Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kraftig vækst på vej: Middelfart-firma vil rense de beskidte byer

Verdens lastbilmotorer producerer masser af beskidt udstødning, og meget af det skal reneses af et Dinex-system, som det Torben Dinesen (t.v.) og Niels Thorborg står ved på billedet. Den 130 kg. tunge maskine renser udstødningen på en af de største lastbiler fra Ford. Foto: Peter Leth-Larsen

Kraftig vækst på vej: Middelfart-firma vil rense de beskidte byer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynske Dinex regner med at tjene en formue på den beskidte udstødning fra alverdens lastbiler. Udstyr til rensning koster 40 milliarder kroner om året, og beløbet stiger kraftigt.

Der er masser af beskidt luft i verdens byer - og for Dinex i Middelfart er der masser af penge i at rense luften.

Virksomheden, der netop har fået L'Easy-milliardær Niels Thorborg som medejer, laver systemer, der renser udstødningen på tunge diesel-køretøjer, og den har masser at lave.

- Der kommer hele tiden skrappere krav til udstødningen i de forskellige lande. Det betyder, at lastbilfabrikkerne må købe flere og bedre systemer til de nye biler - og at der kommer et kæmpe-marked for reservedele, når de skal udskiftes. Desuden stiger prisen på hvert enkelt system kraftigt, fordi det skal kunne meget mere, siger Torben Dinesen, der er direktør og medejer af Dinex.

Når de nye krav bliver gennemført i Kina, vil udstødningen fra en lastbil i Beijing være renere end luften på den gade, den kører i, fortæller direktøren.

Middelfart-firma i voldsom vækst: L'Easys ejer køber halvdelen af fynsk industrikoncern

Lukkede fabrik i Danmark

Miljøkravene til lastbiler er blevet ganske stramme i USA og Europa, og de overføres typisk til for eksempel Kina med otte-ti års forsinkelse, så markedet for katalysatorer, partikelfiltre og lignende stiger kraftigt.

Dinex regner med at fordoble sin omsætning fra 2017 til 2020, hvor den vil nå to milliarder kroner. Det skyldes del, at der bliver solgt flere systemer og dels at prisen på hvert enkelt eksemplar stiger kraftigt. De systemer, der kan leve op til den nuværende Euro 5-norm, koster for eksempel 10 gange så meget, som dem, der passede til Euro 3-normen, der var i kraft så sent som i 2009.

Middelfart-koncernen regner desuden med at få en større bid af det store amerikanske marked.

Dinex leverede dårlige regnskaber for 2014 og 2015, men direktøren vil ikke kalde det en krise:

- Vi brugte mange penge på at lukke fabrikker i Danmark og Tyskland, men skete for at gøre os til en sundere virksomhed, der bedre kunne udnytte den medvind, som vi allerede havde, siger Torben Dinesen.