Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vild vision: Vil øge vores levealder til 150 år via sundheds-app

Træning er selvfølgelig også en del af hverdagen for den hurtigt voksende stab hos Peakout. Hver fredag træner medarbejderne sammen i en time - betalt af virksomheden - og gerne ved at finde en af de mange tilbud i app'en. - Det er en idé, som jeg har taget med mig fra Adidas, siger Jeppe Blas Kvorning. Foto: Henrik Skov Anhøj

Vild vision: Vil øge vores levealder til 150 år via sundheds-app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fleksibile og alsidige træningstilbud samlet ét sted er vejen til den 'sande' sundhed for fitness-centrenes mange passive medlemmer og folk, der falder uden for forenings-Danmark. - Der er et stort hul i markedet, siger århusianer bag ny app.

Forestil dig at være på forretningsrejse, tjekke ind på favorithotellet og tage telefon eller tablet frem. Det synes nok ikke så svært for de fleste med mange rejsedage i kalenderen.

Men forestil dig så samtidig, at du via en app lynhurtigt får overblik over, hvilke træningstilbud - fra paddleboard og parkour til yoga - der er i dag i netop denne by?

På den måde kan du med god samvittighed skippe en tur i hotellets utidssvarende motionscenter eller en monotom løbetur i nærområdet for i stedet at have det sjovt, prøve kræfter med en ny idrætsgren og samtidig få din daglige træningsdosis. På forretningsrejse eller ej.

Tanken er langt fra fjern for Jeppe Blas Kvorning. For nyligt forlod han sit faste job og solide stilling som salg- og marketingchef hos den tyske sportsgigant Adidas gennem otte år for at satse på en idé og drøm om at gøre i første omgang danskerne sundere via ovennævnte app. Han er i øvrigt allerede godt på vej.

På længere sigt går missionen i retning af at skabe en platform, hvor brugere har adgang til 'hele sundhedspakken', så det udover træning også gælder fysioterapi, kiropraktik, kostvejledning og massage. Og visionen er af den helt højtflyvende slags: Nemlig at øge danskernes levealder til 150 år.

- Målet er ikke de 150 år i sig selv, men hvis vi skal blive ældre, skal vi øge livskvalitet og sundhed samtidig, og vi danskere har jo fordoblet vores levealder siden 1800-tallet, så selvfølgelig kan det lade sig gøre, og forskningen peger på, at motion og kost er afgørende. At stræbe efter 150 år udstikker en vision og et pejlemærke, som folk forstår og som er nem at kommunikere. At nå dertil kræver naturligvis benhårdt arbejde og masser af viden og erfaring, siger Jeppe Blas Kvorning.

Forbrugere elsker at surfe

Han er netop rykket ind i nyistandsatte lokaler i et baghus i midtbyen i Aarhus sammen med sine seks ansatte, mens to medarbejdere er placeret i København. Det første kontor havde kun plads til tre og blev hurtigt for lille.

Det er dog ikke drømmen om at blive iværksætter, der har hevet Jeppe Blas Kvorning ud af sports- og modetøjbranchen - tidligere har han også været 10 år hos Bestseller blandt andet som europæisk retail-ansvarlig. Sådan en startup-drøm har han nemlig aldrig haft. Her var bare et så stort hul i markedet, som han var nødt til at forsøge at fylde ud.

- Hos Adidas blev alt gennemanalyseret via data om forbrugermønstre, før vi tog en beslutning, så jeg har min tilgang til dataanalyse med derfra, og det var her, at jeg fik idéen til at samle alle træningstilbud på én platform. For nogle år siden skulle alle gå til crossfit, men nu er det for eksempel yoga i stedet, og forbrugerne vil først og fremmest have fleksibilitet og muligheden for at surfe rundt i markedet, forklarer Jeppe Blas Kvorning.

App'en bærer i øvrigt navnet Peakout. Et udtryk, som bedst kan oversættes med 'at åbne døren for at kigge på noget nyt' eller 'at toppe op på noget eksisterende'. 

Falsk eller sand sundhed

- Fitness-branchen i Danmark er præget af to mastodonter, som har åbnet 24-7 og med masser af medlemmer, men her har fleksibiliteten også en bagside. For der er rigtig mange passive medlemmer, men som slet ikke bruger det, fordi de simpelthen ikke kommer afsted. Det er en form for falsk sundhed.

- Og så er der hele forenings-Danmark, som bygger på stærke værdier, men som samtidig har det svært, når det kommer til fleksibilitet. Og endelig er der en underskov af autentiske tilbud, der spænder fra Hans Christians Parkour-center i Aalborg eller den personlige bordtennis-instruktør, og som tilbyder træning langt væk fra de stereotype miljøer, som vi alligevel ikke kommer i, og som det både er inspirerende og motiverende at træne hos. Derfor kommer man også afsted, fortæller Jeppe Blas Kvorning og fortsætter:

- Her betaler man kun fra gang til gang og slipper for at betale 299 kroner om måneden som i fitness-centret.

Jeppe Blas Kvorning tilføjer, at Peakout ikke er ude på at underminere markedet, eller app'en nødvendigvis er 'det sande sundhedssvar' for alle:

- Men det er fitness-centrene og forenings-Danmark jo heller ikke. Staten har et 2025-mål om, at tre ud af fire danskere skal dyrke motion, og kigger vi på medlemstallene alene, så er vi dér næsten. Men på aktive medlemmer er vi stadig langt fra, og her kan innovation og teknologi komme os til hjælp. Vores formål med Peakout er at levere ny trafik til alle de tilbud, som allerede findes i markedet ved at samle dem ét sted, og instruktørerne er jo velkomne til at rekruttere nye medlemmer den vej, mens andre sikkert vil fortsætte med at shoppe rundt. 

Lunch-break workout hitter

Peakout har været 'app-born' siden slutningen af maj med udgangspunkt i Aalborg, Aarhus og København og har nu mere end 600 forskellige træningstilbud hver uge totalt i de tre byer. Målet er, at Peakout er landsdækkende så hurtigt som muligt og være i Danmarks 10 største byer inden årsskiftet, men ambitionerne rækker til mere end det.

Oslo og Stockholm er allerede på skiven med mulig åbning i begyndelsen af det nye år. Analysen af det svenske marked er ved at blive udarbejdet.

- Peakout skal gøre det nemt, bekvemt og tilgængeligt at komme til at træne, og det handler om hurtigt at få så stor en kritisk masse, at der er noget for enhver smag. Mange mennesker har en travl hverdag. Vi skal alle være den perfekte mand eller hustru, den perfekte far eller mor for vores børn og have det perfekte job, og så kan det være svært også at få træningen til at passe ind, men derfor ser vi flere og flere, der gerne vil træne i frokostpausen. Lunch-break workout er allerede det helt store i USA, og faktisk er fire ud af 10 træninger booket via vores app midt på dagen, forklarer Jeppe Blas Kvorning.

Endnu et argument for, hvorfor fleksibiliteten er vigtig.

Hos Peakout er den gennemsnitlige bruger i alderen 25-39 år, og der er en lille feminin overvægt på den stejle vækstkurve. Fordelingen mænd-kvinder hedder foreløbig 60-40.