Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Trykte aviser bløder videre: Hver tredje læser forsvundet

På syv år har hverdagsudgaverne af de landsdækkende aviser tabt 800.000 læsere.

Trykte aviser bløder videre: Hver tredje læser forsvundet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selv om læserne fra de trykte aviser og dagblade forsvinder, lukker de færreste dagblade.

De landsdækkende trykte aviser har mistet hver tredje læser siden 2010. Det viser tal, som Danmarks Statistik har lagt frem fredag. 800.000 læsere har droppet blækket på hverdagsudgaver af de trykte aviser, viser tallene.

Det voldsomme fald i læsere betyder dog ikke, at dagbladene lukker på stribe. I samme periode som en tredjedel af læserne er forsvundet, er kun tre af 46 dagblade lukket.

- At antallet af dagblade ikke er faldet mere kan skyldes, at faldet i de trykte avisers læsertal opvejes af en stigning i læsningen af de digitale udgaver af aviserne, skriver Danmarks Statistik.

Den digitale udgave af aviserne og dagblade tæller ikke med i opgørelsen.

Danmarks Statistik henviser til, at statistikken for it-anvendelse i befolkningen viser, at 84 procent af alle over 16 år anvender nettet til at læse nyheder.

Blandt magasinerne er der også registreret et fald, men det er ikke i samme andel som blandt de trykte aviser. Særligt tre emner sidder tungt på magasinmarkedet.

Livsstilsmagasiner om mode, bolig, mad, sundhed og familier sidder på 72 procent af markedet.