Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Sådan kan det gøres: Fra kostald til kulturcenter


Sådan kan det gøres: Fra kostald til kulturcenter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rudolf og Vini Iuel fra Lundgaard Gods ved Kerteminde har forvandlet godsets gamle kostald og avlsbygninger til det kulturelle mødested Anexet.

Anexet i Kerteminde åbnede sommeren 2015. Lundsgaard Gods havde overskud af bygninger og havde med et tilskud fra Realdania på knap otte millioner kroner renoveret sine gamle avlsbygninger med henblik på at skabe et multikulturelt kulturhus. Resultatet blev Anexet, der er på 2000 kvadratmeter.

Stedet er i øjeblikket ramme bag tv-programmet "Toppen af poppen", men i løbet af sine to år har Anexet været vært for mange forskellige kulturelle indslag som kunstudstillinger, Kammermusikfestival ved Lundsgaard Gods, koncerter, foredrag, talks, fødevarefestival og julefestival.

Anexet bruges også til konferencer, møder, naturskoler med mere, og der er tilknyttet en café, som hedder Café Agnes, som drives af en samarbejdspartner.

Bag Anexet står hofjægermester H.H. Rudolf Iuel, der driver det tilhørende landbrug økologisk, og hans hustru, jazzsangeren Vini Iuel.

Vini Iuel fortæller her om arbejdet og målene med Anexet.

1
Vini Iuel er jazzsanger og står sammen med sin mand bag det multikulturelle musikhus Anexet. Foto: John Fredy.

Man kan ikke gøre sådan noget her, hvis man ikke brænder for det, og vi brænder for kultur. Vi har ikke gjort det af nød, for vi kan leve af vores økologiske landbrug og mine opgaver som jazzsanger. Arbejdet med Anexet er lystbetonet. Det er også derfor, at vi i år var okay med kun at holde to dages sommerferie.

2

Selv om vi ingen støtte modtager, så hviler Anexet økonomisk i sig selv nu. Der er endnu ikke noget overskud, og Rudolf og jeg har arbejdet ulønnet, men vi synes, at det er et flot resultat på blot to år. Vi er indstillede på, at det er en lang proces. Vi skal kun vokse i det tempo, vi kan følge med i.

3

Kvalitet er afgørende for, at vi har magtet at stoppe så mange timer ind i Anexet. Vi vil gerne have mange gæster - siden vi åbnede, har vi løst anslået haft mellem 20.000 og 30.000 - men antallet er ikke et mål i sig selv. Til vores julefestival er ønsket mellem 6000 og 8000 gæster, selv om vi kan være flere. Men vi ønsker ikke at skabe et kræmmermarked, men en julefestival, hvor vi fokuserer på kultur. Høj kulturel kvalitet er afgørende for, at vi kan holde liv i vores passion.

4

Det er vigtigt at evaluere sin målsætning årligt. Vi skal netop til at gennemgå den igen, for vi vil gerne have fyldt rammerne endnu mere ud. Have flere koncerter, flere udstillinger, og der er nye ideer. Jeg drømmer for eksempel om samtale-saloner, for samtale mellem mennesker kan noget særligt. Vi håber, at flere konferencer, møder osv. kan være med til at finansiere et endnu større kulturudbud, for vi ser kulturdelen som flødeskummet på lagkagen.

5

Samarbejde og fællesskab betyder meget. Vi har en deltidsansat til at hjælpe, men vi har også en fantastisk gruppe af 35 frivillige, som hjælper med praktik og input til nye arrangementer, og vi indgår løbende nye partnerskaber som for eksempel ved fødevarefestivalen. Det er også vigtigt for os at være en del af fællesskabet i lokalsamfundet. Med Anexet har vi kunnet præsentere kultur for lokalbefolkningen, som den måske ellers aldrig ville opleve, og vi har vist resten af samfundet, at kultur af høj kvalitet også kan opleves ude på landet. Det har været et stort succeskriterie, siger Vini Iuel og nævner den amerikanske grammyvinder, jazztrommeslager og komponist Terri Lyne Carrington, der under sin turne i Norden kun besøgte Stockholm, København og Anexet i Kerteminde.