Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

En gammel kineser på motorvejen


En gammel kineser på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Jens Frydendal, Batum Hedevej 3, Tjele.
Silkeborgmotorvejen
Læserbrev. 

Læserbrev: Det viser sig, at Venstre bygger sin motorvejspolitik på et udsagn fra en gammel kineser. Det er i al fald, hvad Pihl Lorentzen skriver her i avisen mandag: "Vil du være rig, så byg en vej!" har kineseren sagt. Det fremgår ikke, om den gamle gut - kineseren altså - også mener, at man bliver dobbelt så rig, hvis man bygger to veje. Sagen er jo nemlig den, at vi allerede har op til flere veje til og fra Viborg. Lå byen midt på heden uden vejforbindelser, ville en vej sikkert kunne mærkes på økonomien.

På trods af, at vi allerede har adskillige veje, som man lettere, billigere og til mindre skade for landskabet kunne forbedre med endnu et spor, er det Phil Lorentzens ideologi, at endnu en vej vil føre rigdom med sig. Rigdom er mange ting, så man kan spørge, om en stor og larmende motorvej op langs Hærvejen også vil føre mere livskvalitet med sig. Flere vil måske finde på at køre længere på arbejde hver dag, hvis de med en fart på 130 km/timen mod nu 80 kunne spare det meste af et kvarter på at køre til Herning, men vil de blive gladere af det?

Phil Lorentzen påstår, at det er "bydende nødvendigt" og "helt afgørende for dansk økonomi og velfærd" med endnu en motorvej. Sådan var det ifølge Phil Lorentzens partifæller også med nedskæringerne i skattevæsenet i sin tid. Den slags "bydende nødvendige og helt afgørende" tiltag har ikke altid vist sig at være til gavn på længere sigt.

Ved Vejlefjordbroen er der ofte trafikpropper, hvilket en Hærvejsmotorvej skulle kunne afværge. Hvorfor problemerne så langt væk nødvendigvis skal gå ud over os i Viborg, er ikke så let at forstå. Kunne man ikke løse den salgs problemer i nærområdet? Bygger man en ny motorvej, vil det formodentligt medføre trafikpropper andre steder. Jo mere trafik man fremelsker med flere motorveje, jo større chancer for nye trafikpropper.

Jo, men "en ny motorvej vil få kolossal positiv betydning for store dele af Jylland, herunder ikke mindst for erhvervslivet i Viborg", påstår Phil Lorentzen. Man kan jo bare se, hvor godt det går på Lolland og Falster, der er særdeles velforsynet med motorvej. Det er vel ikke just jubel over erhvervsudviklingen, man hører dernede fra.

Da man byggede motorvejen til Esbjerg, faldt befolkningstallet, fordi folk hellere ville bo et andet sted. Nu er Viborg jo naturligvis et rart sted at bo - indtil vi får byen ødelagt med en motorvej - men hvorfor skulle erhvervsvirksomhederne ikke flytte til Herning, når det bliver så let at få folk til at køre længere efter arbejdet?

Phil Lorentzen afslører i sin artikel kendskab til begrebet CO2-udledning. Denne stiger i vores bil for hver kørt kilometer med omkring 20 %, når vi øger hastigheden fra 80 til 130 km/timen. Men Phil Lorentzen kan berolige os med, at regeringen "er i fuld gang med en omstilling til grøn transport". Det var rart at høre i en tid, hvor regeringen hæver afgiften på elbiler og sænker den på biler med stort brændstofforbrug.

En ny motorvej vil modarbejde en eventuel grøn omstilling. Samtidig vil en ny motorvej ødelægge store dele af det midtjyske landskab. Ganske vist antyder Phil Lorentzen, at man vil forsøge at lægge vejen uden om Dollerup Bakker, og at man vil "afbøde projektets negative konsekvenser for de berørte lokale borgere".

Her kan det være nyttigt at læse Troels Risager Bendixens indlæg her i avisen 28. april, hvor han fortæller om det støjhelvede, silkeborgenserne i en bred zone langs deres "længe ventede motorvej" må leve med. Disse støjforhold var også blevet grundigt undersøgt på forhånd, men gjort spiselige for beboerne ved at blive omregnet til et gennemsnitslydniveau for et helt døgn, hvor også de stille timer om natten var regnet med. Fup og gamle aviser, men velegnet til at snige projektet igennem trods borgernes protester.

Samme proces er i fuld gang overfor os midtjyder. Nu oven i købet med opbakning fra en gammel kineser. Det er ikke småting, gamle kinesere har måttet lægge ryg til gennem tiderne. Der er sikkert også sådan én, der har sagt noget om, at man ikke altid skal lytte til, hvad diverse politikere bruger af argumenter for at sikre sig mindesmærker i form af motorveje på kryds og tværs af landskabet.