Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Historisk aftale om togkøb


Historisk aftale om togkøb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Togdriften er langt fra så stabil og pålidelig, som passagerne har krav på. Årsagen er ikke mindst de upålidelige IC4-dieseltog, der desværre aldrig kommer til at fungere den hensigt, som de røde partier havde, da de i 1999 aftalte købet disse skandaleramte tog.

IC4 skal derfor udrangeres hurtigst muligt. Nu har alle partier undtagen Enhedslisten indgået en historisk aftale om grundlaget for køb af fremtidens pålidelige eltog, der kan køre 200 km/t. De danske togpassagerer kan nu se frem til en forbedret og langt mere punktlig togdrift i takt med at de nye eltog idriftsættes fra 2024.

Det er helt afgørende for Venstre, at vi aldrig mere kaster os ud i udviklingsprojekter og fejlslagne eksperimenter af IC4-typen. I stedet skal der satses på velafprøvet materiel, der allerede har fungeret stabilt i andre lande. De omkring 150 nye eltog, som forventes at blive leveret fra primo 2024, vil både forurene mindre samt være billigere og bedre i drift. Købsprisen forventes at blive i omegnen af 11 milliarder kroner.

For at undgå børnesygdomme ved de nye tog og sikre den mest stabile drift er det besluttet, at producenten af de nye elektriske tog også være ansvarlig for vedligeholdelsen. Det er vigtigt, at producenten i højere grad holdes ansvarlig for driften af togene. Det har der været gode erfaringer med fra andre europæiske jernbaner. Vi behøver altså ikke at opfinde den dybe tallerken.

Historisk aftale om togkøb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.