores penge på. Jeg håber, at vi får handlet os ud af aftalen, og fremadrettet skal enhver sponsoraftale give mening krone for krone, fastslår formanden.

Ewiis klare opdeling i det kommercielle og det forsyningsmæssige under henholdsvis Ewii-navnet og Trefor-navnet får betydning for fremtidig sponsering.

- Trefor kan måske give et sæt nye trøjer til lilleputterne i en lokal klub eller andet i den størrelsesorden. Større sponsorater i den kommercielle del skal man kunne forklare og finansiere af det overskud, som aftalen vil kunne generere, siger Jørn Limann.

Ewii har også lukket ned for en værdipulje, som nu erstattes af mere målrettet støtte. Et byjubilæum, en større konkurrence eller andet vil kunne komme i betragtning har en enige bestyrelse tidligere meldt ud.

- Det skal give mening lokalt, hvis vi skal bruge forsyningsselskabets penge på at støtte initiativer, fastslår Jørn Limann.

Ewii-boss om Royal Arena-sponsorat: Håbløst og uforståeligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.